KERTAS KERJA PROGRAM
LAWATAN PENDIDIKAN
KE
INSTITUT PERGURUAN KAMPUS
PEREMPUAN MELAYU MELAKA (IPPM)
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
INTEGRASI (PPKI)
MASALAH PEMBELAJARAN
SJK(T) MELAKA (KUBU)
1 PENGENALAN
Murid
Program Integrasi Pendidikan Khas (PPKI) terdiri daripada murid yang mengalami
beberapa ketidakupayaan dari segi emosi, mental, dan fizikal. Ketidakupayaan
mereka merupakan limitasi mereka dalam perlaksanaan pembelajaran dan tidak
menjalankan pembelajaran seperti murid perdana. Oleh itu terdapat keperluan
untuk membina kurikulum yang dapat menyediakan pendekatan proses pengajaran dan
pembelajaran yang lebih fleksibel, menarik, berfokus dan bersesuaian dengan
keupayaan serta kebolehan murid PPKI.
Dalam konteks Pendidikan
Khas, Terapi merupakan kaedah bagi membantu individu yang
mempunyai pelbagai keperluan khas yang melibatkan kognitif, emosi, sosial
dan psikomotor mencapai perkembangan secara maksimum dan digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Antara kepentingan terapi ialah bagi meningkatkan
daya pengamatan murid-murid, merangsang murid untuk bergerak balas secara
positif terhadap sesuatu kemahiran serta meningkatkan perkembangan fungsi
kognitif, emosi, sosial dan psikomotor mereka. Di samping itu, melalui terapi
juga guru-guru dapat melatih murid-murid menguasai kemahiran tertentu yang
bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian serta mewujudkan
suasana pembelajaran yang kondusif lagi menyeronokkan. ( G.
Eliana, 2008, S. Pengilly, 2008; Z. Ibrahim, 2009).
Snoozeland
ialah suatu terapi stimulasi multisensori (visual, auditori, sentuhan,
bau) yang digunakan oleh kanak-kanak yang mempunyai kecacatan pada mental,
autisma, hiperaktif, lembam, dan lewat perkembangan.
Terapi ini dilakukan kepada kanak-kanak untuk memberi stimulasi atau rangsangan pada kesemua pancaindera mereka dengan menggunakan pelbagai iaitu kesan lampu, warna, suara, muzik, dan bau.
Terapi ini dilakukan kepada kanak-kanak untuk memberi stimulasi atau rangsangan pada kesemua pancaindera mereka dengan menggunakan pelbagai iaitu kesan lampu, warna, suara, muzik, dan bau.
Oleh itu, Program Lawatan Terapi ini merupakan
aktiviti pembelajaran luar bilik darjah bagi murid – murid PPKI yang mana murid
– murid khas ini didedahkan dengan dunia luar dan pengalaman dengan terapi
multisensori. Dengan itu, murid – murid PPKI lebih memahami pembelajaran yang
telah diajarkan dalam bilik darjah.
2.
OBJEKTIF:
Program
Terapi Snoozeland mempunyai objektif-objektif seperti yang berikut:
Ø
memberi peluang untuk relaks, eksplorasi dan
ekspresi diri.
Ø
sesuai bagi murid yang kurang kesedaran dalam
kelompok rakan.
Ø
memberi perhatian secara individu.
Ø
dapat membina kepercayaan antara ahli terapi dan
murid.
3. RASIONAL :
Selaras dengan hasrat Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian
Pelajaran Malaysia, mensasarkan golongan berkeperluan khas ini, maka terapi
multisensori ini dirancang khusus untuk
memberi bantuan dan faedah kepada murid-murid berkeperluan khas ini khususnya
bagi menyesuaikan diri dengan persekitaran dan memberi
relaksasi kepada fizikal dan mental.
Sehubungan dengan itu, ia
dapat membantu dalam menimbulkan minat belajar sekaligus mampu mewujudkan
pembelajaran berkesan dan bermakna dikalangan murid – murid PPKI. Oleh yang
demikian, besarlah harapan pihak penganjur sekiranya murid – murid khas ini
diberi peluang untuk merasai pembelajaran di luar bilik darjah demi kebaikan
murid – murid PPKI dan juga pihak SJK (T) MELAKA KUBU amnya.
4.
KUMPULAN SASARAN:
1. Murid
Pendidikan Khas Integrasi yang terdiri daripada :-
- Seramai 21 orang murid
- Seramai 7 orang guru
- Seramai 2 orang pembantu pengurusan murid
5.
CADANGAN PROGRAM:
Tarikh
: 2.4.2012 (Isnin)
Tempat
: Institut Perguruan Kampus Perempuan Melayu Melaka
Masa : 8.00 pagi
hingga 12.30 tengah hari
6.
ANJURAN:
- Unit Kurikulum Pendidikan Khas Integrasi SJK (T) MELAKA KUBU.
7.
JAWATAN KUASA PENGELOLA :
Penasihat :En.
Aloysius Xavier
Pengerusi :En. S.
Ganasan
Penyelaras
Aktiviti :Pn. S. Elizabeth
Setiausaha :Cik. N.Thevaletchumy
N.
Setiausaha :Cik.
K.Homalah
Bendahari :Cik.S.Thulasi
8.
JAWATANKUASA
PELAKSANA :
Penyelaras
projek : Pn. S.
Elizabeth (Penyelaran Pendidikan Khas)
Pengangkutan : En.Arul Kumar
Pengurus Peserta : Cik.Parameswari
Makanan :
Cik.Letchumi
Alatan : Pn.
Zainoryanty Akmar Binti Zainal Abidin
: Pn. Normawati Binti Hassan
Laporan
aktiviti : Cik
.Thevaletchumy
Cik. Homalah
Kawalan Murid
: En.Arul Kumar
9.
ANGGARAN PERBELANJAAN:
-
Sumber kewangan daripada yuran kutipan dari
murid-murid dan guru PPKI
Bil
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
HARGA
|
JUMLAH(RM)
|
1.
|
Pengangkutan (Bus)
|
1
|
RM 100.00
|
RM100.00
|
2.
|
Makanan (Sarapan)
|
30 × RM2.00
|
RM 60.00
|
RM 60.00
|
3.
|
Cendaramata
|
1 × RM 10.00
|
RM 10.00
|
RM 10.00
|
JUMLAH
PERBELANJAAN
|
RM 170.00
|
10. TENTATIF:
Masa
|
Aktiviti
|
8.00
pagi
|
Berkumpul
dan sarapan pagi di kantin sekolah
|
8.30
pagi
|
Bertolak
ke IPG PMM
|
9.00
pagi
|
Tiba di
IPG PMM
|
9.30 pagi
|
Lawatan
ke bilik –bilik kelas pendidikan khas
|
10.00
Pg -12.00 tgh
|
Lawatan
ke Bangunan Bilik Terapi
|
12.30
tgh
|
Bertolak
pulang ke sekolah
|
1.00
ptg
|
Tiba di
sekolah
|
11. Penutup.
Semoga
perancangan dan pelaksanaan aktiviti ini dapat dilaksanakan dengan lancar dan
mencapai objektif. Kerjasama daripada semua pihak yang terlibat untuk
menjayakan projek ini amatlah dialukan dan diiringi dengan ucapan jutaan terima
kasih.
No comments:
Post a Comment