RINGKASAN DASAR-DASAR KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1.
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
MALAYSIA (PPPM)
Sistem
pendidikan negara dapat diperkasa dan dibangunkan secara berterusan menerusi
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang dirangka berasaskan
tiga objektif khusus supaya Malaysia mampu berdaya saing pada peringkat global.
Menurut PPPM 2013-2025 yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri merangkap
Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini, tiga objektif itu
ialah:
·
Memahami
prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia berfokuskan
penambahbaikan akses kepada pendidikan, peningkatan standard (kualiti),
merapatkan jurang pencapaian (ekuiti), menggalakkan perpaduan dalam kalangan
murid serta memaksimumkan keberkesanan sistem.
·
Mewujudkan
visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan murid bagi 13 tahun yang
seterusnya sehingga 2025.
·
Menggariskan
program transformasi yang menyeluruh untuk sistem pendidikan termasuk perubahan
utama dalam kementerian yang membolehkan sistem ini memenuhi permintaan baharu
dan jangkaan yang meningkat serta menyokong transformasi awam.
"Pendekatan
yang diambil dalam menghasilkan pelan ini adalah suatu langkah berani dan
julung-julung kali dilakukan. Pandangan pelbagai pakar dan agensi antarabangsa
dikumpulkan untuk menilai dan mentaksir prestasi sistem pendidikan Malaysia
termasuk agensi luar seperti Bank Dunia, Unesco dan Pertubuhan Kerjasama dan
Pembangunan Ekonomi (OECD)," menurut pelan pembangunan pendidikan itu.
PPPM
juga merangkumi pelan tindakan dan inisiatif utama transformasi keseluruhan
sistem pendidikan dan terdapat tiga fasa iaitu:
1. Fasa Satu - melibatkan kajian semula
dan diagnostik menyeluruh tentang sistem pendidikan. Fasa ini bermula dengan
penilaian terperinci prestasi sistem pendidikan Malaysia, memberi tumpuan
kepada keberhasilan murid, mentaksir punca sebenar dan penggerak utama
pencapaian tahap prestasi masa kini di samping mengenal pasti kecemerlangan
yang terdapat dalam sistem pendidikan sebagai model untuk diikuti dan
dicontohi.
2. Fasa Dua - memberikan tumpuan kepada
penyediaan Laporan Awal PPPM dengan menggunakan dapatan dalam Fasa Satu untuk
mengenal pasti bidang keutamaan dan memperinci program transformasi yang tuntas
tentang dasar dan inisiatif yang akan dilaksanakan bagi tempoh pelan 13 tahun
itu. Fasa ini merangkumi maklum balas yang dijana daripada Dialog Nasional
Pendidikan Negara dan Makmal Pendidikan GTP 2.0.
3. Fasa Tiga ditumpukan kepada
penyediaan laporan akhir PPPM. Fasa ini melibatkan rundingan dan penglibatan
guru, ibu bapa, murid dan pihak berkepentingan yang lain bagi mendapatkan
maklum balas tentang Laporan Awal PPPM. Maklum balas berkenaan telah
dipertimbangkan dalam penyediaan laporan akhir.
PPPM
2013-2025 itu juga mengkaji pengalaman sistem pendidikan negara lain yang
menunjukkan peningkatan signifikan, meluas dan berupaya mengekalkan peningkatan
dalam keberhasilan murid. Ia bertujuan menyediakan metodologi yang mantap untuk
memahami dan membandingkan standard dan prestasi sistem pendidikan Malaysia
dengan negara lain.
"Sebagai
sebahagian daripada proses, kementerian telah mengkaji data antarabangsa,
menganalisis dan menanda aras pendekatan daripada sumber antarabangsa yang
terkemuka seperti Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) dan Kajian
Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS)," menurut
laporan pelan itu. Menurut PPPM 2013-2025 itu, kejayaan masa depan negara
bergantung kepada perkembangan sosiobudaya yang sihat dan pembangunan ekonomi
yang mampan iaitu kedua-dua faktor ini bergantung kepada keupayaan menambah
baik keberhasilan sistem pendidikan negara dengan cepat dan berkesan.
2.
MEMARTBATKAN BAHASA MALAYSIA &
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS.
Dasar MBMMBI ialah dasar Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) untuk memastikan penggunaan bahasa Malaysia sebagai
bahasa pengantar di semua sekolah kebangsaan dan sekolah menengah serta
memastikan murid boleh menguasai bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dengan
fasih dan betul. Dasar MBMMBI juga menetapkan penggunaan bahasa Malaysia
sebagai bahasa pdp sains dan matematik di sekolah kebangsaan dan sekolah
menengah, bahasa Cina di sekolah jenis kebangsaan Cina dan bahasa Tamil di
sekolah jenis kebangsaan Tamil.
Dasar
MBMMBI dilaksanakan di sekolah melalui pendekatan mengembalikan peranan bahasa Malaysia sebagai bahasa pdp sains dan
matematik, meningkatkan penguasaan bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris melalui
pelaksanaan tambahan waktu pdp,
transformasi kurikulum, peningkatan kapasiti guru dan sumber manusia,
penyediaan bahan dan peralatan serta
mengintegrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam pdp.
Dasar MBMMBI dilaksanakan secara berperingkat-peringkat (soft landing) mulai tahun 2010. Dalam
proses peralihan ini, pdp sains dan matematik boleh menggunakan bahasa Inggeris
dan/atau bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah, bahasa
Inggeris dan/atau bahasa Cina di sekolah jenis kebangsaan cina, bahasa Inggeris
dan/atau bahasa Tamil di sekolah jenis kebangsaan Tamil. Ini bertujuan membantu
guru dan murid menyesuaikan diri dengan perubahan dasar berkenaan. Soft landing membolehkan murid sekolah
rendah dan sekolah menengah yang telah mengikuti pdp sains dan matematik dalam
BI pada atau sebelum tahun 2010 meneruskan penggunaan BI sehingga tamat
Tingkatan Lima berdasarkan kesediaan guru dan murid di sekolah. Dengan pendekatan soft landing ini, pdp matematik dan
sains di sekolah rendah akan dilaksanakan dalam bahasa Malaysia sepenuhnya pada
tahun 2016. Manakala di sekolah menengah, penggunaan bahasa Malaysia sepenuhnya
bagi kedua-dua mata pelajaran ini adalah pada tahun 2021.
KPM
telah merancang dan melaksanakan pelbagai program di bawah dasar MBMMBI untuk
melatih guru Bahasa Inggeris dalam perkhidmatan untuk meningkatkan
profesionalisme guru dan juga melengkapkan guru dengan kemahiran selaras dengan
pembangunan pendidikan nasional. ELTC telah dipertanggungjawabkan untuk
melaksanakan program serta kursus berikut:
- Training of Trainers for English Language Lecturers in Institutes of Teacher Education (ELITE-ToT) untuk Pensyarah IPG
- Certificate in the Practice of English Language Teaching (C-PELT) untuk guru bukan opsyen bahasa Inggeris
- Reinforcing English Language Teaching for Non-Option English Language Teachers (RELTNOTe) untuk guru bukan opsyen bahasa Inggeris yang tidak mengikuti C-PELT
- Oral Proficiency in English for Secondary Schools (OPS-ENGLISH) untuk meningkatkan kemahiran bertutur dan berkomunikasi dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 di sekolah-sekolah Band 3 – 5
3.
SATU
MURID SATU SUKAN
Dasar 1Murid 1Sukan (1M 1S)
mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di
sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang
berhasrat untuk melahirkan modal insan yang seimbang dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani. Justeru dengan dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri
secara aktif dengna menyertai aktiviti sukan sepanjang tahun. Dasar ini juga
adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan dalam
kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui dua
strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan.
Aktiviti sukan di bawah Sukan Untuk
Semua adalah penting dalam membina kesihatan, sahsiah dan kesejahteraan kesemua
murid. Bagi Sukan Untuk Kecemerlangan, prestasi murid yang berbakat dan
berpotensi dibangunkan di bawah program Kecemerlangan Bakat Muda, Sukan
Prestasi Tinggi Sekolah serta sukan lain yang mampu ditawarkan oleh pihak
sekolah. Oleh yang demikian, penyertaan setiap murid dalam sukan adalah penting
sebagai satu landasan mendokong aspirasi 1Malaysia yang sihat, cergas dinamik
dan bersatu padu.
Matlamat
Dasar 1M 1S berhasrat untuk:
- Membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh dalam kalangan murid melalui kegiatan sukan sepanjang tahun; dan
- Memupuk budaya bersukan dalam kalangan murid agar menjadi ahli masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas.
Konsep
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) bermatlamat untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI). Ke arah ini,
Konsep Dasar 1M 1S adalah diwujudkan untuk menyokong FPK agar dapat:
- Memberi akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah dari penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang aktif atau tidak aktif;
- Membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sukan sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah; dan
- Memberi peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap yang lebih tinggi.
Objektif
Dasar
Dasar 1M
1S berhasrat untuk memenuhi objektif-objektif berikut;
- Meningkatkan kecergasan jasmani;
- Membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni;
- Memupuk perpaduan di antar kaum;
- Membentuk budaya sukan di kalangan murid;
- Memenuhi naluri semula jadi murid dalam aktiviti fizikal;
- Memberi keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal; dan
- Mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan.
Prinsip
Pelaksanaan
Perlaksanaan
Dasar 1M 1S hendaklah mengambil kira prinsip-prinsip berikut:
- Setiap murid termasuk murid berkeperluan khas yang tidak mengalami masalah kesihatan wajib mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan;
- Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk Tahun 4 hingga Tahun 6 di Sekolah Rendah dan Peralihan, Tingkatan 1 hingga 6 di Sekolah Menengah. Walau bagaimanapun murid Pra Sekolah hingga Tahun 3 digalakkan menyertai program ini berdasarkan kemampuan sekolah;
- Murid boleh menyertai lebih dari 1 jenis sukan mengikut kemampuan dan sukan yang ditawarkan oleh sekolah atau yang dijalankan dengan pengetahuan serta persetujuan pihak sekolah;
- Asas kepada Dasar 1M 1S adalah perlaksanaan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK) yang berkualiti di sekolah. Segala sumber mata pelajaran PJK hendaklah diguna sama bagi pelaksanaan dasar ini;
- Aspek yang diutamakan adalah penyertaan aktif oleh semua murid dalam aktiviti sukan;
- Ibu bapa, agensi luar dan rakan sukan adalah digalakkan untuk menyumbang kepada pembangunan sukan sekolah; dan
- Setiap sekolah yang sudah mempunyai prasarana, kemudahan dan peralatan sukan (PKPS) hendaklah mengoptimumkan penggunaannya bagi meningkatkan lagi penyertaan aktif setiap murid.
- Bagi sekolah yang kurang PKPS, bolehlah berkongsi dengan sekolah-sekolah yang berdekatan atau memohon PKPS daripada pihak berkuasa tempatan secara percuma atau sedikit bayaran minimum bagi menjayakan dasar ini.
Pendekatan
Pelaksanaan
Bagi
memenuhi prinsip-prinsip pelaksanaan Dasar 1M 1S, setiap sekolah mesti
mempunyai strategi pendekatan dalam melaksanakan program sukan mengikut acuan
dan kemampuan sedia ada. Maka, pelaksanaan 1M 1S adalah berdasarkan kepada
pendekatan berikut:
-
Aktiviti sukan bermaksud melibatkan diri dan mengambil bahagian
secara aktif dalam latihan sukan dan permainan di bawah pengurusan sekolah.
Sukan yang ditawarkan di bawah 1M 1S hendaklah berunsurkan aktiviti yang
melibatkan pergerakan fizikal.
-
Aktiviti sukan di sekolah diadakan sepanjang tahun berdasarkan
kepada aktiviti rumah sukan dan kelab sukan. Kejohanan olahraga sekolah yang didahului
oleh kejohanan merentas desa dan sukan tara menjadi aktiviti teras sukan di
sekolah.
-
Dasar 1M 1S adalah diwajibkan untuk Tahun 4 hingga Tahun 6 di
Sekolah Rendah dan Tingkatan Peralihan, Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6 di
Sekolah Menengah. Manakala murid Prasekolah hingga Tahun 3, digalakkan
menyertai program ini berdasarkan kemampuan sekolah.
-
Bagi Murid berkeperluan khas, aktiviti sukan juga hendaklah
dilakukan berdasarkan keupayaan dan kemudahan sedia ada.
-
Pihak sekolah hendaklah mengadakan pertandingan antara tingkatan,
kelas, rumah sukan, dorm asrama dan kelab sukan sekolah. Penyertaaan murid
dalam kejohanan Majlis Sukan Sekolah Daerah (MSSD) / Majlis Sukan Sekolah
Negeri (MSSN), Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM) serta peringkat antarabangsa
juga merupakan aktiviti 1M 1S.
4.
NKRA PENDIDIKAN
BIDANG KEBERHASILAN UTAMA NEGARA (NKRA) PENDIDIKAN
Dalam Bidang Keberhasilan Utama
Negara (NKRA) Pendidikan, kerajaan akan member tumpuan kepada 4 sub-NKRA untuk
meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan.
1. Sub-NKRA Prasekolah
7 teras
untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan
berkemampuan:
1. Penubuhan
Jawatankuasa Penyelarasan Prasokolah Kebangsaan dan Bahagian Prasekolah dan
PERMATA Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
2. Perlaksanaan
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
3. Menyeragamkan
bantuan kepada murid prasekolah kerajaan
4. Meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru
5. Menambah
bilangan kelas prasekolah di kawasan miskin Bandar, luar Bandar dan pedalaman
6. Meningkatkan
Perkongsian Pintar Kerajaan-Swasta dalam pendidikan Prasekolah.
7. Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah
Kebangsaan
2. Sub-NKRA Literasi dan Numerasi
NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi
selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012.
Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid bermasalah
pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan,
terencat akal, mempunyai pelbagai kecacatan, dan kurang upaya secara fizikal.
Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak berkeperluan
khas.
3. Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi
3.1 Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik
3. Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi
3.1 Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik
Meningkatkan
kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui peningkatan tahap autonomi dan
akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan inovasi dalam pengurusan
masing-masing (pemusatan dalam aspek kurikulum dan anggota perkhidmatan)
3.2
Menghasilkan pelajar yang cemerlang
Sebagai
tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf antarabangsa dan yang
menjadi personaliti unggul dalam semua bidang
3.3
Merapatkan jurang antara sekolah-sekolah di dalam sistem
Sebagai inspirasi
kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan kecemerlangan tahap yang lebih
tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara sekolah sekolah tersebut.
4. Sub-NKRA Tawaran
Baru kepada Pemimpin Sekolah
Meningkatkan kualiti keberhasilan murid menerusi peningkatan prestasi pemimpin sekolah di Malaysia:
Meningkatkan kualiti keberhasilan murid menerusi peningkatan prestasi pemimpin sekolah di Malaysia:
5.
KSSR
Kurikulum baru sekolah rendah yang dikenali sebagai
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan
subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif.
Kurikulum tersebut bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain
turut akan memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan
patriotik.
KSSR akan
mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu kerana kesesuaian
murid tersebut yang baru menduduki alam persekolahan atau peringkat awal
pendidikan mereka. Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan
perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke tahun-tahun
seterusnya sejajar dengan perubahan umur.Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan
Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan
dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan
menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang
disedia dan dilatih untuk KSSR.
Ia diharap
dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa
Melayu dan bahasa Inggeris. Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran
(P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan
penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru
untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.
Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis
mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009. Sebanyak 50 buah sekolah akan
menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan
menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.
KSSR
membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul
Asas Tema dan Modul Asas Elektif. Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3)
akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul)
serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan
sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.
Sementara
tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan
aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal,
sikap dan nilai. Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima
dan enam tahun seluruh negara. Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan
kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah,
persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M. KSPK
akan memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka
memasuki alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik
digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.
DISEDIAKAN
OLEH :
THEVALETCHUMY A/P NADARAJAN
SMK MALIM NAWAR
No comments:
Post a Comment