Terapi
dalam pendidikan khas
Asal usul
terapi
Terapi berasal daripada perkataan Greek iaitu "Therapeia" yang
bermaksud satu perkhidmatan, satu kehadiran yang berkait dengan perkataan Greek
(kata kerja) "therapeuo" yang bermaksud "i wait upon". Oleh itu terapi adalah satu
perkhidmatan yang diberi kepada pesakit.
Apa itu terapi??
Secara amnya, terapi ialah
kaedah-kaedah untuk mengubati penyakit atau masalah tubuh badan dan sebagainya. Menurut kamus perubatan Mosby (2001) terapi didefinisikan sebagai rawatan
pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghidapi sebarang penyakit dengan tujuan
mengembalikan kefungsian badan secara normal. Dalam konteks pendidikan pula,
terapi dapat didefinisikan sebagai kaedah untuk membantu seseorang individu
untuk bergerak-balas terhadap sesuatu aktiviti atau kemahiran-kemahiran yang
tertentu.
Konsep terapi dalam Pendidikan Khas
Konsep terapi dalam pendidikan khas adalah didasari dari konsep kepelbagaian
kategori individu berkeperluan khas. Murid-murid berkeperluan khas mempunyai
sama ada ketidakupayaan, kecacatan halangan atau rintangan untuk mencapai
perkembangan dari segi kognitif, emosi, sosial atau psikomotor. Sehubungan itu,
kaedah terapi dapat membantu murid-murid bermasalah pembelajaran mencapai
perkembangan yang tersebut di atas. Terapi dalam pendidikan khas adalah salah satu kaedah yang digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Aktiviti-aktiviti dalam terapi dapat membantu
murid menguasai sesuatu kemahiran dari satu peringkat ke satu peringkat yang
lebih tinggi.
Keperluan
terapi dalam pendidikan khas
Kanak-kanak khas memerlukan
terapi adalah untuk
·
Meransang
kanak-kanak untuk bergerak-balas secara positif terhadap sesuatu kemahiran
·
Sebagai persediaan
untuk belajar dari segi mentel, fizikal, emosi dan sosialisasi
· Meningkatkan
perkembangan fungsi kognitif, emosi, sosial, dan psikomotor kanak-kanak
bermasalah pembelajaran
·
Sebagai motivasi
kepada kanak-kanak
·
Membina konsep
kendiri
·
Merangsang
pengaliran darah dan oksigen
Kepentingan
terapi
Terapi berkepentingan untuk :
1. Meningkatkan kemahiran pengamatan
2. Membantu untuk meningkatkan kemahiran
bersosial murid
3. Memperbaiki kualiti hidup dan keyakinan
diri
4. Mengurangkan tekanan dan gangguan
mental serta emosi
5. Membantu dan merangsang
pertuturan dan komunikasi
6. Merangsang pemikiran dan kreativiti
murid
7. Membantu perkembangan fizikal dan
tubuh badan
8. Membantu untuk meningkatkan
keupayaan mental, emosi dan kesihatan
Jenis-jenis
terapi
Terdapat beberapa jenis terapi
yang boleh diaplikasi di sekolah, antaranya :
1. Terapi fisio
2. Terapi cara kerja
3. Terapi pertuturan
4. Terapi muzik dan nyanyian
5. Terapi seni visual
6. Terapi hidro atau terapi air
7. Terapi pergerakan kreatif
8. Terapi main
9. Terapi alternative
i.
Terapi
aroma
ii.
Terapi
herba
iii.
Terapi ozon
iv.
Tetapi
floortime
v.
Terapi
pasir
vi.
Terapi haiwan
vii.
Terapi
snoozeland
Terapi
herba
Apa itu
terapi herba??
Herba adalah bahan yang mengandungi atau beberapa bahan yang digunakan untuk tujuan perubatan. Terapi herba dilakukan secara sinergi iaitu tidak berasingan dan diikuti dengan herba lain yang ada sifat yang berbeza daripada herba yang digunakan.
Tujuan sinergi
Herba adalah bahan yang mengandungi atau beberapa bahan yang digunakan untuk tujuan perubatan. Terapi herba dilakukan secara sinergi iaitu tidak berasingan dan diikuti dengan herba lain yang ada sifat yang berbeza daripada herba yang digunakan.
Tujuan sinergi
1. mempercepatkan penyembuhan
2. menambahkan khasiat pada ubat
3. mengurangkan sifat kekuatan ubat
4. menghilangkan kesan sampingan
Proses
terapi herba
a) release-racun dan toksik dikeluarkan dari badan
a) release-racun dan toksik dikeluarkan dari badan
b) relax-badan diletakkan dalam keadaan
suhu yang stabil
c) regeneration-menggantikan sel-sel yang mati
dengan sel-sel yang baru
d) refunction-organ kembali berfungsi secara
norma
Terapi
snoozelen
Apa itu
terapi snoozelen??
Istilah “snoezelen” diambil dari perkataan Belanda atau Dutch iaitu “snuffelen” yang bermaksud mencari atau meneroka dan “doezelen” yang bermaksud releks. Snoezeland ialah suatu terapi stimulasi multisensori (visual, auditori, sentuhan, bau) yang digunakan oleh kanak-kanak yang mempunyai kecacatan pada mental, autisma, hiperaktif, lembam, dan lewat perkembangan.Terapi ini dilakukan kepada kanak-kanak untuk memberi stimulasi atau rangsangan pada kesemua pancaindera mereka dengan menggunakan pelbagai :
Istilah “snoezelen” diambil dari perkataan Belanda atau Dutch iaitu “snuffelen” yang bermaksud mencari atau meneroka dan “doezelen” yang bermaksud releks. Snoezeland ialah suatu terapi stimulasi multisensori (visual, auditori, sentuhan, bau) yang digunakan oleh kanak-kanak yang mempunyai kecacatan pada mental, autisma, hiperaktif, lembam, dan lewat perkembangan.Terapi ini dilakukan kepada kanak-kanak untuk memberi stimulasi atau rangsangan pada kesemua pancaindera mereka dengan menggunakan pelbagai :
·
kesan
lampu
·
warna
·
suara
·
muzik
·
bau
·
lain-lain
Objektif
terapi snoozeland
·
memberi
peluang untuk relaks, eksplorasi dan ekspresi diri.
·
sesuai
bagi murid yang kurang kesedaran dalam kelompok rakan.
·
memberi
perhatian secara individu.
· dapat
membina kepercayaan antara ahli terapi dan murid.
Rangsangan
dapat dihasilkan dengan beberapa cara, antaranya :
1. Penglihatan
2. Pendengaran
3. Sentuhan
4. bau
Kepentingan
terapi snoozelen
- Dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran.
- Memberi relaksasi kepada fizikal dan mental.
- Meningkatkan kesedaran dan perhatian.
- Menunjukkan inisiatif untuk beraktiviti.
- Membina keyakinan pada diri.
- Memperkembangkan kemampuan murid.
Terapi
aroma
Apa itu
aroma terapi??
Aroma terapi merupakan gabungan
antara aroma iaitu wangian atau bauan yang hadir dari pati minyak dan terapi
bermaksud bagaimana bauan tersebut diaplikasi untuk melegakan atau memulihkan
simptom-simptom fizikal dan meningkatkan kesihatan mental. Istilah ‘Aroma terapi’ terdiri
daripada dua patah perkataan iaitu “Aroma” yang bermakna bau, atau haruman, dan
“Therapy” yang bermakna rawatan.
Terapi
aroma kepada kanak-kanak pendidikan khas
Terapi aroma sangatlah sesuai
dijalankan ke atas kanak-kanak pendidikan khas yang mengalami masalah
pembelajaran seperti
·
terencat
akal
·
hiperaktif
·
autisma
·
lembam
·
sindrom
down
·
ceberal
palsy
-Terapi aroma dapat membantu
menenangkan minda dan emosi kanak-kanak khas serta membantu meningkatkan deria
rangsangan bau.
Jenis
bau-bauan yang digunakan dalam aroma terapi
1) lavender
- berfungsi untuk menghilangkan stress
- mengawal emosi yang tidak stabil
2) jasmin
- dapat menghilangkan stress
3) ros
- dapat menenangkan emosi
4) blossom
- dapat meningkatkan tumpuan
- dapat mengurangkan sakit kepala
Kepentingan
terapi aroma
·
membantu
untuk meningkatkan keupayaan mental dan emosi
·
membantu
dan merangsang pertuturan dan komunikasi
·
merangsang
pemikiran dan kreativiti murid
·
memperbaiki
kualiti hidup dan keyakinan diri
·
meningkatkan
kemahiran pengamatan
Terapi
haiwan
Apa itu terapi haiwan berkuda??
Lisa McCallum seorang terapis
berkuda dari Sleepy Hollow Therapeutic Riding Centre dan South African Riding
for the Disabled Association (Sarda) mengata bahawa "menunggang kuda
adalah satu kegiatan yang menyenangkan bagi kebanyakan orang, tetapi bagi
anak-anak yang memiliki keterbatasan, menunggang kuda tersebut boleh dijadikan
sebagai salah satu cara penyembuhan”
Kelebihan Terapi Berkuda
Menurut
McCallum, terapi berkuda memiliki tiga manfaat utama
·
olahraga
·
pendidikan
·
pengubatan
-Ketiga-tiga hal ini sangat
diperlukan untuk pertumbuhan anak-anak.
Terapi berkuda juga :
Terapi berkuda juga :
- Mampu memotivasikan kanak-kanak yang memiliki masalah mental dan emosi.
- Membantu kanak-kanak memupuk sifat sabar, dan berdisiplin.
Terapi
main
Apa itu
terapi main??
Menurut Kraus 1990, bermain
secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan
dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Carr pula dalam teorinya
mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak untuk meluahkan
pendapat masinf-masing.Dari aspek psikologi pula, terapi
main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperoleh perasaan dan mengawal
keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar.Terapi main membantu murid
mununjukkan komitmen dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang
dijalankan.
Konsep
terapi bermain
·
melalui
bermain kanak-kanak lebih mengenali dunia
·
ruang
fizikal disediakan melalui aktiviti bermain
·
kanak-kanak
berpeluang meneroka identiti masing-masing
Tujuan
terapi bermain
·
mengurangkan
masalah tingkah laku
·
meningkatkan
komunikasi
·
mampu
menilai diri sendiri
·
meningkatkan
keupayaan mempercayai seseorang
Kelebihan
terapi bermain
·
Memberi
peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
·
Membolehkan
melahirkan masalah
·
Menyediakan
tempat yang selamat bagi meluahkan perasaan
Proses terapi bermain
Tahap satu : rasa diterima akibat
hubungan erat yang terbina
Tahap dua : luahan perasaan
secara yang terpendam secara catharsis
Tahap tiga : penerokaan peristiwa
Tahap empat : bertindak ke atas
penyelesaian yang dipilih
Pelaksanaan
melaksanakan terapi main
1) bilik terapi
- Kelengkapan bilik terapibersesuaian bergantung kepada kesesuaian kanak-kanak
- Disertakan dengan bahan-bahan resos, alatan asas seperti rak buku, cermin, almari dan lain-lain
2) media mainan (kritirea)
- Mendorong ekspresi pemikiran dan perasaan kanak-kanak
- Peluang untuk menguji realiti kanak-kanak
- Membekalkan kanak-kanak dengan cara yang boleh diterima untuk meluahkan perasaan yang tidak diingini
- Mudah dimanipulasi oleh kanak-kanak
3) Kategori mainan
- Mainan mencirikan kehidupan sebenar
- set permainan pekejaan seperti polis,
doktor dan tukang masak
- set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon
- set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon
- Mainan bercirikan luahan perasaan agresi
o
Gari
o
Penukul
o
peralatan
militari
o
topeng
- Mainan bercirikan luahan perasaan an kreatif
o
Crayon
o
Playdoh
o
Kad
o
boneka
bekas air
Terapi
pasir
Apa itu
terapi pasir??
Terapi pasir merupakan satu
bentuk bengkel yang memberi peluang kepada individu untuk meneroka hal-hal
berkaitan dengan perasaan atau emosi secara mendalam.Terapi ini secara tidak langung
memberi peluang kepada individu untuk meluahkan apa yang terbuku di dalam
hatinya tanpa paksaan.Penggunaan terapi permainan
pasir ini mampu membuatkan kanak-kanak lebih rileks.
Pergerakan otot yang diselarikan
dengan perasaan ketika melakukan permainan pasir menyebabkan kanak-kanak lebih
fokus dan akhirnya punca sebenar kemarahan atau ketegangan dapat dikeluarkan. Pemilihan alat permainan untuk
diletakkan di dalam kotak pasir menjadi simbol terhadap perasaan mereka, sama
ada marah, benci, sayang dan sebagainya.
Tujuan
terapi pasir
·
Melatih daya
kreativiti kanak-kanak
·
Menghilangkan
rasa marah
·
Percaya
kepada diri sendiri untuk mencipta sesuatu
·
Meningkatkan
keyakinan diri
·
Mengembangkan
imaginasi dan penggunaan visual kanak-kanak
Kepentingan
terapi pasir
i.
membantu
meningkatkan keupayaan mental, emosi dan kesihatan
ii.
membantu
meningkatkan pertuturan dan komunikasi
iii.
merangsang
pemikiran murid
iv.
menguranan
tekanan emosi
v.
membantu
meningkatkan kemahiran sosial
Terapi hidro
Apa itu
terapi hidro??
-Hidroterapi bermaksud terapi air atau rawatan air. Rawatan ini bukan sahaja melakukan aktiviti renang malah aktiviti berendam di dalam air juga dilakukan.
-Terapi hidro menggunakan air sebagai medium semulajadi untuk meringankan atau mengubah keadaan sedia ada kepada yang lebih baik.
-Terapi ini sangatlah sesuai untuk perkembangkan fizikal pergerakan motor kasar dan halus serta mental.
-Otot dan otak dirangsang kerana pergerakan dalam air lebih mudah dan meredakan ketegangan dan rasa sakit
Objektif terapi hidro
Terapi hidro perlu dilakukan ke atas murid masalah pembelajaran adalah untuk :
-Hidroterapi bermaksud terapi air atau rawatan air. Rawatan ini bukan sahaja melakukan aktiviti renang malah aktiviti berendam di dalam air juga dilakukan.
-Terapi hidro menggunakan air sebagai medium semulajadi untuk meringankan atau mengubah keadaan sedia ada kepada yang lebih baik.
-Terapi ini sangatlah sesuai untuk perkembangkan fizikal pergerakan motor kasar dan halus serta mental.
-Otot dan otak dirangsang kerana pergerakan dalam air lebih mudah dan meredakan ketegangan dan rasa sakit
Objektif terapi hidro
Terapi hidro perlu dilakukan ke atas murid masalah pembelajaran adalah untuk :
·
membentuk
sikap kerjasama
·
memberi
keseronokan ketika berada di dalam air
·
memulihkan
keadaan fizikal, emosi dan spiritual.
Elemen
penting dalam terapi hidro
Keselamatan di air
Keselamatan di air
·
Apungan
·
Berenang
·
Pernafasan
Faedah terapi hidro
i.
Air panas
meregangkan dan dapat stimulasi sistem pertahankan badan
ii.
Air sejuk
dapat mengurangkan radang
iii.
Merawat
masalah pernafasan
iv.
Memberikan
keyakinan dan motivasi
v.
Merangsang
pergerakan
vi.
Mengurangkan
ketegangan otot
vii.
Meningkatkan
kecergasan kardiovaskular
Langkah
keselamatan
i.
Aktiviti
regangan sebelum masuk ke air
ii.
Pastikan
paras air sesuai untuk murid
iii.
Alatan
yang sesuai digunakan
iv.
Pakaian
yang sesuai
v.
Kawalan
guru yang lebih
Aktiviti
yang boleh dilakukan
i.
Regangan
dan pemanasan badan
ii.
Penyesuaian
diri dengan air
iii.
Membina
keyakinan diri
iv.
Menguatkan
motor kasar
v.
Kawalan
pernafasan
vi.
Kayuhan
kaki dan imbangan
vii.
Berjalan
di dalam air dan apungan
viii.
Berjalan
sambil menguak tangan
Terapi
seni visual
Apa itu
terapi seni??
-Terapi seni sebenarnya satu bentuk terapi emosi dan tingkah laku
-Terapi seni sebenarnya satu bentuk terapi emosi dan tingkah laku
-Terapi seni menggunakan media
seni, imej, proses kreativiti seni dan tindak balas individu untuk menghasilkan
produk
Kepentingan terapi seni
Kepentingan terapi seni
· Menyelesaikan konflik emosi
· Meningkatkan kesedaran dan
semangat kendiri
· Membina kesedaran sosial
· Mengubah tingkah laku
· Membina strategi penyelesaian
masalah
· Meningkatkan kemahiran penguasaan
hidup
Kepentingan
seni dalam kehidupan dan pendidikan
·
seni
merupakan pengalaman pandangan melalui imaginasi dan perasaan
·
seni
adalah pengalaman yang berlaku sepanjang hari
·
seni
adalah pengalaman universal. Tidak terhad kepada individu tertentu
· Fungsi seni dalam pendidikan
menggalakkan perkembangan fizikal, mental dan estatik
menggalakkan perkembangan fizikal, mental dan estatik
· menyumbang kepada kepuasan diri
· menyumbang kepada penyelesaian
masalah
· menyumbang kepada perkembangan
personaliti
· sebagai alat membantu pertumbuhan
kanak-kanak
Kepentingan seni visual kepada
murid bermsalah pembelajaran
· meningkatkan keupayaan berinteraksi
dengan alam sekitar
· meluahka perasaan
· menguatkan daya imaginasi
· menguatkan motor kasar dan motor
halus
Aktiviti yang boleh dilakukan
· Catan
· Kolaj dan asemblaj
· Reka bentuk
· Anyaman
· Kraftangan
· Pengubahsuaian alat untuk jadikan
benda lain
Terapi
pertuturan
Apa itu
terapi pertuturan??
Kamarudin Hj Husin (1987)
menyatakan bahawa pertuturan ialah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang
dilahirkan daripada alat pertuturan(artikulator). Ia juga merupakan kemahiran
berinteraksi dalam suasana bahasa manusia. Pertuturan juga boleh bermaksud
bercakap, hasil daripada percakapan, apa yang dituturkan, bahasa sesuatu negara
atau bangsa ataupun dialek tersendiri sesebuah wilayah atau tempat.Terapi pertuturan adalah masalah dan gangguan pertuturan yang dihadapi
oleh seseorang individu.
Terapi pertuturan juga
adalah kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran
dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi. Menurut Encyclopedia Britannica
terapi pertuturan ialah satu rawatan untuk memperbaiki kecacatan pertuturan. Ia
mungkin berpunca dari otak, telinga, sepanjang peti suara yang menjejaskan
suara, alat artikulasi, perkembangan dan kesukaran bercakap selepas penguasaan
bahasa.Terapi pertuturan dilakukan
adalah untuk membantu seseorang menguasai pertuturan atau komunikasi dengan
lebih baikKepentingan terapi pertuturan
·
melatih
murid menguasai kemahiran tertentu
·
membantu
murid menghasilkan bunyi-bunyi bahasa
·
meningkatkan
kefungsian kognitif, emosi dan sosial individu
·
meningkatkan
tahap keupayaan murid.
Dilakukan
kepada
·
Kanak-kanak
lewat pertuturan
·
Bibir
atau lelangit sumbing
·
Kanak-kanak
dengan masalah pertuturan khusus
·
Gagap
atau sengau
·
Pesakit stroke
Punca
masalah
i.
Lewat
perkembangan
ii.
Masalah
Pendengaran
iii.
Otot
lisan lemah
iv.
Kecacatan
masa lahir
v.
Masalah
pernafasan
vi.
Kecederaan
otak
vii.
Masalah
dalam proses penelanan makanan
·
Strategi pemulihan
·
Aktiviti
intervensi bahasa
·
Terapi
artikulasi
·
Terapi
motor lisan
·
Aktiviti yang boleh dilakukan
·
Menggerakkan
lidah ke atas, ke bawah, ke kiri an ke kanan
·
Membunyikan
vokal dengan panjang
·
Aktiviti
senaman muka dan mulut (menguap, mengunyah)
·
Meniup
belon
·
Tiup bola
ping pong dalam bekas berisi air
Terapi
pergerakan kreatif
·
Apa itu terapi pergerakan kreatif??
- Pergerakan
kreatif ialah intepretasi idea, perasaan serta tanggapan deria yang dilahirkan
secara simbolik melalui pergerakan.
- Unsur pergerakan iaitu tubuh
badan, ruang, masa dan daya memudahkan individu berkomunikasi dan samping
meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan, dan pengucapan
melalui pergerakan.
Aspek
pergerakan kreatif
a) lokomotor
- pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang menyebabkan keseluruhan badan berubah dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
- contoh pergerakan lokomotor
a. berjalan
b. melompat
c. merangkak
b) bukan lokomotor
·
pergerakan
bukan lokomotor ialah pergerakan yang tidak mengubah kedudukan atau juga
disebut sebagai pergerakan dalam keadaan statik.
·
contoh
pergerakan bukan lokomotor
i) berlari setempat
ii) melompat setempat
iii) imbangan bangau
c) manipulasi alatan
·
manipulasi
alatan ialah aktiviti yang mana alatan digunakan untuk membentuk
pergerakan
·
kemahira
ini memerlukan penggunaan anggota badan untuk mengawal dan mengawasi sesuatu objek.
·
contoh
manipulasi alatan
i) melantun bola ambil berjalan
ii) memusingkan gelung dengan tangan
iii) skipping sambil berjalan
Tema pergerakan
Pergerakan kreatif mempunyai enam
belas tema sebagai panduan dalam pengajaran dan pembelajaran
Tema 1 : Kesedaran tubuh badan
Tema 2 : Kesedaran rintangan
kepada beban dan masa
Tema 3 : Kesedaran ruang
Tema 4 : Aliran beban badan dalam
ruang dan masa
Tema 5 : Penyesuaian terhadap
kawan.
Tema 6 : Penggunaan tubuh badan
sebagai alat.
Tema 7 : Lapan lakuan daya asas
Tema 8 : Ritma-ritma berkaitan
dengan pekerjaan.
Tema 9 : Bentuk-bentuk
pergerakan.
Tema 10 : Gabungan lakuan daya
asas.
Tema 11 : Orientasi ruang
Tema 12 : Guna tubuh badan untuk
menekan bentuk dan daya dalam pergerakan.
Tema 13 : Penaikan dari lantai.
Tema 14 : Kesedaran berkumpulan.
Tema 15 : Formasi pergerakan
dalam kumpulan.
Tema 16 : Kualiti-kualiti
ekspresif dalam pergerakan.
Kepentingan
terapi pergerakan kreatif
a) meningkatkan kecerdasan
b) meredakan ketegangan perasaan
dan tekanan jiwa
c) meningkatkan kemahiran
bertutur
d) meninkatkan kreativiti
Aktiviti yang boleh dilakukan
·
Gimrama
·
Tarian
moden
·
Tarian
tradisional
·
Pergerakan
berkumpulan dan berpasangan
Terapi
muzik
Apa itu terapi muzik??
- Menurut Dr. Sharol Lai Sujak (2008), terapi
muzik adalah alternatif dalam rawatan moden dan satu bidang profesional yang
menggunakan muzik bertujuan untuk pemulihan, pemeliharaan dan peningkatan taraf
kesihatan mental dan fizikal.
Objektif
terapi
i. Pengurusan tingkah laku
ii. Tingkatkan penglahiran perasaan
iii. Tingkatkan harga diri
iv. Tingkatkan keupayaan akademik
v. Kembangkan emosi
vi. Mudahkan komunikasi
interpersonaldan intrapersonal
vii. Latih pertuturan
Jenis
peralatan muzik
a) Peralatan muzik tradisional Melayu
- Di palu (rebana, beduk, kompang)
- Di petik (rebab, gambus, kecapi)
- Di tiup (serunai, seruling, tetuang)
- Di goncang (angklung)
b) Perlatan muzik Barat
- Perkusi tidak berpic (tamborin, kerincing, kastenet)
- Tiup dan bras (rekoder, seksofon, trompet)
- Bertali (piano, biola, mandolin)
Langkah-langkah bermain alat muzik
Terdapat beberapa langkah yang perlu diberi perhatian semasa mengajar murid bermasalah pembelajaran bemain alat muzik.
a) memperkenalkan peralatan muzik
b) guru membuat demonstrasi
c) aktiviti warming up yang sesuai
d) teknik bermain yang betul
e) postur badan yang betul
f) membunyikan pola ritma
g) memainkan corak ritma
h) bermain mengikut giliran
i) membuat pergerakan yang sesuai
h) bermain secara keseluruhan
Pemilihan muzik sebagai satu rawatan
a) muzik adalah suatu fenomena yang boleh memberi kesan kepada semua manusia. Ia memberi kesan gerakbalas pada fizikal, kognitif dan emosi serta perhubungannya dengan pemikiran dan tubuh badan
b) muzik memberi kesan interaksi antara dan sesama individu. ia boleh mendorong dan menstruktur sesuatu aktiviti dan pencetusan idea.
c) muzik meruakan sumber kepada keseronokan, memperkembangkan penghargaan diri dan menggalakkan interaksi yang positif.
Kebaikan terapi muzik
a) murid terencat akal
-dapat meningktkan kemahiran sosial dan emosi
-dapat meningkatkan kemahiran komunikasi
-dapat meningkatkan kemahiran psikomotor
a) Peralatan muzik tradisional Melayu
- Di palu (rebana, beduk, kompang)
- Di petik (rebab, gambus, kecapi)
- Di tiup (serunai, seruling, tetuang)
- Di goncang (angklung)
b) Perlatan muzik Barat
- Perkusi tidak berpic (tamborin, kerincing, kastenet)
- Tiup dan bras (rekoder, seksofon, trompet)
- Bertali (piano, biola, mandolin)
Langkah-langkah bermain alat muzik
Terdapat beberapa langkah yang perlu diberi perhatian semasa mengajar murid bermasalah pembelajaran bemain alat muzik.
a) memperkenalkan peralatan muzik
b) guru membuat demonstrasi
c) aktiviti warming up yang sesuai
d) teknik bermain yang betul
e) postur badan yang betul
f) membunyikan pola ritma
g) memainkan corak ritma
h) bermain mengikut giliran
i) membuat pergerakan yang sesuai
h) bermain secara keseluruhan
Pemilihan muzik sebagai satu rawatan
a) muzik adalah suatu fenomena yang boleh memberi kesan kepada semua manusia. Ia memberi kesan gerakbalas pada fizikal, kognitif dan emosi serta perhubungannya dengan pemikiran dan tubuh badan
b) muzik memberi kesan interaksi antara dan sesama individu. ia boleh mendorong dan menstruktur sesuatu aktiviti dan pencetusan idea.
c) muzik meruakan sumber kepada keseronokan, memperkembangkan penghargaan diri dan menggalakkan interaksi yang positif.
Kebaikan terapi muzik
a) murid terencat akal
-dapat meningktkan kemahiran sosial dan emosi
-dapat meningkatkan kemahiran komunikasi
-dapat meningkatkan kemahiran psikomotor
b) murid bermasalah komunikasi
· meningkatkan kelancaran
pertuturan
· membetulkan masalah suara
· meningkatkan keyakinan diri dan
luahan emosi
c) murid autistik
·
meningkatkan
pertuturan dan bahasa komunikasi
·
meningkatkan
kemahiran sensorimotor
·
menggalakkan
interaksi sosial
Aktiviti terapi muzik
· Membuat pergerakan mengikut lagu
· Menulis lirik lagu
· Bermain berlatar belakangkan
muzik
· Mengenal dan membuat latihan
menggunakan alat muzik
· Latihan praktikal guna alat muzik
Terapi
cara kerja
Apa itu
terapi cara kerja??
-Turner, Foster dan Johnson
(2002) mendifinisikan terapi cara kerja ialah latihan aktiviti-aktiviti yang
bermakna untuk meningkatkan tahap kefungdian seharian dan mencegah
ketidakupayaan atau kecacatan ke atas individu yang mempunyai masalah mental
dan fizikal pada semua peringkat umur.
-Menurut NASAM, terapi cara kerja
merupakan sejenis pemulihan untuk memperbaiki kualiti hidup seseorang. ia
tertumpu kepada memperbaiki kebolehan menjalankan aktiiti hidup seharian,
penjagaan diri dan kemandirian di tempat kerja dan riadah.
-Kolej Islam Sains dan Teknologi
(KIST) pula mendefinisikan terapi cara kerja sebagai aktiviti pemulihan yang
memberi fokus kepada pemulihan kecederaan, penyakit, kecacatan fizikal dan
mental serta faktor keuzuran seseorang individu bagi membolehkan mereka
berdikari dalam melakukan aktiviti kehidupan harian, produktiviti dan pelbagai
aktiviti riadah.
Objektif
terapi cara kerja dijalankan
·
membolehkan
individu menguruskan kehidupan seharian dengan baik
·
memulihkan
anggota yang lemah supaya dapat berfungsi dengan baik
·
membolehkan
individu berdikari dalam melakukan kerja seharian
Kepentingan
terapi cara kerja
·
Dilakukan
untuk membantu seseorang menguasai kemahiran motor halus dengan lebih baik
·
Meningkatkan
kemampuan seseorang untuk melakukan sesuatu dengan otot-otot kecil yang ada
·
Meningkatkan
tahap kefungsian seharian dan mencegah ketidakupayaan ke atas individu yang
mempunyai masalah mental dan fizikal pada semua peringkat umur
Aktiviti terapi cara kerja
- Aktiviti terapi cara kerja perlu dilakukan oleh ahli terapi cara kerja yang berkemahiran sahaja. Peralatan untuk menjalankan aktiviti terapi cara kerja hanya boleh didapati di pusat-pusat latihan tertentu sahaja. Namun, guru pendidikan khas juga boleh melakukan terapi cara kerja yang mudah dan bersesuaian dengan murid bermasalah pembelajaran di sekolah.
Antara aktiviti yang boleh dibuat ialah :
- Aktiviti terapi cara kerja perlu dilakukan oleh ahli terapi cara kerja yang berkemahiran sahaja. Peralatan untuk menjalankan aktiviti terapi cara kerja hanya boleh didapati di pusat-pusat latihan tertentu sahaja. Namun, guru pendidikan khas juga boleh melakukan terapi cara kerja yang mudah dan bersesuaian dengan murid bermasalah pembelajaran di sekolah.
Antara aktiviti yang boleh dibuat ialah :
· Latihan aktiviti berkaitan
kemahiran hidup
· Latihan pravokasional
· Latihan aktiviti membuka dan
memasang peralatan
· Latihan aktiviti berkaitan dengan
kemahiran manipulatif
Terapi
fisio
Apa itu
fisio terapi??
-Fisio terapi adalah terapi yang
dilakukan untuk membantu kanak-kanak mengembangkan kemampuan motor kasar. Kemampuan
motor kasar meliputi otot-otot besar pada seluruh tubuh yang memungkinkan tubuh
melakukan pelbagai fungsi seperti berjalan, melompat, berlari, menendang, mengangkat,
dan melempar bola.
-Terapi fisio membantu seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yang mampu dicapainya
-Terapi fisio membantu seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yang mampu dicapainya
-Terapi fisio boleh didefinisikan
sebagai rawatan ke atas ketidakupayaan pada seseorang individu dgn menggunakan
agen-agen fizikal dan kaedah berikut :
·
mengurut
·
manipulasi
·
latihan
teraputik
·
penyejukan
dan pemanasan
·
terapi
hidro
·
rangsangan
menggunakan elektrik
·
rangsangan
menggunakan cahaya
-Kesemua kaedah di atas adalah sebagai satu cara memulihkan pesakit dan mengekalkan fungsi normal selepas mengalami sesuatu kecederaan atau penyakit
Aktiviti
fisio terapi
- Terapi fisio kerap dilakukan
oleh pakar perubatan yang terlatih. Aktiviti terapi fisio yang dilaksanakan di
adalah bergantung kepada permasalahan psikomotor yang berbeza pada seseorang
individu.
-Terdapat beberapa kaedah
aktiviti yang dapat dilaksanakan seperti :
Latihan berpusatkan motor halus
- memotong
- menggunting
- mencabut
- meramas
- menguli
- merenyuk
- mencubit
- memicit
- memotong
- menggunting
- mencabut
- meramas
- menguli
- merenyuk
- mencubit
- memicit
- Latihan yang berpusatkan
psikomotor kasar
- Membaling
- Menolak
- Memukul
- Melambung
- Menyambut
- Latihan imbangan
- Berdiri dengan sebelah kaki
- Membawa buku di atas kepala
- Berdiri di atas kerusi
·
Latihan koordinasi
-memasukkan jarum ke dalam lubang
manik
-melambung dan menyambut bola
berbagai saiz
TERIMA KASIH DI ATAS PERKONGSIAN.
ReplyDelete