KEMAHIRAN MEMBACA
1.0 PENGENALAN
Kemahiran
membaca merupakan proses yang dinamik tetapi kompleks. Kemahiran ini meliputi
keupayaan membaca dengan pantas, memahami fakta, kebolehan mengingati fakta
serta membuat interpretasi secara bijak dan analitis. Menguasai kebolehan
membaca bukanlah satu kerja yang mudah kerana ia hanya dapat dijayakan dengan
adanya proses pengajaran dan pembelajaran secara formal. Membaca merupakan
percantuman beberapa proses yang kompleks, iaitu proses mengamati, mengingat,
mendengar, dan membezakan bunyi-bunyi dengan tepat dan jelas, menyebut
lambang-lambang huruf yang mewakili bunyi-bunyi tertentu, menggabungkan
bunyi-bunyi untuk membentuk perkataan dan memindahkan lambang-lambang yang
dibacanya itu kepada system kognitif untuk diterjemahkan dan difahamkan (smith,
1978).
Deboer
dan Dallman berpendapat membaca melibatkan dua faktor, iaitu pemahaman dan
interpretasi idea yang dilambangkan melalui penulisan. Gibson pula menegaskan
membaca bermakna bertindak balas terhadap simbol-simbol grafik, mentafsir
simbol-simbol grafik kepada pertuturan dan mendapatkan makna daripada
bahan-bahan bercetak.
2.0 DEFINISI KEMAHIRAN MEMBACA
Membaca bermaksud memindahkan tulisan kepada suara.
Selain itu, membaca juga didefinisikan sebagai bukan memindahkan tulisan kepada
suara sahaja bahkan menangkap makna dan memahami apa yang dibaca. Seseorang
murid yang boleh memindahkan tulisan kepada suara, walau bagaimana lancar
sekalipun, jika tidak memahami perkara yang disuarakan maka murid itu tidak
dikira sebagai pandai membaca. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa membaca ialah
menyuarakan tulisan , mengambil isi dan fikiran yang tertulis dan memahamkan
kandungannya.
Membaca juga merupakan satu proses mengubah
simbol-simbol grafik iaitu tulisan kepada konsep-konsep intelektual dan proses
ini memerlukan daya mental. Membaca adalah terjemahan daripada bentuk tulisan
kepada satu bentuk bahasa yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada
bentuk tulisan berkenaan. Membaca melibatkan kebolehan mengenal lambang-lambang
dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi bahasa dan memahami
makna atau tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu. Oleh itu, untuk membaca
seseorang mestilah mengenal dan menyebut lambang-lambang bertulis dan juga
mesti mempunyai satu tanggapan bagi memudahkan fahamannya. Membaca merupakan
satu cara untuk memahami pola-pola bahasa daripada bentuknya yang bertulis.
Tambahan pula, Membaca melibatkan proses mekanikal iaitu membunyikan
huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan
tajuk yang dibaca dan melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.
Oleh itu, membaca boleh ditakrifkan sebagai satu
perlakuan mendapatkan maklumat melalui lambang-lambang bertulis atau bercetak.
Aktiviti membaca melibatkan dua proses, iaitu Menterjemahkan lambang bertulis
atau bercetak kepada bunyi bahasa dan Mendapatkan maklumat atau makna daripada
bunyi-bunyi bahasa yang disuarakan itu. Membaca juga boleh dimaksudkan sebagai
menyuarakan tulisan, mengambil isi dan fikiran yang tertulis dan memahamkan
kandungannya. Mengajar membaca bererti mengajar murid memindahkan tulisaan
kepada suara serta melatih mereka memahami apa yang terkandung dalam bacaan
itu.
3.0 KONSEP KEMAHIRAN MEMBACA
Menurut Leferre (1973), membaca merupakan satu
proses yang berkait rapat dengan bahasa, iaitu membaca sebagai a language
related process. Menurut Cohen (1990), membaca memerlukan kemahiran mentafsir
serta pemikiran yang tinggi untuk memahami makna daripada teks yang bercetak.
Membaca juga merupakan proses kemahiran yang aktif bagi mengintepretasikan
makna dan mendapatkan pengetahuan daripada bahasa tulisan dan visual. Tiga
konsep asas membaca yang pernah digunakan ialah:
i.
membunyikan perkataan demi perkataan.
ii.
pengenalpastian perkataan demi perkataan dan
memperoleh maknanya.
iii.
memberikan makna kepada teks yang dibaca serta
memahami teks tersebut.
Menurut buku The American Heritage Dictionary of
The English Language (2003), definisi membaca ialah:
i.
intepretasi terhadap sesuatu situasi atau perkara
yang diperkatakan.
ii.
proses kognitif untuk memahami bahasa tulisan
(melibatkan penghasilan dan pemahaman komunikasi linguistik)
iii.
keupayaan untuk menyuarakan bahan bertulis
(komunikasi yang melibatkan simbol-simbol tulisan.
iv.
gambaran mental tentang makna daripada perkara yang
diperkatakan, idea atau visual yang dilihat.
4.0 PROSES MEMBACA
Penyelidik-penyelidik
seperti Goodman (1971, 1973) dan Smith (1971, 1975) misalnya, pernah menyatakan
pendapat bahawa membaca ialah proses psikolinguistik yang bermula dari detik
pembaca itu memerhatikan perkataan pada muka surat hingga detik pembaca itu
dapat membentuk makna. Hal ini bermakna sepanjang proses membaca terdapat
interaksi antara bahasa dengan pemikiran.
Proses
membaca dapat dirumuskan seperti yang berikut :
i.
Perlakuan membaca terdiri daripada
kemahiran mengenal dan memahami bahan yang dibaca.
ii.
Kemudian, perlakuan membaca dapat menghasilkan
kefahaman pembaca.
iii.
Dalam proses membaca, seseorang itu akan
berfikir, mencuba untuk merasai dan akan membayangkan maklumat yang dibaca
tadi. Dalam hal ini, aktiviti membaca seolah-olah menjalinkan interaksi antara
pembaca dengan penulis, serta tujuan tertentu yang hendak ditonjolkan.
iv.
Seterusnya , perlakuan membaca memerlukan
kebolehan pembaca mengaitkan dan mengintegrasikan segala aspek yang berkaitan
dengan tujuan membaca, jangkaan, pengetahuan dan pengalaman lalu tentang
perkara yang dibaca bagi menghasilkan sebuah pembacaan yang berkesan dan
menerbitkan pemahaman terhadap bahan yang dibaca.
Proses membaca juga yang bermatlamatkan kefahaman
melibatkan proses mental yang kompleks iaitu merangkumi proses-proses seperti
yang di bawah;
- mengecam perkataan
- memilih makna yang sesuai.
- menghubungkaitkan idea dengan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada.
- menyusun idea.
- membuat generalisasi.
- membuat penilaian.
Dalam pengajaran bacaan di sekolah, penekanan
diberikan kepada bacaan mekanis dan bacaan mentalis. Pada peringkat awal,
proses pengajaran dan pembelajaran bacaan mengutamakan bacaan mekanis, iiatu
guru akan memberikan contoh sebutan bunyi-bunyi dan bacaan yang betul dengan
kuat dan jelas. Proses ini diikuti oleh murid yang akan membunyikan secara kuat
sama ada secara beramai-ramai, berkumpulan ataupun secara individu.
Murid-murid akan diajar dengan bacaan mentalis atau
akaliah setelah mereka menguasai atau berkemahiran dalam bacaan mekanis.
Murid-murid diberi masa untuk membaca sesuatu bahan bacaan yang diberikan
sebelum bahan berkenaan dibincangkan atau menjawab soalan-soalan untuk menguji
kefahaman murid. Bacaan mentalis ini boleh juga diikuti dengan bacaan kuat.
Perkara penting yang perlu diketahui oleh guru ialah bacaan mentalis diutamakan
bagi murid-murid di sekolah rendah, sementara bacaan mentalis lebih diutamakan
pada peringkat sekolah menengah.
5.0 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KESEDIAAN MEMBACA
- Keadaan Fizikal
-
Mata yang sempurna dan penglihatan yang baik.
-
Telinga yang sempurna dan pendengaran yang jelas.
-
Keadaan alat pertuturan yang sempurna.
-
Kemampuan urut saraf dan otot yang sempurna
terutama mata dan tangan.
-
Pertumbuhan fizikal dan kesihatan secara yang
sempurna.
- Pengaruh Pengalaman Dan Persekitaraan
-
Mempunyai pengalaman asas bacaan peringkat awal.
-
Faktor persekitaraan yang memberikan pelbagai
motivasi.
- Kecerdasan dan perkembangan kognitif
-
Murid-murid dilahirkan dalam keadaan kecerdasan dan
perkembangan kognitif yang stabil dan sempurna.
-
Proses perkembangan otak yang normal.
- Daya diskriminasi (Pengamatan)
-
Murid mempunyai pengamatan pendengaran dan
penglihatan yang baik dan tidak terganggu.
- Penguasaan bahasa
-
Murid menguasai bahasa kerana bahasa merupakan alat
berfikir dan melahirkan kehendak, rasa dan cita rasa.
6.0 MASALAH
DALAM BACAAN
- BENTUK HURUF
•
beberapa huruf kecil yang hampir sama bentuknya.
Contohnya huruf ‘s’, ‘c’, dan ‘v’ antara huruf besar dan huruf kecil.
•
Huruf yang terbalik.
•
Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama
bentuknya.
•
Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
•
Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana
benuknya berubah.
2. PERINGKAT
SUKU KATA
•
Tidak boleh mengadun / membatang suku kata terbuka
/ tertutup.
•
Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan e
taling dan e pepet.
•
Tidak boleh membunyikan dengan betul setelah
mengeja / membatang suku kata.
•
Tidak boleh membunyikan dengan betul suku kata VK
di awal perkataan.
•
Salah memecah / membatang suku kata.
•
Tidak boleh membatang perkataan yang mengandungi
banyak suku kata.
•
Keliru membatang perkataan yang mengandungi Diftong
/ Vokal Berganding.
•
Tidak boleh membunyikan perkataan yang mengandungi
Diagraf di awal.
•
Tidak boleh membatang suku kata yang melibatkan imbuhan
3. KESUKARAN
DALAM PENGAMATAN
•
Boleh mengeja tetapi tidak boleh membunyikan.
•
Mengeja sebelum membaca.
•
Boleh membatang suku kata tetapi gagal menyebut.
•
Menggantikan bunyi suku kata dalam perkataan
•
Menggugurkan
bunyi-bunyi suku kata dalam perkataan.
•
Salah menyebut perkataan yang seakan-akan rupanya.
•
Keliru ejaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.
•
Salah menyebut / membunyikan perkataan yang
seakan-akan sama.
•
Menyebut perkataan mengikut loghat.
4. KESUKARAN
MEMBACA PERINGKAT AYAT
•
Menggantikan perkataan dengan perkataan lain.
•
Kerap tertinggal semasa aktiviti membaca secara
beramai-ramai.
•
Pembalikan perkataan.
•
Terpaksa membaca secara berulang-ulang kali.
•
Membaca secara merangkak-rangkak.
•
Membaca mengikut loghat masing-masing.
6.0 JENIS-JENIS BACAAN
Sebenarnya,
terdapat beberapa jenis bacaan yang tidak kita sedari selama ini kerana kita
hanya sekadar menbaca tetapi tiada kesedaran untuk mengkaji jenis bacaan yang
kita gunakan. Oleh itu, sila lihat rajah di bawah :
1.
Bacaan
Mekanis (Bersuara)
Membaca
bersuara sering juga menggunakan nama-nama yang berbeza seperti membaca
mekanis, membaca oral, membaca ulat dan membaca nyaring. Walau apa pun nama
yang digunakan, membaca mekanis ini merupakan satu aktiviti membaca yang
disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran dan
perasaan seseorang pengarang. Orang yang membaca harus mempunyai
kemampuan untuk memaknakan apa sahaja yang tersirat dalam bahan-bahan yang
dibaca. Lazimnya, ia harus memiliki kecepatan mata yang tinggi serta pandangan
mata yang jauh. Ia juga harus boleh mengelompokkan kata-kata dengan baik dan
cepat agar jelas maknanya bagi para pendengar. Membaca mekanis merupakan satu
ketrampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut pengertian terhadap
aksara di atas halaman kertas dan memproduksi suara yang tepat dan bermakna.
Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis yang digunakan lebih
tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan (pronunciation) daripada
pemahaman. Membaca mekanis adalah satu teknik yang mampu memenuhi pelbagai
ragam tujuan serta mengembangkan sejumlah ketrampilan serta minat.
Untuk
membolehkan penguasaan membaca nyaring atau membaca secara mekanis ini, pembaca
haruslah dapat terlebih dahulu menguasai keterampilan persepsi yang melibatkan
penglihatan dan daya tanggap yang membolehkan kita mengenal, memahami kata-kata
dengan cepat dan tepat. Aspek lain yang sama pentingnya adalah kemampuan
mengelompokkan kata-kata dalam satu kesatuan fikiran serta membacanya dengan
baik dan lancar. Bacaan bersuara ialah bacaan mekanis yang menyuarakan tulisan
dengan sebutan yang jelas dan terang, dengan intonasi dan irama mengikut gaya
membaca yang betul dengan menggerakan alat-alat pertuturan.
2.
Bacaan
Mentalis (Senyap)
Membaca
senyap atau membaca dalam hati (silent reading) ialah kegiatan membaca yang
melibatkan ingatan visual (visual memory) dan pengaktifan mata dan ingatan.
Tujuan utama membaca jenis ini adalah untuk memperoleh informasi dan pemahaman.
Dibandingkan dengan membaca nyaring, membaca dalam hati atau membaca senyap
adalah lebih ekonomis, dan dapat dilakukan di mana-mana sahaja. Biasanya,
membaca dalam hati atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca
insentif dan membaca ekstensif. Kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang tersendiri.
Oleh itu, bacaan senyap atau bacaan akaliah ialah bacaan yang disuarakan dalam
hati atau menukar isi bacaan kepada maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan
bacaan senyap lebih pantas daripada bacaan bersuara kerana beberapa perkara
yang dilakukan dalam bacaan bersuara seperti nada suara, sebutan yang jelas dan
sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan senyap. Bacaan senyap ini dijalankan
sesudah murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan bacaan bersuara.
3.
Bacaan
Intensif (Pantas dan Imbasan)
Bacaan
intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara
saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan
bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini adalah membaca
telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini, membaca teliti,
membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah ditekankan. Bacaan
intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangankan kebolehan
dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat.
Bacaan tersebut juga memberi penekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri
tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian
bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan. Bacaan intensif boleh juga
boleh dibaca dengan pelbagai cara iaitu :-
i.
Bacaan pantas
Bacaan pantas adalah satu bentuk
kegiatan membaca yang dilakukan dengan kadar kelajuan tertentu dan tujuannya
adalah untuk menjimatkan masa. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu laju
tidak semestinya baik. Sebaik-baiknya, kadar kelajuan membaca haruslah
disesuaikan dengan apa yang dibaca dan tujuan membaca ketika itu.
Membaca yang dilakukan dalam keadaan
yang terlalu pantas akan menyebabkan pembaca kehilangan isi-isi penting yang
diperlukan atau gagal menggarap keseluruhan konsep yang cuba diketengahkan.
Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu perlahan tidak pula menguntungkan
kerana hanya akan membazirkan masa. Membaca pantas hanya boleh berlaku melalui
bacaan senyap atau membaca dalam. Ini kerana dalam bacaan kuat atau bersuara,
pembaca akan menurunkan keupayaan membaca mereka pada kadar kelajuan bercakap.
Sewaktu membaca kuat, pembaca akan melibatkan pergerakan bibir dan lain-lain
alat pengucapan manusia.
ii.
Bacaan
imbasan (scanning).
Bacaan imbasan yang juga dikenali
sebagai scanning pula adalah kegiatan membaca yang dilakukan secara sepintas
lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan. Biasanya.sebelum kegiatan
membaca itu dilakukan, pembaca akan meneliti terlebih dahulu bahagian-bahagian
buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini dilakukan untuk mendapatkan
maklumat awal dan gambaran keseluruhan tentang buku tersebut sebelum ia menjadi
pilihan untuk dibaca. Membaca sepintas lalu ini melibatkan pembaca memeriksa,
meneliti indeks, melihat daftar kata yang terdapat dalam buku tersebut. Kadang
kala proses melihat-lihat, memeriksa dan meneliti judul-judul bab juga
dilakukan. Hal ini juga berlaku pada skema, rangka kasar buku, bahagian
bibliografi, kandungan prakata, pendahuluan, sinopsis, abstrak dan sebagainya
Bacaan
Ekstensif
Membaca
ekstensif ialah kegiatan membaca secara luas. Objeknya meliputi sebanyak
mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan
membaca ekstensif adalah untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat
dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang berkesan. Membaca ekstensif biasanya
melibatkan perkara-perkara yang berikut:
a)
Membaca tinjauan (survey reading)
b)
Membaca sekilas (skimming)
c)
Membaca dangkal (superticial
reading)
Membaca
tinjauan (survey reading) dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.
Biasanya, kita akan meneliti apa yang akan kita telaah itu terlebih dahulu. Hal
ini mungkin melibatkan kita memeriksa, meneliti indeks dan daftar kata yang
terdapat dalam buku-buku tersebut atau mungkin kita akan melihat-lihat atau
meneliti judul, bab, rangka besar, kandungan dan sebagainya. Latar belakang
pengetahuan seseorang akan menentukan tepat atau tidaknya, cepat atau lambatnya
tinjauan dapat dilakukan. Membaca sekilas (skimming) adalah sejenis kegiatan
membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat, memperhatikan
bahan-bahan bertulis untuk mencari dan mendapatkan maklumat dan penerangan.
Skimming
adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan secara sekilas pandang. Biasanya,
melalui proses skimming, mata bergerak dengan cepat, melihat memerhatikan bahan
bertulis untuk mendapatkan maklumat atau penerangan dengan serta-merta. Satu
daripada tujuan membaca sekilas adalah untuk mendapatkan kesan umum daripada
sesebuah teks yang akan ditelaah. Pembaca mungkin akan melakukannya dengan
jalan meneliti halaman judul, kata pengantar, daftar isi, gambar dan diagram,
indeks dan sebagainya. Daripada tindakan begini, pembaca akan mendapat satu
pandangan atau gambaran yang lebih baik dengan mempelajari sifat, hakikat dan
jangkauan buku tersebut, susunan dan organisasinya.
Satu
lagi tujuan membaca sekilas adalah untuk menemukan hal-hal tertentu. Lazim juga
digunakan untuk menemukan bahan-bahan daripada pusat sumber atau perpustakaan.
Membaca sekilas merupakan satu keterampilan yang sangat berfaedah sekiranya
tidak disalahgunakan. Sekiranya kita dapat menggunakan dengan bijaksana, iaitu
menggunakannya secara tepat dan cerdas, kita akan kagum betapa banyaknya
maklumat dan fakta yang boleh perolehi dalam satu jangka masa yang singkat.
Membaca
dangkal yang disebutkan juga sebagai superficial reading adalah bertujuan untuk
mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran atau tidak mendalam
daripada sesuatu bahan bacaan. Bacaan ekstensif ialah bacaan meluas yang
menekankan aktiviti–aktiviti membaca yang dilakukan di luar kelas. Bacaan
ekstensif biasanya menitikberatkan aspek pengukuhan asas bacaan, menambah
kemahiran memaham dan menaakul isi bacaan, meningkatkan kepantasan membaca. Membina
dan mengukuhkan minat membaca dan kebolehan memetik isi-isi penting.
5.
Bacaan
Rekreasi
Membaca
rekreasi adalah satu lagi bentuk kegiatan membaca yang tidak melibatkan perahan
otak yang begitu serius. Bacaan jenis ini adalah untuk tujuan bersenang-senang dan
dilakukan dalam keadaan bersantai. Bahan-bahan bacaannya adalah yang terdiri
daripada bahan-bahan ringan yang dapat merangsang kepuasan dan menghiburkan.
Lazimnya bahan-bahan yang dibaca ialah komik, cerita-cerita pendek, informasi
tertentu, berita, bahan sastera dan pelbagai bentuk pengetahuan yang
menyenangkan.
6.
Bacaan
Kritis
Bacaan
kritis ialah kegiatan membaca yang dilakukan secara bijaksana, penuh
ketelitian, mendalam, evaluatif serta analitis. Bacaan tersebut tidak hanya
tertumpu kepada kesalahan-kesalahan atau kelemahan yang terdapat dalam
bahan-bahan yang dibaca. Membaca kritis biasanya berdasarkan keupayaan memahami
yang tinggi. Proses bemula dengan penggalian yang mendalam di bawah permukaan
untuk menemukan bukan hanya keseluruhan kebenaran tentang apa yang
diperkatakan, tetapi juga menemukan alasan-alasan mengapa penulis
mengetengahkan perkara yang dibincangkan itu. Istilah membaca kritis ini
biasanya disamaertikan dengan apa yang disebut oleh Dawson (1963) sebagai
interpretive reading atau membaca intepretif atau creative reading, iaitu
membaca kreatif oleh Anderson (1972).
7.0 TEKNIK BACAAN
i.
Teknik Membaca SQ3R
SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah
diperkenalkan oleh Robinson (1961). Teknik tersebut merupakan satu kaedah
membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat
dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan. SQ3R
adalah singkatan bagi S (survey) –
tinjau
Q
(question) - soal/Tanya
R
(read) – baca
R
(recite) - imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R
(review) - baca semula
Survey
(tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang
apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti
tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik,
membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku
atau teks. Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas
iaitu skimming dan scanning.
Question
(soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri
soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan
keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca
tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi
garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada
soalan-soalan tersebut.
Read
(baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut
secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang
telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan
menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan
keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat
atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite
(imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar
cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah
diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya.
Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya
tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review
(baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian
buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan
yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting
yang tertinggal.
KWLH adalah singkatan bagi yang
berikut;
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
K (know) Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want) Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned) Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how) Bagaimana untuk mendapat maklumat tambahan - yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik
membaca kritis di mana pembaca;
- mengingat dahulau apa yang telah diketahui
- membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui
- melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih)
- mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
- menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
- mengingat dahulau apa yang telah diketahui
- membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui
- melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih)
- mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
- menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Teknik
pembacaan akan membolehkan pelajar mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan
apa yang dibaca, menentukan apa yang telah diperoleh dari pembacaannya, dan menentukan
apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
Dalam
konteks pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah
sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.
Know
(K)
Apa yang sudah diketahui? |
Want
(W)
Apa yang hendak diketahui? |
Learned (L)
Apa yang telah dipelajari/diperoleh? |
How
(H)
Apa lagi maklumat tambahan diperlukan? |
|
|
|
|
Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk
pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang
lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu
petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk
mendapat gambaram umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan
sesebuah buku pula. fokus kita diberikan kepada bahagian tertentu di
dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan
pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara
yang dibaca.
Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat
yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan.
Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan
kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas
ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi
tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adakah
lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.
Dalam konteks
pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama.
Biasanya, kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian
sesuatu bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh
menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang
dicari.
iv.
Teknik REAP
Teknik REAP pula memberi penekanan ke atas strategi
pembacaan yang dikaitkan dengan pemikiran kritis di kalangan pelajar. Ini
kerana pembacaan kritis dapat membantu
pelajar menguatkan lagi strategi pemahaman dengan mengambil kira penggunaan
unsur kognitif dalam pembacaan. Tujuan teknik membaca REAP adalah untuk
meningkatkan kemahiran meringkaskan pembacaan dan membantu pelajar mentafsir
idea pengarang dengan menggunakan
perkataan sendiri serta membina kemahiran menulis bagi membantu mengingati idea
hasil pembacaannya.
REAP adalah
singkatan bagi R( read) – membaca. Proses membaca ini dilakukan bertujuan untuk
memilih idea utama.. E ( Encode ) – mengekod. Proses ini bertujuan untuk
memahami mesej oleh pengarang. A ( annote ) – menganotasi. Proses ini bertujuan
untuk dengan membuat catatan mesej. P (ponder) – memikirkan. Proses ini
bertujuan untuk memproses mesej.
8.0 PENUTUP
Kemahiran membaca sangat penting
dikuasai oleh kanak-kanak kerana melalui pembacaan mereka dapat meningkatkan
pencapaian mereka dalam pelajaran, meluaskan pengetahuan, mencari dan mengumpul
maklumat-maklumat yang diperlukan dan lain-lain lagi. Guru memainkan peranan
penting dalam mengajar kanak-kanak kemahiran membaca. Oleh itu guru perlu
nmenggunakan pelbagai kaedah dan teknik pengajaran bacaan supaya kemahiran
membaca dapat dikuasai dengan baik. Ujian-ujian pemahaman bacaan perlu
dijalankan secara berterusan bagi mengetahui dan mamantau pencapaian murid
dalam bacaan.
Tidak ada sesiapa menafikan
peri pentingnya aktiviti membaca di dalam kehidupan. Membaca menjadi akar
tunjang kekuatan seseorang individu, malah sesuatu bangsa dan sesebuah negara.
Dikatakan bahawa betapa kuat pun sistem ketenteraan atau sistem ekonomi
sesebuah negara, pasti akan tumbang jua akhirnya jika tidak didasari oleh
ketinggian ilmu pengetahuan. Di peringkat awal, sudah tentu ilmu pengetahuan
diperoleh melalui proses pembacaan.
Menyedari akan hal ini, pada
tahun 1989, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengambil daya usaha untuk
memperkenalkan Program NILAM melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 13/1998:
Program Membina Tabiat Membaca. Arahan tersebut menghendaki setiap sekolah
melaksanakan Program Galakan Membaca NILAM (Nadi Ilmu
Amalan Membaca) secara terancang dan teratur. Di peringkat sekolah, telah
terbukti bahawa amalan dan tabiat membaca di kalangan pelajar telah melahirkan
individu yang menyerlah dalam pelbagai aspek. Kecemerlangan mereka tidak khusus
kepada bidang akademik sahaja, malah memberi kesan langsung terhadap
keterampilan, peribadi mulia, sahsiah dan tingkah laku. Pada ketika sama,
sekolah yang memberi keutamaan terhadap aspek pembacaan di kalangan pelajarnya
turut meraih kecemerlangan.
9.0 RUJUKAN
- Kamus Dewan. 2005. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
- Mazni bin Othman (22 September 2007), Program Peningkatan Kemahiran Membaca. SK. Kayan, Setiawan, Perak.
- Sofiah Hamid (1983), Pendekatan Mengajar Bacaan Bahasa Melayu Di peringkat Sekolah Rendah, Kuala Lumpur: Utusan Publication and Distributors Sdn. Bhd.
- Isahak Haron (2011), Pedagogi Literasi Bahasa Melayu, Kertas prosiding SEAMEO.
- Isahak Haron (2002), Sumber guru (Mengajar Membaca dan Menulis Bahasa Malaysia Prasekolah), Siri Genius Fajar Bakti, Shah Alam.
- Isahak Haron (2007), Modul Pengajaran Membaca dan Menulis Bahasa Melayu Prasekolah, UPSI.
- Dunkin, Dolores (1998), Teaching Them to Read (6th edition) Allyn and Bacon.
- Calhoun, Emily F. (1999), Teaching Beginning Reading and Writing with the Picture Word Inductive Model, ASCD.
- Roger C. Farr. (1998), Portfolio and Performance Assessment : Helping Students Evaluate Their Progress as Readers and Writers.
- Carol Lynch Brown. (1999), Essential of Children’s Literature
No comments:
Post a Comment