Tuesday, May 19, 2015

LAPORAN KARNIVAL SUKAN




LAPORAN PENGANJURAN KARNIVAL SUKAN PERMAINAN TRADISIONAL 2011 UNTUK KURSUS PJM3112 BAGI PISMP SEMESTER 5
1.0 PENDAHULUAN
Kursus PJM 3112 Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan adalah merupakan subjek elektif bagi kami iaitu PK(h)/PJ/BT. Pada semester lima ini, kerja kursus yang perlu dilaksanakan adalah berkaitan dengan penganjuran sebuah karnival yang dinamakan „Karnival Permainan Tradisional‟. Penganjuran karnival sebegini adalah merangkumi segenap pengendalian bermula daripada peringkat perancangan sehinggalah peringkat pelaksanaan. Karnival Permainan Tradisional ini turut menjemput beberapa kumpulan pengajian yang lain untuk menyertainya. Karnival ini akan mengketengahkan tema „Permainan Tradisional Satukan Kita‟.
2.0  MATLAMAT
Matlamat program ini dijalankan adalah sebagai platform untuk guru-guru pelatih menerokai serta mempelajari selok-belok pengurusan serta pentadbiran sesebuah pertandingan terutamanya berkaitan dengan subjek ini iaitu pengurusan sukan serta Pendidikan Jasmani. Penganjuran program ini adalah memenuhi keperluan yang dikehendaki dalam silibus subjek PJM 3112. Disamping itu, program yang sebegini juga akan dapat menerapkan kemahiran-kemahiran dalam diri masing-masing



3.0 OBJEKTIF
Dalam penganjuran program yang sebegini juga mempunyai objektifnya yang tersendiri. Objektif inilah yang ingin diketengahkan dalam penganjuran karnival ini. Antara objektifnya adalah seperti berikut:

1.1  Mempelajari serta meningkatkan kemahiran pengurusan serta pentadbiran untuk
penganjuran acara ataupun pertandingan.
1.2  Memberikan pendedahan serta pengalaman kepada guru-guru pelatih untuk  
mengendalikan sebarang aktiviti ketika berada di sekolah nanti.
1.3 Memupuk dan mengeratkan perpaduan melalui permainan tradisional yang
      dilaksanakan.
1.4 Meningkatkan tahap disiplin serta kepatuhan dalam diri setiap peserta.
1.5 Memupuk semangat kerjasama, toleransi serta silaturrahim peserta melalui      
      penglibatan dalam aktiviti atau acara yang disertai.
1.6 Menggalakkan penglibatan secara aktif guru-guru pelatih dalam menyertai aktiviti
      yang dijalankan.
1.7 Mempertingkat daya keyakinan serta percaya kemampuan diri sendiri.
1.8 Memberi peluang kepada guru pelatih untuk mempelajari serta mengenali
      permainan tradisional melalui keseronokan dalam permainan tersebut.
1.9 Menyemai nilai-nilai murni serta etika melalui penglibatan dalam program yang
      dilaksanakan.


4.0 MAKLUMAT PROGRAM

Nama Program                     : Karnival Permainan Tradisional 2011
Tema Program                      : „Permainan Tradisional Satukan Kita‟
Penganjur                             : PISMP SEMESTER 5
Tarikh                                     : 6 mei  2011
Tempat                                   : Padang IPGKTI
Masa                                      : 2.00 hingga 6.00 petang  
Peserta yang Terlibat          :

5.0 KEBAIKAN KARNIVAL PERTANDINGAN PERMAINAN TRADISIONAL
Kami dapati bahawa terdapat pelbagai kebaikan yang dapat dilihat dengan jelas dengan mengadadakan karnival ini. Salah  satu kebaikan karnival ini adalah permainan-permainan tradisional yang dipertandingkan merangkumi permainan tradisional pelbagai kaum seperti permainan tradisional kaum Melayu iaitu tarik upih, keteng-teng dan permainan trdisional kaum India iaitu kabadi. Ini telah memberi laluan kepada para guru pelatih untuk mengenali dan mengetahui permainan tradisional kaum-kaum lain yang terdapat di Malaysia. Dengan mengetahui dan mengenali permainan-permainan tradisional kaum lain, guru-guru pelatih dapat menggunakan ilmu-ilmu tersebut apabila berada di sekolah nanti.
Selain itu, peserta yang terlibat dalam karnival ini terdiri daripada pelbagai kaum.  Karnival ini menjadi landasan untuk merapatkan hubungan antara guru-guru pelatih yang terdiri daripada pelbagai kaum. Karnival ini bukan sahaja merapatkan hubungan antara guru-guru pelatih yang terdiri daripada pelbagai kaum malah dapat menjalinkan hubungan baik antara senior dan junior. Dengan wujudnya hubungan yang baik antara guru-guru pelatih pelbagai kaum, maka wujudlah guru-guru pelatih yang mementingkan perpaduan. Secara tidak langsung, mereka akan melahirkan anak-anak didik mereka yang mementingkan perpaduan apabila berada di sekolah nanti.
Tambahan pula, karnival ini telah memupuk semangat kesukanan dan kerjasama dalam kalangan guru-guru pelatih. Kerjasama antara kumpulan dapat dilihat dengan jelas semasa para peserta bertungkus - lumus  dan berusaha  mengatur strategi untuk mencapai kemenangan. Walaupun terdapat persaingan yang kuat antara kumpulan tetapi mereka masih menolong kumpulan lain dengan memberi sokongan moral dan tepukan serta kata -kata semangat kepada kumpulan yang tidak menang dalam pertandingan. Semangat kesukanan dapat dilihat dengan jelas semasa bermain. Setiap kumpulan telah berusaha bersungguh - sungguh untuk menang dalam pertandingan dan menunjukkan betapa tingginya semangat kesukanan mereka.
Di samping itu, karnival ini telah meningkatkan disiplin, sikap patuh kepada peraturan dan menyemai sikap menghormati pengadil dalam kalangan guru-guru pelatih. Sikap disiplin guru-guru pelatih dapat dilihat dalam pakaian mereka. Setiap ahli kumpulan memakai pakaian sukan yang seragam dengan kemas. Sebelum pertandingan dan selepas pertandingan, guru-guru pelatih sangat disiplin. Guru-guru pelatih juga mematuhi segala peraturan pertandingan yang telah ditetapkan oleh pengurus karnival. Guru-guru pelatih juga tidak ingkar arahan pengadil dan menerima keputusan pengadil dengan hati yang terbuka tanpa mengutarakan apa-apa bantahan.
6.0 KELEMAHAN KARNIVAL PERTANDINGAN PERMAINAN TRADISIONAL
Terdapat beberapa kelemahan yang dapat kami mengenalpasti sepanjang  pelaksanaan karnival ini. Antaranya ialah:
            i.Peserta
Peserta merupakan pihak yang sangat penting untuk melaksanakan sesebuah pertandingan atau program dengan baik. Tetapi kelemahan yang terdapat dalam karnival ini ialah, peserta kurang peka terhadap tugasan mereka. Walaupun berkali-kali membuat panggilan untuk memanggil peserta permai nan, peserta kurang peka dan leka. Tidak menghiraukan panggilan tersebut serta menunggu sampai pihak penganjur  datang mencari mereka secara individu.  
            Kelemahan seterusnya dari pihak peserta ialah , tidak menepati masa. Segolongan siswa guru kurang memahami maksud ungkapan melayu “ Masa itu emas”. Peserta permainan melengangkan masa serta tidak datang datang ke gelanggang tepat pada masa. Ia menyebabkan permainan dimulakan lambat daripada masa yang telah dijadualkan.
            Kelemahan yang seterusnya ialah, terdapat siswa guru yang hilang semasa permainan dijalankan. Apabila permainan balingan tin dijalankan, terdapat beberapa perserta yang tiada di kawasan permainan semasa acara balingan tin dijalankan. Ia menyebabkan pegawai membuat pangilan beberapa kali untuk memnita peserfta menghadirkan diri di kawasan pertandingan.
            ii. saiz gelangaang/ kawasan permainan
Terdapat tujuh permainan yang ditandingkan dalam karnival permainan tradisional ini. Ruangan yang disediakan untuk sesetengah permainan tidak sesuai. Contohnya kawasan yang diberikan untuk permainan balingan tin yang agak kecil mengawal pergerakan pemain dalam ruang yang kecil serta menyebabkan permainan tersebut kurang seronok.
iii. pakaian
Pakaian yang sesuai sangat penting untuk melakukan sesuatu aktiviti. Contonya, permainan seperti Kabaddi mengalakkan pemain memakai seluar pendek untuk memudahkan pergerakan mereka di gelanggang. Siswa guru yang bermain bagi permainan kabaddi memakai seluar track suit yang panjang. Ia menyebabkan mereka kurang selesa untuk main dan takut seluarnya koyak ditarik oleh pihak lawan dan sebagainya. Ia menyebabkan permain kabaddi kurang selesa untuk main.
            iv.pengelola
Jawatankuasa yang menganjurkan sesuatu permainan atau pertandingan adalah sangat penting bagi memastikan agenda atau aktiviti tersebut dijalankan dengan baik. Kami dapat mengenalpasti beberapa kelemahan pada pihak penganjur. Antara kelemahan yang boleh disenaraikan ialah:

a) Tiada senarai nama peserta di kawasan permainan
b) Tiada borang pemarkahan kepada  sesetengah permainan
c) Pengelolaan peserta yang kurang cekap seperti mencari peserta
    pada minit terakhir
d) Kekurangan pegawai /kurang mahir tentang permainan yang dijaga
e) Peraturan bagi sesetengah permainan tidak dijelaskan dengan betul
f)  bahan/peralatan permainan kurang/ peralatan yang kurang sesuai
a) Tiada senarai nama peserta di kawasan permainan
Terdapat beberapa pegawai yang mencari nama peserta untuk dipanggil. Tetapi mereka tidak dapat berbuat demikian kerana tiada senarai nama yang diberikan kepada pegawai tersebut. Senarai yang mereka dapat ialah, nama kumpulan yang dipertandingkan. Contohnya  permainan kabaddi, apabila memanggil nama kumpulan terdapat beberapa guru pelatih yang tiada di kawasan permainan. Jadi pegawai mencari senarai nama peserta dalam kumpulan tersebut untuk memanggilnya. Ia menlambatkan kelicinan perlawanan permainan.
b) Tiada borang pemarkahan kepada  sesetengah permainan
Bukan semua permainan yang memerlukan borang pemarkahan. Tetapi ada beberapa permainan memerlukan borang pemarkahan untuk memudahkan proses mencatat markah. Walaupun memberikan papan pemarkahan, borang pemarkahan juga wajib disertakan. Pegawai mengalami kesulitan untuk merekod markah serta menyimpan maklumat pemarkahan perlawanan.
c) Pengelolaan peserta yang kurang cekap seperti mencari peserta
    pada minit terakhir
Kami dapat memperhatikan bahawa pengelolaan peserta adalah kurang cekap kerana, pegawai atau ajk pertandingan telah mencari peserta pada minit terakhir untuk sesuatu permainan yang akan dijalankan sebentar lagi .Contohnya ialah tarik upin. Ia menyebabkan permainan dimulakan lambat.
d) Kekurangan pegawai /kurang mahir tentang permainan yang dijaga
Walaupun senarai pegawai telah disediakan pada awalnya, tetapi ramai pegawai tidak tahu namanya di bawah senarai pegawai.  Jadi ada pegawai yang tidak menghadirkan diri semasa permainan dijalankan.
Selain daripada itu, pegawai yang ditugaskan kurang mahir atau kurang pengetahuan tentang permainan yang dijaga. Ia menyukarkan pegawai untuk mengadili sesuatu permainan. Contohnya, hanya terdapat dua pegawai untuk permainan kabaddi wanita.
e) Peraturan bagi sesetengah permainan tidak dijelaskan dengan betul
Peraturan perlu dijelaskan dengan betul supaya permainan dijalankan dengan  baik. Tetapi untuk permainan balingan tin, peraturan dijelaskan oleh pegawai tetapi kurang jelas. Ia menyebabkan peserta kurang faham tentang cara bermain permainan tersebut.

f)  bahan serta peralatan permainan kurang/ peralatan yang kurang sesuai
Peralatan serta bahan perlu disediakan dengan lengkap untuk sesuatu permaian. Untuk pertandingan kabaddi, gelanggan dibuat dengan tepung gandum. Jadi apabila main, garisan tersebut hilang, tetapi tiada tepung untuk membuat garisannya. Pegawai tersebut mencari tepung semasa permainan dijalankan.
Untuk permainan tarik upin, pelepah yang digunakan sangat kering. Jadi apabila menarik dengan kuat, pelepahnya koyak. Para peserta sukar untuk menyambungkan permainan dengan pelepah yang telah koyak.
7.0 CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
Terdapat pelbagai cadangan  untuk mengatasi kelemahan atau masalah yang timbul. Cadangan yang relevan membantu melaksanakan dan mengelolakan program dengan lebih baik pada masa akan dantang. Belajar melaui pengalaman. Untuk mengelola Karnival Pertandingan Permainan Tradisional ini memerlukan perancangan awal dan sempurna. Ia bermula daripada peringkat perancangan itu sendiri, dimana ia memerlukan ketua yang sentiasa dapat menjalankan tugas yang diamanahkan dengan baik dan beretika. Persiapan awal adalah sangat penting agar semasa program yang dirancang dapat berjalan dengan baik dan mengikut perancangan. Pengagihan tugas adalah sangat penting supaya setiap jawatan kuasa memberikan komitmen yang diperlukan untuk menjalankan program yang dirancang. Ia juga memastikan setiap individu atau jawatankuasa menjalankan tugasan yang diberikan.
            Sikap sambil lewa dan kurang peka peserta boleh diatasi dengan mewujudkan markah untuk disiplin. Pengurus harus memberitahu setiap kumpulan tentang pemberian markah untuk aspek disiplin seperti kekemasan pakaian, ketepatan masa dan sebagainya. Kumpulan yang berdisiplin akan mendapat markah yang banyak manakala kumpulan yang tidak berdisiplin akan kehilangan markah. Ini akan mengurangkan sikap peserta yang tidak baik.  
            Saiz gelanggang harus dibesarkan sedikit supaya memudahkan peserta untuk bergerak. Sebagai contoh, ukuran gelanggang untuk permainan baling tin yang tidak sesuai menyebabkan peserta menghadapi masalah untuk bergerak. Kadang-kala ia boleh menyebabkan kecederaan kepada peserta. Keselamatan peserta harus diutamakan.
            Pakaian merupakan salah satu aspek penting dalam sesebuah permaian. Pakaian yang kurang selesa boleh menyebabkan berlakunya kecederaan kepada peserta. Pengurus harus menetapkan pakaian yang sesuai untuk setiap pertandingan. Sebagai contoh, pengurus harus membenarkan peserta kabadi untuk memakai seluar pendek supaya peserta lebih selesa bermain tanpa berasa takut. Ini akan menyebabkan lebih minat semasa bermain.
            Tanggungjawab setiap ahli jawatankuasa sangat penting bagi menjayakan  sesebuah pertandingan. Sikap kecuaian ahli jawatankuasa boleh menyebabkan sesuatu pertandingan tidak berjalan dengan lancar. Ajk tugas-tugas harus menjalankan tugas mereka dengan sempurna. Mereka harus menyediakan senarai peserta, borang pemarkahan dengan bilangan yang cukup. Pengarah pertandingan harus melantik seorang ketua untuk ajk tugas-tugas khas supaya ketua tersebut sentiasa memastikan ahlinya membuat tugas. Selain itu, ketua juga harus menyediakan sebuah senarai semak untuk menyemak tugasan yang perlu dibuat.
            Pengelola peserta sentiasa peka terhadap bilangan bagi setiap pertandingan. Beliau harus memastikan setiap peserta melapor diri kepada mereka. Ajk yang bertanggungjawab terhadap pengadil dan pegawai merupakan ajk yang penting. mereka harus memastikan pegawai bagi setiap pertandingan adalah mencukupi supaya tidak berlaku penipuan dalam permainan.
            Ajk peralatan juga harus memainkan peranan penting dalam kelicinan sesebuah pertandingan. Mereka harus memastikan peralatan yang digunakan berada dalam keadaan yang baik dan selamat. Jika boleh, mereka harus mencuba sesebuah peralatan sebelum ia digunakan oleh peserta. Ini boleh mengurangkan kecederaan dan memastikan keselamatan peserta sentiasa dijaga.
            Ajk setiap pertandingan harus memberikan satu set peraturan kepda peserta sebelum pertandingan supaya peserta mengetahui peraturan permainan dengan lebih jelas. Ini boleh mengurangkan pengadil untuk membazirkan masa dan tenaga untuk mengulang semula peraturan bagi setiap pertandingan. Selain itu, peserta juga akan mengetahui cara bermain dengan lebih jelas dengan memberikan peraturan permainan.
            Secara keseluruhannya, Karnival Pertandingan Permainan Tradisional ini dapat dijalankan dengan lancar dan mengikut apa yang telah dirancang. Sepanjang karnival tersebut berlangsung, tiada masalah besar yang timbul seperti pergaduhan atau penyalah gunaan bahan, sungguhpun mereka, iaitu peserta mahukan kemenangan berpihak kepada mereka.
8.0 RUMUSAN
Karnival pertandingan permainan tradisional telah berlangsung pada 6 mei 2011 bertempat di padang IPGKTI. Karnival ini telah dianjurkan oleh guru pelatih 5 PISMP. Karnival ini bermula pada pukul 2.00 petang hingga 6.00 petang. Karnival ini telah dirasmikan oleh Timbalan Pengarah Pengurusan Tuan  Abu Bakar Sahari. Karnival ini telah berlangsung dengan lancar dan baik. Setiap wakil perserta opsyen telah menonjolkan penglibatan yang aktif dalam karnival ini. Sebanyak tujuh pertandingan tradisional telah dijalankan iaitu kabadi,tarik upin, lompat dalam guni,baling tin, ketingting , sepak raga dan jalan atas tempurung. Secara keseluruhannya wakil perserta 5 PISMP telah memenagi semua pertandingan dengan mengumpulkan mata yang tinggi. Karnival ini telah memberi peluang kepada kami untuk mempelajari perkara –perkara baru seperti peraturan, dan pengelolaan sesuatu pertandingan. Walaupun, kita mengetahui permaianan tradisional ini sejak kecil lagi malah kita tidak tahu peraturan yang tetap baginya. Oleh itu, karnival ini telah menyediakan peluang untuk mempelajari cara-cara pengelolakan sesuatu pertandingan permainan tradisional dengan tersusun dan teratur serta betul jalanya. Terdapat juga beberapa kelemahan seperti pengurusan masa, pengurusan peserta dan pengenalan peraturan yang jelas tidak dapat dijalankan dengan betul. Malah hal ini boleh dijadikan sebagai iktibar dan pengajaran pada masa akan dating dan dijadikan penambaikan dengan baiknya. Karnival ini menjadi satu pengalaman dan teladan yang baik bagi kami untuk mengetahui tentang permaianan tradisional dengan luas dan dapat dijalankan di sekolah pada masa hadapan. Selain itu, Karnival ini juga menjadi jambatan bagi opsyen –opsyen yang lain berhubung dengan opsyen pengajian yang lain. Guru pelatih semester lima juga dapat mengeratkan hubungan silaturahim dengan pengajian lain sepanjang menjalankan carnival ini dengan baik dan selamat. Semua guru pelatih berkerjasama dan tolong menolong antara satu sama lain bah kata pepatah “berat sama dipikul , ringan sama dijinjing” bagi menjayakan karnival ini . Secara keseluranhannya , karnival berlangsung dengan baik dan selamat dengan kurniaan tuhan.













9.0 LAMPIRAN






                                  





















9.0 REFLEKSI

                                   Saya telah menerima TUGASAN PJM 3112 PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN pada awal februari.  Saya berasa cemas selepas menerima tugasan ini kerana tugasan ini agak berat jika dibandingkan semester-semester yang lepas. Tetapi saya dan ahli kumpulan saya dapat menyiapkan tugasan ini dengan baik . Saya juga berasa sangat gembira kerana saya dapat menghantar kerja kursus ini pada masa yang tepat. Setelah mendapat kerja kursus ini, saya bersama ahli  kumpulan saya masing-masing  mencari maklumat–maklumat yang berkaitan dan kami telah berkongsi matlumat yang telah dicari. Jadi, kami telah membincangkan isi-isi yang dikehendaki oleh kerja kursus ini dan kami membahagikan soalan-soalan tersebut. Terdapat beberapa soalan yang dipertengahkan dalam kerja kursus ini iaitu kertas kerja karnival , minit mesyuarat. Surat, borang permarkahan dan laporan karnival.  
                                   Kami telah menjalankan kerja kursus ini dengan lancar.  Apabila setiap ahli kumpulan dapat isi yang berlainan dan pendapat yang berlainan dalam menyiapkan kertas kerja, kami telah membuat perbincangan dan mengambil isi-isi yang penting untuk kerja kursus ini. Kerja kursus ini telah membawa banyak kebaikan bagi kami. Melalui kerja kursus ini , saya dapat mempelajari cara mengendalikan sesuatu pertandingan dengan betul dan teratur. Pada awal tugasan ini, saya bersama ahli kumpulan saya telah menyiapkan kertas kerja yang lengkap dan seterusnya saya bersama ahli kumpulan saya telah menyiapkan laporan minit mesyuarat dan surat jemputan bagi sekolah dan ahli jawatankuasa. Kami telah memilih SK INFANT JESUS CONVENT , JOHOR BAHRU sebagai peserta karnival bagi pertandingan permainan tradisional.
                                   Seterusnya , saya bersama ahli kumpulan saya telah menyediakan surat jemputan mesyuarat dan surat jemputan mengambil bahagian pertandingan kepada pihak sekolah. Akhirnya , saya bersama ahli kumpulan saya telah menyediakan laporan karnival pertandingan permainan tradisional. Sepanjang saya menyiapkan tugasan ini , saya telah membelajari pelbagai urusan rasmi seperti kertas kerja, laporan minit mesyuarat, surat menyurat dan laporan. Sebelum ini saya tidak ada pengalaman menguruskan sesuatu pertandingan sebegini besar ini. Dengan ini, saya dapat mempelajari cara –cara mengendalikan permainan tradisional dengan sistem permarkahan dan peraturan yang betul. Matlamat program ini dijalankan adalah sebagai platform untuk guru-guru pelatih menerokai serta mempelajari selok-belok pengurusan serta pentadbiran sesebuah pertandingan. Terdapat banyak objektif telah ditekankan dalam karnival ini. Salah satu objektif yang ditekankan ialah Mempelajari serta meningkatkan kemahiran pengurusan serta pentadbiran untuk  penganjuran acara ataupun pertandingan. Saya juga mendapat pengalaman langsung semasa menyertai karnival permaianan tradisional. Saya juga menyertai pertandingan kabadi bagi wakil ‘All star’ bersama pengajian lain semester 5. Saya telah bermain permainan kabdi dengan baik dan aktif. Saya telah mempelajari peraturan-peraturan bertulis bagi pertandingan kabadi melalui pengalaman langsung saya. Saya pernah bermain kabadi sejak kecil lagi. Tetapi tidak tahu semua pertauran yang bertulis kabadi ini. Karnival ini telah menyediakan peluang bagi saya untuk mengenali permaian-permaian tradisioanal yang lain dan peraturan-peraturan setiap permainan tradisional.Secara keseluruhannya, karnival pertandingan permainan tradisional ini dapat menyediakan ruang bagi saya untuk mempelajari cara-cara mengelolakan satu karnival permainan tradisional untuk murid sekolah rendah.
DISEDIAKAN OLEH :
THEVALETCHUMY A/P NADARAJAN
5 PISMP PK(h)/PJ/BT










 Selepas saya mendapat soalan tugasan matapelajaranPengurusan dan Pentadbiran Pendidikan Jasmani dan Sukan, saya berasa sangat takut dan bimbang kerana saya tidak begitu faham soalan dengan jelas. Selepas itu, pensyarah-pensyarah saya dari Jabatan Pendidikan Jasmani  telah menjelaskan tajuk tagusan  dengan begitu jelas dan baik. Tetapi, saya masih tidak faham beberapa bahagian yang terdapat dalam soalan tersebut. Saya selalu menghubungi mereka untuk menanya pelbagai soalan. Mereka sangat sabar menjawab soalan-soalan saya. Selain itu, saya juga kerap kali berjumpa mereka di jabatan untuk mendapatkan maklumat dari mereka.
Sebagai persediaan awal, saya kerap kali mengunjungi pusat sumber Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim dan perpustakaan awam iaitu Perpustakaan Sultan Ismail yang berdekatan dengan Institut saya. Saya mendapat pelbagai bahan berkaitan dengan tugasan saya. Saya telah menulis banyak nota-nota tentang soalan tersebut. Saya juga telah melayari internet untuk mendapatkan maklumat tambahan tentang tugasan tersebut.
Semasa saya membuat tugasan ini, rakan-rakan saya telah banyak membantu saya dengan berkongsi  nota-nota yang mereka ada. Mereka juga banyak memberi sokongan moral kepada saya semasa saya membuat tugasan ini. Saya dan rakan-rakan kumpulan saya selalu berbincang mengenai tajuk ini. Mereka telah memberikan kerjasama yang cukup untuk menyiapkan tugasan ini. Dengan membuat tugasan ini, saya telah mendapat banyak manfaat.
Antaranya ialah, saya telah lebih yakin dan lebih memahami cara menyediakan sebuah kertas kerja yang berkualiti dan baik. Sebelum ini, saya pernah membuat beberapa kertas kerja tetapi kertas kerja Karnival Pertandingan Permainan Tradisional telah memberikan pengalaman baru kepada saya. Ini kerana, dahulu saya membuat kertas kerja secara individu tetapi kali ini saya telah membuatnya dalam kumpulan. Saya telah menerima dan memberi pendapat dan pendangan saya semasa membuat kertas kerja ini. Saya berasa gembira apabila rakan-rakan sekumpulan saya telah menerima pandangan dan pendapat saya semasa membuat kertas kerja ini walaupun mereka lebih mengetahui tentang cara membuat kertas kerja.
Selain itu, saya juga dapat mengetahui dan mengenali permainan-permainan tradisional yang terdapat di negara kita dengan lebih jelas. Walaupun saya pernah bermain banyak permainan tradisional semasa saya kecil tetapi saya tidak tahu nama permainan tersebut. Dengan membuat tugasan ini, saya telah mengenal nama permainan-permainan tersebut kerana saya telah banyak membaca tentang permainan tradisional di buku-buku dan juga di internet. Selain itu, saya juga telah mengetahui peraturan-peraturan permainan tradisional dengan jelas dan baik. Saya berasa sangat seronok semasa membaca tentang permainan-permainan tradisional kerana ia telah memberi banyak input kepada saya dan rakan-rakan saya. Saya juga telah mengetahui kepentingan permainan tradisional dengan lebih mendalam.
Di samping itu, saya telah belajar untuk mengelolakan sebuah karnival pertandingan permainan tradisional. Walaupun saya tidak mempunyai apa-apa jawatan dalam karnival pertandingan permainan tradisional, tetapi saya telah banyak belajar melalui pemehatian saya. Saya telah menolong kawan-kawan saya untuk membungkus hadiah dan sebagainya. Saya juga mendapat pengalaman menjadi pegawai pencatat markah bagi pertandingan kabadi bagi kategori lelaki. Saya telah banyak belajar tentang cara memberikan markah bagi pertandingan kabadi. Say sangat seronok dan gembira semasa menjadi seorang pegawai pencatat markah.
Tambahan pula, tugasan ini telah menjadi landasan kepada saya untuk merapatkan hubungan antara ahli kumpulan saya. Kami telah bersama-sama mencari nota, membuat kertas kerja, menulis laporan minit mesyuarat dan  surat-surat berkaitan dengan kertas kerja dan sebagainya. Rakan-rakan sekumpulan saya selalu memberi sokongan kepada saya semasa saya berputus asa dan hilang yakinan. Rakan-rakan kelas saya juga banyak membantu saya untuk menyiapkan tugasan tersebut dengan berkongsi nota-nota, contoh kertas kerja, dan laporan minit mesyuarat.
Saya juga belajar membuat minit mesyuarat dengan agak baik. Walaupun saya tidak pernah membuat minit mesyuarat sebelum ini, tetapi saya telah belajar membuatnya dengan bantuan rakan-rakan sekumpulan saya. Saya telah mengetahui format minit mesyuarat dengan lebih jelas. Saya juga telah mengetahui kepentingan surat kebenaran penjaga, surat jemputan dan sebagainya dengan jelas  Saya berasa sangat gembira dan berpuas hati  dengan membuat tugasan ini kerana mendapat banyak pengetahuan yang baru. Pengalaman dan pengetahuan ini akan membantu saya pada masa yang akan datang iaitu semasa berada di sekolah. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu saya menyiapkan tugasan ini dengan sempurna tanpa sebarang halangan.
NAMA : RANJANIE A/P KARUNAMOORTHY
OPSYEN : 5 PISMP PK(h)/PJ/BT
       Saya Homalah a/p Kuppan dengan setulus hatinya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah kami iaitu Pn. Rasidah yang banyak membantu saya untuk menyiapkan tugasan  Menyediakan Kertas Kerja Pengelolaan dan Pertandingan Karnival Permainan Tradisional  dengan jayanya. Selain itu, saya ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang telah menolong saya untuk menyiapkan tugasan ini dengan sebaik yang mungkin. Semasa proses membuat tugasan ini saya mendapat banyak  pengetahuan dan ilmu tentang pelaksanaan karnival permainan tradisional. Sebenarnya tugasan ini adalah berkaitan dengan mengendalikan sebuah Karnival permainan tradisional serta  menulis laporan mengenai  proses perlaksanaan Karnival permainan tersebut .
Selepas mendapat penjelasan daripada pensyarah, saya mendapat satu gambaran yang jelas tentang tajuk tugasan. Setelah berfikir panjang serta mencari dan meneliti maklumat daripada buku, internet dan bahan-bahan tambahan seperti majalah, saya dapat mengetahui maklumat-maklumat yang penting tentang permainan -permainan tradisional dimainkan oleh masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Antaranya permainan tradisionalnya  ialah tarik upin, kabaddi, baling tin,sepak raga dan gasing dan sebagainya. Saya memilih beberapa permainan yang mudah dimain untuk dipertandingkan dalam Karnival yang kami adakan.
Dengan menyiapkan tugasan ini, saya telah mendapat peluang untuk mengetahui lebih mendalam tentang permainan tradisional yang harus diberi perhatian yang serius supaya tidak tinggal namanya sahaja pada masa akan datang . Semasa menyediakaan kertas kerja, saya telah mempelajari format yang betul untuk menyediakan sesuatu kertas kerja. Antara aspek yang perlu ada ialah objektif, tarikh, masa, kumpulan sasaran, permainan, peraturan permainan,kewangan dan sebagainya.Walaupun pernah membuat kertas kerja sebelum ini, ini merupakan kali pertama saya mempelajari format membuat kertas kerja untuk mengadakan permainan tradisional  berbentuk pertandingan/perlawanan secara besar besaran. Saya mengetahui bahawa penyediaan kertas kerja yang cekap mendorong kepada perjalanan karvinal dengan baik dan lancar.
Selain daripada menyediakan kertas kerja, semasa perlaksanaan saya berpeluang untuk menjadi referi untuk permainan kabaddi. Sebagai atlet sukma, saya diberi peluang untuk mengadili perlawanan kabaddi lelaki. Selama ini  saya hanya menjadi pemain dalam permainan kabaddi. Karnival permainan tradisional ini membuka ruang kepada saya untuk menjadi referi. Ia merupakan satu pengalaman baru serta seronok yang tidak boleh dilupakan. Semasa mempelajari untuk bersikap adil semasa menjadi referi. Selain itu, saya juga mengetahui bahawa kesabaran serta sifat tegas perlu diaplikasi semasa di gelanggang untuk melicinkan perjalanan perlawanan dengan baik. Akhirnya saya berjaya menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik serta sempurna.
Walaupun banyak perkara yang saya kurang jelas semasa membuat tugasan tetapi saya tidak berputus asa, teruskan pencarian saya dalam internet serta bertanya dengan orang-orang tua. Dengan adanya rasa ingin tahu, saya dapat mengetahui jawapan bagi soalan saya serta menyiapkan tugasan ini . Jadi saya belajar untuk bersabar serta berusaha untuk mencari sesuatu maklumat sekiranya tidak dapat dicarikan dengan mudah kerana semua masalah ada penyelesaian.
Saya berasa sangat bangga kerana dapat mengetahui lebih mendalam tentang penganjuran             Karnival Permainan Tradisional . Sebagai seorang bakal guru kerja kursus ini memberi kesedaran kepada saya tentang kepentingan permainan tradisional yang kian hilang perhatian daripada masyarakat yang mementing permainan yang berteknologo tinggi. Saya juga menyedari tentang tugas saya untuk terus mengekalkan dan memberitahu nilai serta manfaat permainan tradisional untuk masyarakat sendiri.. Natijahnya dengan seikhlas hatinya sekali lagi mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah-pensyarah pembimbing saya iaitu Pn.Rasidah yang banyak memberikan tunjuk ajar untuk menyiapkan laporan ini dengan sempurna.           

Nama:           HOMALAH A/P KUPPAN
No. K/P:        890802-10-5136

                 





                  Dengan menyebut nama Tuhan,  saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pensyarah saya iaitu Pn. Rasidah ,kerana memberi tugasan Menyediakan Kertas Kerja Pengelolaan dan Pertandingan Karnival Permainan Tradisional. Permainan tradisional merupakan permainan yang kurang diberi tumpuan serta perhatian oleh masyarakat hari ini. Tetapi saya dikecualikan daripada senarai tersebut. Saya sangat gemar untuk melihat serta bermain permainan tradisional.
 Tugasan saya pada kali ini ialah menjalankan karnival permainan tradisional menghasilkan serta membuat laporan tentang proses perlaksanaan carnival permainan tradisional. Selepas mendapat penjelasan daripada pensyarah, saya mendapat satu gambaran yang jelas tentang tajuk tugasan. Saya banyak  berfikir tentang permainan-permainan tradisional yang boleh dipertandingkan dalam carnival permainan tradisional.  Selepas bersusah-payah mencari dan meneliti maklumat daripada buku, internet dan bahan-bahan tambahan seperti majalah, saya mendapat idea untuk memilih permainan seperti ketinting, congkah, batu seremban.dan sebagainya. Ini adalah kerana permainan-permainan tersebut mudah dimain dan harus diberi perhatian yang serius untuk mengekalkannya dalam kalangan masyarakat.
Semasa membuat tugasan ini, saya berpeluang untuk mengetahui lebih banyak maklumat tentang permainan tradisional seperti peraturan permainan, format kertas kerja dan sebagainya. Walaupun biasa mendengar nama-nama permainan tradisional tetapi dengan membuat tugasan ini saya mengetahui lebih mendalam tentang cara bermain serta peraturan yang perlu dipatuhi semasa bermain. Manakala tentang format kertas kerja, walaupun biasa membuat kertas kerja tetapi selalunya kami membuat kertas kerja untuk program seperti ceramah dan lawatan. Tugasan ini memberi pendedahan tentang cara membuat kertas kerja untuk menganjurkan sesuatu Karnival. Saya mengetahui bahawa perjalanan sesuatu program dengan baik bergantung kepada perancangan kertas kerja yang baik.
Saya berasa sangat genbira kerana saya berpeluang untuk menjadi peserta dalam permainan balingan tin. Saya bermain permainan ini sebagai wakil pasukan  “All

Star”. Ini merupakan satu pengalaman sangat seronok dan tidak boleh dilupakan. Walaupun kena banyak pukulan dengan selipar tetapi ia tetap menyeronokan kerana permainan ini sangat menarik. Saya dan ahli kumpulan saya cuba dengan sedaya upaya untuk menjuarai pertandingan ini. Tetapi kami kalah dalam pertandingan ini. Walaupun kalah tetapi, saya sangat genbira kerana dapat mengambil bahagian dalam permainan balingan tin. Saya mengetahui cara bermain serta peraturannya dengan lebih jelas.
Melalui tugasan ini, saya telah belajar banyak ilmu baru yang akan berguna pada masa akan datang nanti. Antaranya ialah, saya mengetahui tentang permainan tradisional orang india iaitu kabaddi. Walaupun ia merupakan permainan orang india, saya tidak tahu cara bermain dan sebagainya. Dengan adanya karnival ini, saya dapat megenali permainan tradisional dan mengetahui cara bermainnya. Saya menyedari bahawa setiap tugasan yang diteri mesti ada manfaat sekiranya membuat dengan baik dan bersungguh-sungguh.
Sebagai seorang bakal guru saya berasa sangat bersyukur kerana melengkapkan diri gengan pelbagai ilmu pengetahuan yang baru sepanjang kursus. Saya pasti bahawa dengan adanya pengetahuan-pengetahun seperti ini, dapatlah saya menjalankan tugas sebagai sorang guru dengan baik serta sempurna. Sekali lagi saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah dan rakan-rakan saya yang telah membantu saya menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Sekian terima kasih.

Thamilchilvee A/P Malayalam
5 PISMP PK(h)/PJ/BT













Bibliografi

Mohd. Ariff Abu Bakar.(1989).Permainan Tradisional.Kuala Lumpur:Sama Publications.   

Shafiee Ahmad, (1992).Permainan Tradisional di Malaysia.Kuala Lumpur:Buku Must.

Hapisa Tala.(1993).Permainan Tradisional.Petaling Jaya:Setiamas.

Lily Haslina Nasir.(1995).Permainan Congkak.Melaka:Associated Eduacational     Distributors,

Fieda.(2003)Permainan Konda-kondi.Petaling Jaya:Oak Enterprise

Fieda. (2003)Permainan sepak raga.Petaling Jaya:Oak Enterprise


1 comment: