Tuesday, May 19, 2015

LAPORAN KEM MOTIVASI




LAPORAN KEM MOTIVASI TAHUN ENAM
SK TAMAN BUKIT KEMPAS

Tarikh                   : 23/7/2011 – 24/7/2011
Tempat                 : SK TAMAN BUKIT KEMPAS
Sasaran                 : Murid – murid Tahun 6

            Kem motivasi ini berlangsung pada dua hari iaitu sabtu dan ahad. Kem motivasi ini bermatlamat untuk meningkatkan kualiti murid tahun 6 serta memberi motivasi bagi teknik menjawab untuk lima mata pelajaran yang utama iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, dan Matematik. Saya telah menyertai kem motivasi ini bersama rakan praktikum saya bagi mengisi gentian professional bagi hari 18/7/2011 (isnin). Saya telah mengambil slot moral dan sabtu petang dalam penyediaan makan malam murid serta bertugas pada waktu malam bersama murid. Saya telah sampai ke sekolah pada pukul 4.45pm pada hari sabtu. Saya dan rakan praktikum saya bersiap sedia untuk membantu guru sekolah dalam penyediaan makan malam murid-murid. Tetapi malangnya, kami tidak dapat disertai dalam penyediaan makan malam kerana ibu bapa yang bertugas pada waktu tengah hari telah menyediakan makan malam lebih awalnya. Oleh itu, penyediaan makan malam telah dibereskan lebih awal. Dengan ini, saya dan rakan saya telah bertugas di dewan bagi menjaga peperiksaan bahasa melayu sehingga 5.45 pm. Seterusnya , murid-murid beredar untuk rehat dan sembayang serta makan malam.
            Makan malam diberi pada pukul 6.30pm di bilik prasekolah. Saya dan rakan praktikum saya telah membantu guru dalam menghidangkan makanan untuk murid-murid. Seterusnya, murid beredar untuk solat magrhib dan murid-murid bukan islam ke slot moral. Saya dan rakan praktikum saya telah mengendalikan slot moral ini. Sebanyak enam orang murid telah menghadiri slot moral ini. Slot moral ini berlangsung selama satu jam. Kami memulakan slot moral ini dengan memperkenalkan diri dan matlamat murid dalam UPSR. Semua murid diberi peluang untuk bercakap. Sepanjang slot moral ini saya dan rakan praktikum telah mengenal pasti bahawa murid-murid ini lemah dalam matapelajaran sains dan khususnya bahagian dua. Seterusnya, kami telah mengadakan aktiviti menunjukkan bakat. Setiap murid diberi selama 10 minit untuk berfikir dan menyediakan aktiviti yang disampaikan di hadapan murid lain. Persembahan murid haruslah dalam tempoh masa 2 minit. Akhir persembahan murid perlu menyatakan pengajarannya. Murid-murid disarankan melakukan aktiviti lakonan, nyanyian, syarahan, dan lain-lain lagi.
            Pada awalnya, murid-murid tidak melibatkan diri sepenuhnya dalam persembahan ini kerana mereka malu dan tiada kesungguhan serta sikap main. Setelah , kami menasihati mereka , murid-murid menunjukkan minat semasa membuat persembahan. Pelbagai jenis persembahan telah dibuat oleh murid seperti lakonan membawa motor sambil minum arak, bermain bola sepak,bernyanyi,bermain bola tampar, memandu kereta sambil merokok dan lain-lain lagi. Pada akhir slot moral ini, saya telah merumuskan slot ini dengan pengajaran yang diberi oleh murid-murid. Seterusnya, murid-murid beredar ke slot peperiksaan matematik.  Kami telah bertugas menjaga murid-murid di dewan sampai pukul 10.00pm. selepas itu, murid beredar ke minum malam dan bacaan doa . pada pukul 11.00 malam , murid mula beredar untuk tidur. Terdapat juga murid yang balik ke rumah dan dating keesokaan harinya. Kami telah bertugas sepanjang malam di tempat murid tidur di dewan dan di kelas.  Pada hari ahad, murid bangun pada pukul 4.00 pagi. Kami telah beredar dari sekolah pada pukul 7.30 pagi setelah guru bertugas yang seterusnya datang. Saya telah mendapat pengalaman baru dalam meyertai kem motivasi baru ini dan cara-cara mengendalikan murid –murid biasa.

No comments:

Post a Comment