1.0 Pengenalan
kepada terapi
Terapi
berasal daripada perkataan Greek iaitu "Therapeia" yang bermaksud
satu perkhidmatan, satu kehadiran yang berkait dengan perkataan Greek (kata kerja)
"therapeuo" yang bermaksud "i wait upon". Oleh itu, terapi
adalah satu perkhidmatan yang diberi kepada pesakit. Secara amnya, terapi ialah
kaedah-kaedah untuk mengubati penyakit atau masalah tubuh badan dan sebagainya.
Menurut kamus perubatan Mosley (2001) terapi didefinisikan sebagai rawatan pemulihan ke atas pesakit yang
pernah menghidapi sebarang penyakit dengan tujuan mengembalikan kefungsian
badan secara normal.
Dalam
konteks pendidikan khas pula, terapi dapat didefinisikan sebagai kaedah untuk
membantu seseorang individu untuk bergerak-balas terhadap sesuatu aktiviti atau
kemahiran-kemahiran yang tertentu. Konsep terapi dalam pendidikan khas adalah
didasari dari konsep kepelbagaian kategori individu berkeperluan khas.
Murid-murid berkeperluan khas mempunyai sama ada ketidakupayaan, kecacatan
halangan atau rintangan untuk mencapai perkembangan dari segi kognitif, emosi,
sosial atau psikomotor. Sehubungan itu, kaedah terapi dapat membantu
murid-murid bermasalah pembelajaran mencapai perkembangan yang tersebut di
atas.
Terapi dalam pendidikan khas adalah salah satu kaedah yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aktiviti-aktiviti dalam terapi dapat membantu murid menguasai sesuatu kemahiran dari satu peringkat ke satu peringkat yang lebih tinggi.
Terapi dalam pendidikan khas adalah salah satu kaedah yang digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aktiviti-aktiviti dalam terapi dapat membantu murid menguasai sesuatu kemahiran dari satu peringkat ke satu peringkat yang lebih tinggi.
Antara kepentingan terapi ialah
meningkatkan daya pengamatan murid-murid, merangsang mereka untuk bergerak
balas secara positif terhadap sesuatu kemahiran serta meningkatkan perkembangan
fungsi kognitif, emosi. Sosial dan psikomotor mereka. Selain daripada itu,
melalui terapi juga guru-guru dapat melatih murid-murid menguasai kemahiran
tertentu yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian serta
mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif lagi menyeronokkan (G.
Eliana, 2008, S. Pengily, 2008;
Z. Ibrahim, 2009)
2.0 Pengenalan
kepada terapi seni
2.1
Pengenalan
kepada terapi seni
Secara
umumnya, seni boleh dijelaskan sebagai hasil karya yang dihasilkan oleh manusia
untuk melahirkan emosi, perasaan mereka sama ada suka, sedih, marah, gembira
dan sebagainya. Manakala, definisi terapi dalam konteks pendidikan pula ialah
satu kaedah untuk membantu seseorang murid untuk bergerak balas terhadap
sesuatu aktiviti atau kemahiran. Jelaslah bahawa, terapi seni merupakan satu
profesion perkhidmatan kemanusiaan yang menggunakan media seni, imej, proses
kreativiti seni, dan tindak balas klien untuk menghasilkan produk. Selain itu,
terapi seni turut mencerminkan perkembangan individu, kebolehan, personaliti,
minat, kerisauan dan pertelingkahan. (http://myais,fsktm.um.edu.my/4794/1/3.pdf).
Terapi Seni ini telah menjadi kajian sekian lamanya di negara negara
barat. Di Malaysia pula, terapi seni masih belum ada kajian yang mendalam mengisi
ruang kosong bagi membantu menyelesaikan pemasalahan pelajar dalam usaha
menginterpretasi diri, memperkembangkan pengetahuan, mempertingkatkan
kecerdasan, pernyataan kendiri dan utiliti idea.
Terapi
seni juga adalah berdasarkan kepada pengetahuan tentang teori perkembangan dan
psikologi manusia yang dilakukan sepenuhnya mengikut penilaian dan rawatan
model spectrum termasuk pendidikan, psikodinamik, kognitif, dan transpersonal.
Terapi ini juga berpotensi untuk mendamaikan konflik emosi dalaman seseorang,
mendidik keinsafan diri, dan memperkembangkan kemahiran sosial, mengurus
tingkah laku, menyelesaikan masalah, kenyataan dan meninggikan sanjungan diri. (http://www.scribd.com/doc/22517431/kreativitidalamseniareniq)
Manakala
dalam American Art Theraphy Association Inc menjelaskan bahawa, terapi seni
merupakan satu kaedah terapuetik yang menggunakan seni melalui hubungan
profesional oleh individu yang mempunyai pengalaman kesakitan, trauma atau
cabaran hidup dan individu yang mencari perkembangan kendiri.
“ A form of theraphy in which the
making of visual images in the presence of a qualified art theraphist
contributes toward externalization of thoughts and feelings, which may otherwise
remain unexpressed. The images may have a diagnostic as well as a therapheutic
function in that they provide the patient and the therapist with a visible
record of the session and give indicators for further treatment”
Jelaslah
bahawa penggunaan terapi menggunakan aktiviti seni adalah salah satu terapi
untuk membantu kanak-kanak yang tidak dapat melahirkan pemikiran dan perasaan
kepada persekitaraan mereka. Manakala ,
terapi seni dalam pendidikan khas diajar kepada kanak-kanak bekeperluan khas adalah
untuk memperkembangkan emosi dan perasaan dalam
kehidupan seseorang. Kanak-kanak ini bekeperluan khas perlu diberi
peluang untuk meneroka bidang seni menggunakan pelbagai alat seni seperti
mewarna, mencorak dan membatik. Tujuannya adalah untuk melahirkan idea dan
kreativiti kanak-kanak ini. Sifat ini amat penting untuk membantu kanak-kanak
bekeperluan khas berkarya, berkomunikasi, dan memgukuh koordinasi pancaindera
secara seimbang. Proses ini akan dapat
membantu menjadikan pembelajaran mereka ke arah yang lebih berkesan dan
bermakna.
2.2 Strategi pengajaran dan pembelajaran
Selain guru pendidika khas, ibu
bapa juga perlu mempunyai kemahiran untuk mengesan bakat dan minat kanak-kanak
bekeperluan khas. Usaha daripada semua dapat mencungkil dan mengenalpasti
kreativiti yang terpendam di dalam diri kanak-kanak ini. Melalui mata pelajaran
pendidikan seni, guru pendidikan khas perlu menggunakan strategi pengajaran dan
pembelajaran yang bersepadu dengan mata pelajaran lain, bagi meningkatkan
potensi murid bekeperluan khas yang dikenalpasti potensinya. Manakala, ibu bapa
boleh mengesan bakat dan kreativiti anak mereka melalui pemerhatian dan
aktiviti sewaktu di rumah. Penggunaan strategi yang bersesuaian dengan isi
kandungan pengajaran adalah digalakkan bagi memupuk bakat dan minat murid.
Pemilihan dan penentuan aktiviti
seni hendaklah bersesuaian dengan murid berdasarkan kepada pengalaman yang
dialami, tahap daya imaginasi mereka serta, jenis peralatan dan bahan yang
digunakan. Sesuatu projek yang diperkenalkan perlu selaras dengan kesediaan,
kemampuan murid. Kegiatan yang menarik minat serta mampu mencetus idea melalui
aktiviti amatlah digalakkan, sama ada secara manual atau berbantukan penggunaan
komputer.
3.0
Membentuk
Dan Membuat Binaan Menggunakan Tanah Liat/Clay
Tanah
liat seperti air dan pasir mempunyai tarikan semula jadi. Kanak-kanak seronok bermain dengan medium asas ini kerana tidak ada pemisahan antara mereka dan pekerjaan mereka. Tanah
liat adalah terbuka, mudah dibentuk, dan tahan
lama yang sesuai untuk perkembangan kurikulum untuk kanak-kanak. Aktiviti tanah
liat menyokong perkembangan kanak-kanak dan pembelajaran kanak-kanak dengan
memberi peluang yang luas supaya meneroka bahan yang sangat dinamik serta mengembangkan
kefahaman dan menguji pemahaman mereka melalui pengalaman langsung kanak-kanak(Berk,
2008; Smith & Goldhaber,2004). kanak-kanak juga membina pengetahuan tentang tanah liat melalui pendekatan kendiri mereka
untuk berinteraksi dengan tanah liat.
Penggunaan
tanah liat dapat meningkatkan ketangkasan menggunakan kedua-dua
otot kecil dan besar. Kanak-kanak menggunakan tangan,
belakang dan bahu untuk membentuk
tanah liat. Bekerja dengan tanah liat juga meningkatkan koordinasi mata-tangan kanak-kanak.
Imaginasi kanak-kanak juga dirangsang melalui penggunaan tanah liat. Mereka meregangkan minda mereka untuk mengembangkan idea-idea baru untuk hal-hal untuk membuat dan cara-cara baru untuk menggunakan tanah liat dan alat-alat. Kelas seni, seperti tanah liat, menyokong pembangunan kreativiti pada usia yang muda. Seorang kanak-kanak yang belajar pada usia yang muda yang apa-apa yang dapat dibayangkan dapat dibuat adalah lebih cenderung untuk menjadi lebih kreatif dan pintar daripada kanak-kanak yang hanya bermain dengan mainan pembuatan.
Imaginasi kanak-kanak juga dirangsang melalui penggunaan tanah liat. Mereka meregangkan minda mereka untuk mengembangkan idea-idea baru untuk hal-hal untuk membuat dan cara-cara baru untuk menggunakan tanah liat dan alat-alat. Kelas seni, seperti tanah liat, menyokong pembangunan kreativiti pada usia yang muda. Seorang kanak-kanak yang belajar pada usia yang muda yang apa-apa yang dapat dibayangkan dapat dibuat adalah lebih cenderung untuk menjadi lebih kreatif dan pintar daripada kanak-kanak yang hanya bermain dengan mainan pembuatan.
4.0 Aktiviti Seni
- Merenjis
Glosari Seni Lukis menyatakan bahawa
percikan adalah corak-corak tompok dan titik pada lukisan cat. Menurut
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka pula percikan ialah titik-titik
air atau warna yang berserak-serak ke sana sini setelah air atau warna itu
terhempas ke suatu permukaan. Makna kedua ialah menghambur ke sana sini,
memantul berselerak ke sana sini. Makna ketiga ialah sesuatu yang memercik,
menyebabkan berpercikan, merenjisi.
Percikan diistilahkan sebagai satu
hasilan titikan warna yang berselerakan ke sana sini setelah warna tersebut
jatuh ke atas permukaan. Aktiviti seperti mendetik, merenjis, mengetuk,
menyembur dan memercik boleh menghasilkan percikan. Alatan penting yang
digunakan untuk menghasilkan percikan ialah berus dari berbagai jenis,
warna-warna basah dan kertas. Percikan akan menghasilkan satu permukaan seperti
batu granit atau marble yang menarik. Tema yang boleh dijalankan dalam aktiviti
percikan termasuklah landskap, tumbuh-tumbuhan, corak, kad ucapan, setem dan
catan. Percikan boleh dihalang dengan menggunakan sesuatu objek atau kertas
yang boleh diubah kedudukannya untuk mengahasilkan kesan tindanan
apabila warna kedua dipercikkan.
- Capan
Capan ialah teknik mengecap dengan bahan alam atau
semula jadi yang mempunyai jalinan tertentu. Capan adalah berbeza dengan
cetakan kerana tidak perlu disediakan blok cetakan.Imej yang dihasilkan hanya
bergantung kepada jalinan dipermukaan bahan semula jadi atau bahan alam
tersebut. Contohnya, cap jari menghasilkan kesan yang sama dengan jalinan yang
ada pada jari.
- Mewarna
Mewarna adalah
alat pendidikan yang kuat yang merangsang pembangunan keseluruhan kanak-kanak.
Ia merupakan satu aktiviti yang penting yang meningkatkan kemahiran motor kasar
kanak-kanak dan meningkatkan pertumbuhan mental mereka. Aktiviti mewarna salah
satu aktiviti yang menyeronokkan untuk kanak-kanak dari semua peringkat umur.
Kanak-kanak kecil mendapatkan diperkenalkan kepada konsep melalui aktiviti
menulis itu. Ia melibatkan memberikan mereka apa-apa kayu warna dan menjadikan
mereka menggunakannya tanpa tujuan di kertas yang kosong. Mereka juga menikmati
menulis di akhbar, buku, dan walaupun dinding. Garis-garis berwarna yang muncul
sebagai hasil dari aktiviti mereka memberikan mereka rasa pencapaian.
Kebaikan
daripada aktiviti mewarna ialah meningkatkan tahap tumpuan kanak-kanak,
mengembangkan kemahiran motor kasar dan halus, mengenalkan kepelbagaian warna
kepada kanak-kanak dan mencungkil daya kreativiti.
No comments:
Post a Comment