Apakah perbezaan antara akta pendidikan khas 1996
dengan akta pendidikan khas 2013?
|
Akta
Pendidikan Khas 1996
|
Pindaan
Akta Pendidikan 2013
|
Tafsiran
|
Murid berkeperluan khas :
Murid-murid yang mepunyai
kecacatan dari segi penglihatan, pendengaran atau masalah pembelajaran
|
Murid berkeperluan khas :
Murid yang diperakukan oleh
pengamal perubatan, ahli optic, ahli audiologi, mengikut mana-mana yang
berkenaan sama ada dalam perkhidmatan kerajaan atau tidak , sebagai murid
yang mempunyai :-
a.
Ketidakupayaan
penglihatan
b.
Ketidakupayaan
pendengaran
c.
Ketidakupayaan
pertuturan
d.
Ketidakupayaan
fizikal
e.
Masalah
pembelajaran; atau
f.
Mana-mana
kombinasi ketidakupayaan, atau ketidakupayaan dan masalah yang disenut dalam
perenggan (a) hingga (e)
|
Program
pendidikan khas
|
1.
Program yang disediakan di sekolah
khas bagi murid –murid
yang mengalami kecacatan penglihatan/pendengaran
2.
Program pencantuman di sekolah biasa bagi murid-murid mengalami kecacatan
penglihatan/pendengaran/ masalah pembelajaran
3.
Program pendidikan Inklusif bagi murid-murid keperluan khas yang
boleh menghadiri di dalam kelas biasa bersama dengan normal
|
1.
Program
Pendidikan Khas Integrasi Atau Program Pendidikan Inklusif , Pada Peringkat –
a.
Pendidikan
Prasekolah
b.
Pendidikan
Rendah
c.
Pendidikan
Menengah; Atau
d.
Pendidikan
Lepas Menengah
2.
Rancangan
Pengajaran Individu
|
Kelayakan untuk program pendidikan
khas
|
1. Bagi
sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan, murid-murid dengan keperluan khas yang
boleh dididik adalah layak untuk menghadiri program pendidikan khas kecuali murid-murid
yang berikut :
a.) Murid
yang mempunyai pelbagai kecacatan atau yang sangat cacat anggotanya atau yang
terencat akal yang berat.
b.) Murid
yang cacat anggota tetapi mempunyai kebolehan mental untuk belajar seperti
murid biasa,
2.
Seseorang murid dengan keperluan
khas adalah boleh didik jika dia mampu untuk mengurus diri sendiri tanpa
bergantung kepada bantuan orang lain dan disahkan oleh suatu panel yang
terdiri daripada pengamal perubatan, pegawai dari Kementerian Pendidikan dan
pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, sebagai berupaya mengikuti program
pendidikan kebangsaan.
|
1. Bagi maksud menentukan kesesuaian murid berkeperluan
pendidikan khas mengikuti Pendidikan Khas di bawah subperaturan 5(1), murid itu
hendaklah menghadiri suatu tempoh percubaan yang tidak melebihi tiga bulan di sekolah
kerajaan atau sekolah bantuan kerajaan.
2. Apabila tempoh percubaan yang
disebut dalam subperaturan (1) selesai, sekolah yang dihadiri oleh murid itu
semasa tempoh percubaan hendaklah menyediakan dan mengemukakan laporan tempoh
percubaan kepada suatu panel.
3. Panel yang disebut dalam
subperaturan (2) hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut:
(a) Pengetua, Guru Besar atau Guru
(b) Penolong Kanan Pendidikan Khas;
Pegawai Jabatan Pelajaran Negeri atau Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah; dan
(c) Pegawai Jabatan Kebajikan
Masyarakat atau Pegawai Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya.
4. Apabila
laporan tempoh percubaan di bawah subperaturan 4(2) diterima, panel hendaklah menentukan
kesesuaian murid berkeperluan pendidikan khas itu untuk mengikuti Pendidikan
Khas.
|
Kurikulum
|
1. Dalam
melaksanakan kurikulum pendidikan khas, para guru boleh mengubahsuai kaedah /
teknik pengajaran , masa bagi aktiviti dan susunan aktiviti , mata pelajaran
dan bahan bantu mengajar bagi mencapai tujuan dan matlamat pendidikan khas.
|
2. Bagi maksud melaksanakan
Pendidikan Khas —
a) mana- mana orang yang terlibat
dalam pelaksanaan Pendidikan Khas
hendaklah menggunakan Kurikulum Pendidikan Khas;
b) seseorang guru hendaklah
menggunakan Rancangan Pendidikan Individu; dan
c) seseorang guru boleh membuat
pengubahsuaian kepada kaedah atau teknik pengajaran dan pembelajaran, masa
yang diperuntukkan bagi setiap aktiviti, susunan aktiviti; dan bahan bantu
mengajar.
|
Tempoh Pendidikan
|
1. Tempoh
pendidikan tidak kurang daripada tempoh minimum pendidikan rendah atau
menengah.
|
(a) tidak lebih daripada dua tahun di
sekolah rendah;
(b) tidak lebih daripada dua tahun di
sekolah menengah; atau
(c) satu tahun di sekolah rendah dan
satu tahun di sekolah menengah.
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete