Kajian
Perpustakaan dengan Tema Ras, Etnik dan Pendidikan di Malaysia.
1.0
Pengenalan
Malaysia
sebagai sebuah negara kecil di peta dunia, namun Malaysia mempunyai banyak
keunikan tersendiri. Kedudukan geografinya yang strategik yang dari dahulu hingga
kini menjadi jambatan penghubung antara dunia Barat dan Timur dalam aspek
pembangunan dan perkembangan ekonomi, politik dan sosial dunia. Kemajmukan di
Malaysia boleh dilihat melalui kewujudan pelbagai kumpulan etnik yang membentuk
masyarakatnya. Ianya didahului dengan kewujudan tiga etnik besar iaitu Melayu,
China dan India. Selain daripada tiga etnik terbesar iaitu Melayu, Cina dan
India, Malaysia juga mempunyai suku kaum lain seperti Serani, Orang Asli di
Semenanjung, Bajau, Kadazan dan Murut di Sabah dan Kedayan, Melanau dan Iban di
Sarawak. Namun mereka masih dapat disatukan dalam satu ikatan kerakyatan dan
hidup di bawah satu bentuk pemerintahan demokrasi raja berperlembagaan dengan
satu cara hidup yang dipersetujui bersama.
Negara
Malaysia juga yang pernah suatu masa dahulu, diberi gelaran sebagai sebuah
negara plural society kerana mempunyai penduduk etnik yang pelbagai kini
telah menjadi contoh ikutan kepada masyarakat dunia dari segi pengurusan dan
pembangunan dalam konteks mewujudkan perpaduan dan keharmonian kaum. Ramai
wakil dari luar baik Barat mahupun Timur datang ke negara ini untuk melihat,
mengkaji dan seterusnya mempelajari kejayaan Malaysia dalam menangani isu-isu
yang berkaitan dengan interaksi antara etnik. Sebenarnya jika dilihat dan
diteliti, kejayaan Malaysia yang mampu menguruskan hubungan etnik ini bukanlah
terjadi secara kebetulan atau terjadi dengan sendiri. Sebaliknya ia adalah
hasil daripada kerjasama semua pihak sama ada dari pihak pemerintah atau
pemimpin mahupun rakyat atau warga negara biasa Malaysia.
Kesemua
mereka memainkan peranan penting dalam usaha mewujudkan perpaduan dalam
kehidupan bermasyarakat. Namun begitu, ketika kita sedang menikmati keharmonian
dalam perhubungan kaum, kita juga perlu berwaspada dan memberi perhatian yang
sewajarnya bahawa negara ini masih mempunyai cabaran-cabaran dan
halangan-halangan yang perlu diatasi dari semasa ke semasa bagi memelihara dan
memperkukuhkan lagi perpaduan dikalangan masyarakat dan seterusnya mewujudkan
masyarakat berintegrasi seperti yang diinginkan oleh semua pihak.
Antara
cabaran atau halangan yang sedang dihadapi adalah dari segi penduduknya yang
berbilang kaum yang sudah pasti juga berbeza dalam 114 aspek keagamaan, budaya
dan adat resam, bentuk geografi Malaysia yang terpisah dua; iaitu Malaysia
Barat dan Timur serta cabaran dalam konteks sejarah. Menyedari kewujudan
cabaran ini, kerajaan berusaha menyelesaikan isu-isu berbangkit tersebut dengan
beberapa tindakan pro-aktif seperti penyediaan dasar-dasar kerajaan, pembentukan
sistem perundangan yang berkaitan, pembinaan ideologi tertentu yang bertujuan
untuk mengelak sesuatu yang buruk berlaku seperti mana yang pernah dirakamkan
oleh sejarah ketika terjadinya tragedi berdarah Peristiwa 13 Mei suatu masa
dahulu.
2.0
Konsep
Ras, Etnik Dan Interaksi Etnik Di Malaysia
Konflik etnik dan ras merupakan
cemuhan terhadap peradaban manusia. Kurniaan Tuhan supaya setiap kaum berbangga
dengan keunikan fizikal masing-masing telah dijadikan punca perbalahan antara
kaum. Sungguhpun konflik etnik dan ras telah pun wujud sejak awal kewujudan
manusia, namun ia masih berlarutan sehingga hari ini. Pada hari ini, konflik
etnik dan ras tetap wujud di setiap pelusuk dunia. Ternyata, konflik yang
berpunca dari ketidakadilan dan rasa tidak puas hati antara manusia
disebabkan oleh perbezaan warna kulit dan budaya yang masih ketara. Konflik
yang berlaku di negara-negara bekas Persekutuan Soviet, Eropah Timur,
negara-negara Balkan, Palestin, negara Afrika seperti Rwanda, juga di negara
maju seperti Amerika Syarikat dan baru-baru ini di negara jiran kita Indonesia
telah membuktikan kepada manusia sejagat bahawa ketegangan suku kaum telah
membawa kepada keganasan dan konfrontasi. Maka, timbullah persoalan samada
konflik etnik dan ras akan berkesudahan?
Ras (Race) adalah kumpulan manusia
yang terdiri daripada lelaki dan perempuan yang berkongsi ciri-ciri biologi
tersendiri yang diwarisi, dan dapat dibezakan dengan jelas dalam masyarakat
(Macionis, 1998:214). Pada suatu ketika dahulu, manusia pernah dibahagikan
kepada kategori Caucasoid, Mongoloid, Negroid dan Australoid dengan berdasarkan
kepada perbezaan fizikal seperti warna kulit, warna rambut, rupa bentuk dan
lain-lain. Walau bagaimanapun pembahagian sedemikian adalah secara kasar sahaja
kerana memang terdapat golongan yang sukar diklasifikasikan ke dalam mana-mana
kumpulan ras. Ini adalah kerana manusia sentiasa bergerak, bersosial,
berinteraksi dan perkahwinan campur sering berlaku di antara satu sama lain.
Kesannya akan menghasilkan golongan baru yang mempunyai keturunan campuran yang
tidak dapat digolongkan ke dalam mana-mana kumpulan ras.
Menurut Academic American
Encyclopedia (Volume 16:37), ras boleh didefinasikan sebagai teori atau
falsafah yang menyatakan seseorang mewarisi ciri-ciri seperti warna kulit, rupa
bentuk, warna rambut, tingkat laku, kelakuan atau tahap intelektual. Pengertian
sedemikian menyebabkan sesetengah manusia mengangggap kaum mereka adalah lebih
unggul daripada kaum lain. Penyalahgunaan konsep ras dalam konteks ini
menyebabkan berlakunya prasangka dan diskriminasi di antara golongan tertentu
di dalam dunia. Walau bagaimanapun, pengertian ini telah disangkal oleh
Encyclopedia of Religion. Sebaliknya menurut Encyclopedia of Religion (Volume
12:184), manusia tidak sepatutnya di kelaskan mengikut ras. Manusia adalah
dalam satu kelas yang sama dan setara. Tiada manusia yang lebih baik atau lebih
handal dari yang lain semata-mata kerana perbezaan warna kulit, rupa bentuk dan
sebagainya.
Pada hakikatnya, ras memang sukar
untuk didefinasikan dengan jelas dan tepat kerana telah berlaku campur aduk
golongan yang tulen disebabkan migrasi dan perkahwinan campur. Ramai ahli
sosiologi turut bersetuju dengan pendapat sedemikian. Contohnya, Van den Berghe
(1967), berpendapat bahawa istilah ras itu mengelirukan kerana ianya mempunyai
empat pengertian utama. Yang pertama ialah ras digunakan sebagai satu konsep
biologi untuk membezakan manusia atas dasar perbezaan "phenotype" dan
"genotype". Walau bagaimanapun, tiada sebarang persetujuan yang
dicapai oleh ahli antropologi dan sosiologi dan kebelakangan ini pengertian ini
telah pun ditolak oleh sebahagian besar pakar sains sosial. Ras juga digunakan
untuk memperihalkan suatu kelompok manusia yang mempunyai beberapa ciri
kebudayaan yang sama seperti bahasa dan agama (Misalan: ras Peranchis dan ras
Yahudi). Selain itu, ras juga digunakan secara longgar sebagai erti sekata
dengan perkataan spesis (species). (Misalan: ras manusia). Tambahan pula, ras
juga digunakan untuk merujuk kepada suatu kelompok manusia yang menganggap diri
atau dianggap oleh kelompok lain sebagai berbeza daripada kelompok-kelompok
mereka atas dasar perbezaan fizikal yang tidak dapat diubah. Namun begitu, Van
den Berghe menegaskan bahawa hanya pengertian keempat sahaja sesuai digunakan
dalam konteks sains sosial.
Etnik (ethnic) pula tidak
dipengaruhi oleh faktor biologi tetapi ianya merujuk kepada golongan yang
berkongsi budaya yang diwarisi (Macionis, 1998:215). Golongan dari etnik yang
sama akan mempunyai kesamaan dari segi asal-usul, bahasa dan agama. Sebagai
contoh, di bekas negara Yugoslavia, etnik Serb, Croatia dan Bosnia secara
fizikalnya adalah sama (sama ras) tetapi mereka berbeza dari segi budaya,
bahasa dan agama. Pada dasarnya ras dan etnik adalah hampir sama dari segi
pengertian dan bagi mengelakkan kekeliruan, konsep "kelompok etnik"
digunakan bagi merujuk kepada golongan-golongan yang berbeza dari segi
kebudayaan, kepercayaan, adat resam, bahasa, agama dan sebagainya.
Walau bagaimanapun, dari segi
amalan perbezaan di antara konsep ras dan etnik kadang-kala menjadi kabur dan
kedua-duanya digunakan secara saling-ganti seperti di Malaysia, di mana
kelompok-kelompok Melayu, Cina dan India yang sepatutnya dikenali sebagai
kelompok-kelompok etnik juga dipanggil kelompok-kelompok ras dalam keadaan
tertentu.
3.0
Perbandingan
Dengan Negara Lain
3.1 Konflik Etnik Dan Ras Di Amerika
Syarikat
Di Amerika Syarikat, diskriminasi
ras mempunyai hubungan yang rapat dengan sistem perhambaan yang wujud di negara
itu pada kurun ke-18 dan ke-19. Walaupun perhambaan telah dihapuskan, tetapi
tidak bererti ketidaksamaan di antara kaum telah dihapuskan. Sehingga kini,
masyarakat Amerika umumnya masih menuntut ke arah pembentukan "American
Creed" (cita-cita kebangsaan Amerika untuk mencapai kesamaan, demokrasi,
kebebasan, keadilan dan lain-lain) dan mengecam sebarang bentuk diskriminasi
dan prasangka ras dalam sebarang bentuk.
Sungguhpun kesamarataan hak di
antara kaum kulit putih dengan kaum kulit hitam pernah diperjuangkan oleh Dr.
Martin Luther King pada awal sejarah Amerika Syarikat, namun rusuhan kaum di
Los Angeles pada tahun 1992 telah membuktikan kepada dunia bahawa walaupun
setelah lebih daripada dua abad Amerika Syarikat mencapai kemerdekaan, namun
hubungan antara ras masih begitu rapuh.
Peristiwa hitam 1992 tercetus
akibat daripada kes kekasaran ke atas Rodney King oleh dua anggota polis kaum
kulit putih, ia telah menyebabkan kemarahan kaum kulit hitam (Associated Press,
3 Mac. 1998). Ekoran daripada itu, rusuhan kaum telah dilancarkan secara
besar-besaran di seluruh bandaraya Los Angeles. Seluruh bandaraya Los Angeles
menjadi lumpuh akibat daripada rusuhan pada ketika itu. Namun, tidak banyak
yang berubah sejak itu. Sentimen kebencian masih menebal di antara ras dan
etnik.
Pada hakikatnya, diskriminasi dan
prasangka atas dasar warna kulit nyata masih berterusan di Amerika Syarikat.
Sungguhpun wujudnya idea mengenai individualisme (individualisme) dan kebebasan
hak, masyarakat Amerika rata-rata masih menilai kemampuan seseorang mengikut
kaum, etnik dan kelas sosial. Kaum kulit putih diletakkan pada status yang
lebih tinggi berbanding kaum lain. Hak kaum bukan kulit putih dalam soal
pembahagian kawasan perumahan, peluang pelajaran dan pekerjaan masih
dipertikaikan. Permodenan dan pembangunan ekonomi secara dasarnya tidak
memanafaatkan kaum kulit hitam. Ramai antara mereka masih tinggal di
kawasan-kawasan mundur yang dikenali sebagai "ghettoes".
Konflik ras dan etnik di Amerika
Syarikat juga dipengaruhi oleh fenomena "Hate crime" iaitu jenayah
yang bermotifkan unsur perkauman terhadap seseorang atau harta bendanya
(Macionis, 1998: 141). Ini dapat dilihat dalam kes pembunuhan James Byrd Jr. di
Texas baru-baru ini. Dalam kes tersebut, James, seorang kaum kulit hitam telah
diikat pada trak dan diheret sehingga mati oleh sekumpulan kaum kulit putih
yang dipercayai anti kaum kulit hitam (New Strait Times, 11 Jun. 1998).
Di Amerika Syarikat, media
penyebaran juga mempunyai kesan yang mendalam terhadap konflik ras dan etnik.
Sering kali isu ketidakpuasan individu atau segelintir masyarakat
diperbesar-besarkan serta dikaitkan dengan politik dan perkauman sehinggakan mewujudkan
ketegangan antara kaum atau etnik. Ini dapat dilihat dalam kes pembunuhan
terhadap O. J. Simpson, di mana perbicaraan ini telah mendapat liputan meluas
media penyebaran (Macionis, 1998:220). Keputusan mahkamah telah dicabar dan
didakwa berat sebelah dalam menjatuhkan hukuman kepada kaum kulit hitam. Isu
individu dalam soal ini telah dikaitkan dengan ketidakadilan terhadap kaum
kulit hitam.
3.2 Konflik Etnik Dan Ras Di Asia
Tenggara
Di
Asia Tenggara, corak diskriminasi yang berlaku berbeza dari keadaan di Amerika
Syarikat, Britain atau Afrika Selatan dalam dua aspek yang berlainan. Masalah
ras di Amerika Syarikat, Britain dan Afrika Selatan kebanyakannya melibatkan
hubungan kaum kulit putih dengan kaum kulit hitam yang lebih, berasaskan kepada
perbezaan fizikal, sedangkan situasi di Asia Tenggara biasanya melibatkan isu
perbezaan etnik dan kebudayaan.
3.3 Konflik Etnik dan Ras Di
Malaysia
Isu
perkauman memang tidak dapat dielakkan apabila terdapat golongan atau kumpulan
manusia yang mempunyai beberapa ciri kesamaan seperti biologi atau budaya cuba
mempertahankan golongan masing-masing dan pada masa yang sama menindas kaum
lain. Banyak organisasi politik dan sosial di negare kita dibentuk berasaskan
kepada garis perkauman atau etnik. Organisasi sedemikian hanya memperjuangkan
kepentingan dan merebut hak-hak yang dirasakan perlu tanpa memikirkan
kepentingan golongan lain, keharmoni dan kesejahteraan negara.
Negara
kita juga pernah mengalami peristiwa berdarah akibat dari rusuhan kaum dalam
peristiwa 13 Mei 1969, sehinggakan keadaan darurat terpaksa diisytiharkan di
seluruh negara kita. Konflik ras juga boleh mengakibatkan pengasingan kumpulan-kumpulan
tertentu dari segi pelajaran, perumahan dan pekerjaan. Organisasi-organisasi
yang demikian akan bersaing untuk mendapatkan sokongan seluas mungkin dari
kumpulan etnik masing-masing dengan menggunakan beberapa faktor penting seperti
persamaan bahasa, agama, ras atau pengenalan etnik. Apabila kepercayaan dan
tindakan demikian meluas dalam masyarakat, sudah tentu ia akan dapat
mempengaruhi dan kadang-kadang menentukan perkembangan politik dalam sesebuah
negara.
Kesan
penjajahan merupakan faktor utama punca konflik etnik dan ras di Malaysia.
Walaupun Malaysia telah mencapai kemerdekaannya selama 40 tahun, tetapi kesan
penjajahan British masih segar di minda setiap rakyat. Dasar pemeritahan
British bercorak pecah dan perintah telah mengasingkan tiga golongan utama
bangsa di Malaysia iaitu golongan Melayu. Cina dan India. Dasar kolonial
mengenai imigrasi, pelajaran, pentadbiran, ekonomi, tanah, bahasa dan
kebudayaan telah meninggalkan kesan yang berpanjangan sehingga sekarang. Dasar
imigrasinya yang bebas telah mengubah sama sekali komposisi penduduk di negara
ini. Dasar ekonominya pula telah menyebabkan timbul pengkhususan ekonomi
mengikut etnik dan pengasingan tempat tinggal dalam kalangan mereka akibat dari
kegiatan ekonomi yang berlainan.
Penjajah
Inggeris tidak menjadikan pendidikan sebagai alat penting untuk menyatupadukan
rakyat yang berbagai etnik itu. Malah apa yang dilakukan ialah mementingkan
pendidikan bahasa Inggeris kepada segelintir rakyat khususnya golongan yang
berada demi kepentingan pentadbirannya. Sedangkan pendidikan Melayu dilakukan
secara melepaskan batuk di tangga sahaja. Pendidikan untuk orang-orang bukan
Melayu tidak dipedulikan langsung.
Oleh
sebab itu, orang-orang Cina dan India terpaksa mengendalikan sekolah mereka
sendiri dan menanggung perbelanjaan sendiri. Perkembangan pendidikan yang tidak
terkawal ketika itu akhirnya menimbulkan sikap dan orientasi politik yang
berbeza. Di samping itu, melalui dasar dan pentadbirannya pula, Inggeris telah
meninggalkan kesan psikologi yang meluas dalam kalangan rakyat dengan menanam
prasangka dan stereotaip dalam kalangan mereka.
Penjajah
Inggeris akhirnya berjaya mempengaruhi sikap orang yang dijajahnya itu supaya
menghormati dan menyanjung tinggi mereka sebagai kumpulan yang lebih tinggi
daripada kumpulan-kumpulan ras yang lain pada ketika itu. Sebaliknya pula,
terdapat banyak prasangka dan stereotaip negatif yang memandang rendah dan hina
dalam kalangan berbagai kumpulan ras. Hal ini bukan sahaja menghalang wujudnya
kerjasama dan persefahaman dalam kalangan mereka tetapi juga boleh menimbulkan
syak wasangka dan perasaan benci menbenci dalam kalangan mereka. Semua kesan
ini sukar untuk dikikis habis-habisan biarpun kita telah lama bebas dari
belenggu penjajahan British.
3.4 Konflik Etnik dan Ras Di
Indonesia
Masalah
politik dan ekonomi sesebuah negara akan menjadi kayu pengukur kepada
keamanannya. Jelas sekali sewaktu keadaan ekonomi di Indonesia mengalami
masalah dengan kejatuhan nilai mata wang rupiah. Maka timbulkan masalah konflik
etnik yang serious di Indonesia. Politik perkauman yang telah wujud dalam
kalangan-kalangan etnik boleh menjadi punca kepada konflik etnik ini. Dasar
kerajaan yang melihat masalah politik dan ekonomi di negara ini sebagai masalah
ethik.
Ketidakseimbangan
ekonomi dalam kalangan rakyatnya menjadi punca utama penyebab konflik ini. Ini
dapat dilihat dengan timbulnya golongan perniagaan dan perusahaan yang tidak
sama besar antara kaum, maka ketidak wujudnya perseimbangan ekonomi dalam
kalangan rakyat boleh membawa kepada masalah etnik. Masalah kepincangan ekonomi
dalam kalangan rakyat ini sebagai masalah keturunan atau masalah kumpulan
etnik. Boleh dikatakan bahawa masalah ekonomi dan politik memberi kesan yang
mendalam kepada keamanan sesebuah negara.
Dasar-dasar
kerajaan yang mengutamakan kepentingan kumpulan etnik tertentu dan mengabaikan
kepentingan kumpulan etnik lain bukan saja tidak akan berjaya menimbulkan
keseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik itu, tetapi tidak akan berjaya
mewujudkan persefahaman dan perpaduan yang tulen dalam kalangan rakyatnya.
Sebaliknya dasar yang demikian akan melebarkan lagi jurang perbezaan ekonomi di
antara kumpulan etnik itu dan seterusnya akan menimbulkan pula jurang ekonomi
dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu sendiri.
Dasar
perjuangan parti-parti politik perkauman yang lebih mengutamakan perjuangan
untuk kepentingan satu-satu kumpulan etnik tertentu daripada kepentingan negara
dan rakyat secara umunnya. Keadaan ini telah menyebabkan perpaduan dan
persefahaman dalam kalangan rakyat yang berbagai etnik gagal mencapai tujuannya.
Kecenderungan mahu mengasingkan dan memisahkan rakyat mengikut garis etnik itu
sebenarnya lebih kuat daripada kecenderungan yang mahu menyatupadukan mereka.
Keadaan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati, curiga mencurigai dan
permusuhan dalam kalangan kumpulan etnik berterusan dan mengugat keamanan.
Konflik
di antara kumpulan etnik di Indonesia bukan berpunca dari faktor keturunan atau
fizikal tetapi berpunca dari faktor politik, ekonomi dan kebudayaan. Ketiga-tiga
faktor ini menarik kumpulan-kumpulan tersebut ke arah yang berlainan dan
mendorong mereka membentuk kumpulan-kumpulan berdasarkan kepada garis etnik.
Dengan demikian maka kerenggangan dan pengasingan yang sedia wujud dalam
kalangan mereka itu akan bertambah kritikal lagi. Selanjutnya
perbezaan-perbezaan ini boleh menimbulkan perbezaan dalam kepentingan, nilai dan
penentangan dalam cita-cita.
Manifestasi
perbezaan kelas dalam tiap-tiap kumpulan etnik itu juga boleh menyebabkan
berlakunya konflik. Tiap-tiap kumpulan etnik itu mempunyai kedudukan yang
berbeza-beza berdasarkan kepada kelas ekonomi dan status sosial mereka.
Penggolongan diri mereka ke dalam kelas-kelas yang berbeza ini boleh
menimbulkan masalah etnik.
3.5 Konflik
Etnik Dan Ras Di Negara-negara Balkan
Senario
di negara-negara Balkan adalah amat berbeza dan kompleks. Kemelut di
negara-negara Balkan diselubungi oleh pelbagai faktor yang berkaitan dengan
sejarah, struktur etnik dan prasangka. Salah satu punca berlakunya konflik di
bekas negara Yugoslavia adalah kepelbagaian budaya (cultural diversity) yang
ketara dan kewujudan usaha pemeliharaan status quo dalam kalangan etnik. Bayangkanlah
dalam sebuah negara yang kecil, terdapat tiga jenis agama, empat jenis bahasa
ibunda dan saling terpengaruh dengan budaya dari tujuh buah negara sempadan
yang lain, tetapi malangnya mempunyai lima jenis kerakyatan dalam pembahagian
enam wilayah autonomi (Slovenia, Croatia, Bosnia-Herzegovina, Montenegro,
Macedonia dan Serbia) (Macionis, 1998:44)
Konflik
etnik di Yugoslavia berlaku selepas kejatuhan regim komunis pada tahun 1980.
Kesempatan ini telah memperlihatkan tiga kelompok etnik utama iaitu Serb, Croat
dan Muslim terheret dalam kancah pertempuran pada awal 1990an. Kaum Serb
merupakan kaum dominan dari segi politik dan ketenteraan. Mereka wujud sebagai
kaum majoriti di Serbia dan Montenegro, tetapi juga wujud sebagai kaum minoriti
di Croatia dan Bosnia. Konflik di negara Balkan bermula pada 25 Jun 1991,
apabila wilayah Slovenia dan Croatia mengisytiharkan kemerdekaan. Walaupun
mendapat pengikhtirafan antarabangsa, tindakan Slovenia dan Croatia segera
mendapat reaksi dari kaum Serb di Serbia dengan penghantaran tentera bagi
menyekat kemerdekaan di kedua-dua wilayah tersebut. Kemerdekaan Slovenia
berjalan lancar dan tidak mendapat tentangan hebat dari pihak Serb kerana tidak
mempunyai kaum minoriti Serb. Croatia sebaliknya terpaksa mempertahankan
wilayahnya dari tentangan kaum minoriti Serb di bumi mereka dan juga tentera
persekutuan Serbia.
Pergerakan
menuntut kemerdekaan di wilayah jiran turut memaksa Bosnia-Herzegovina menuntut
kemerdekaan pada 7 April, 1992 selepas suatu pungutan suara. Tindakan parlimen
Bosnia ternyata gagal mengambil kira tahap kepekaan dalam kalangan etniknya.
Struktur etnik wilayah Bosnia yang terdiri daripada gabungan kaum Muslim, Serb
dan Croat telah terdedah kepada bahaya pertumpahan darah yang bakal menanti
(Fogelquist, 1995).
Selain
dari tidak terkecuali dari tentangan pihak Serbia, kedudukan geografi turut
menyebabkan Bosnia secara tidak tidak langsung terheret dalam pertem ejarah
penubuhan republik Yugoslavia. Bermula dengan zaman penaklukan oleh Empayar
Rom, zaman kebangkitan Islam oleh Empayar Ottoman, dan kedua-dua Perang Dunia,
kebencian dan rasa tidak puas hati sememangnya tersemat di jiwa setiap etnik.
Walau bagaimanapun, cengkaman politik oleh diktator Josip Broz Tito semasa
pemerintahan komunis telah berjaya menangkis sebarang konflik etnik
(Reidlmayer, 1993).
Konflik
di Balkan juga berpunca dari pemimpin yang mementingkan kekuasaan. Selepas
kejatuhan fahaman Sosialis, muncul pemimpin radikal Serbia, Slobodan
Miloshevich yang melaung-laungkan agenda "nartional question". Agenda
tersebut bercita-cita untuk menyatupadukan kaum Serb di Serbia dalam sebuah
negara yang bebas dari kaum bukan Serb (Reidlmayer, 1993). Akibatnya, kaum
minoriti Albania di wilayah Kosovo diusir dari bumi Serbia. Melalui kempen
"pembersihan etnik" (ethnic cleansing), kaum Bosnia telah dibunuh,
dirompak, diusir dari kampung halaman, wanita-wanita Bosnia dirogol, manakala
lelaki pula ditahan serta diseksa di kem-kem tahanan.
Selain
daripada itu, wujud juga ketidakadilan pembahagian sosio-ekonomi. Miloshevich
berusaha untuk memperluaskan pengaruh kaum Serb dari segi pendidikan, ekonomi,
ketenteraan dan politik di seluruh Yugoslavia. Akhir sekali, konflik Bosnia
juga memperlihatkan kegagalan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dalam misi
keamanan di Yugoslavia. Sekatan senjatan dan ekonomi yang dipengaruhi oleh
kuasa-kuasa Barat seperti Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah (EU), ternyata
berbelah bagi dan memihak kepada Serbia serta mengeruhkan lagi konflik etnik di
Yugoslavia (Fogelquist, 1995).
3.6 Konflik Etnik Dan Ras Di Britain
Di
Britain juga tidak lepas dari masalah diskriminasi walaupun kaum pendatang di
Britain (yang terdiri dari penduduk yang berasal dari Hindi Barat, India,
Pakistan dan lain-lain) tidak melebihi dari dua peratus dari jumlah
penduduknya. Walaupun diskriminasi ras diharamkan di sisi undang-undang,
bentuk-bentuk diskriminasi yang tidak rasmi masih berlaku, terutama sekali
dalam segi pembahagian pekerjaan dan perumahan.
3.7 Konflik Etnik Dan Ras Di Afrika
Selatan
Diskriminasi
ras melalui Dasar Apartheid yang telah dimansuhkan pada tahun 1994 di Afrika
Selatan, memperlihatkan bagaimana kaum kulit putih yang juga kaum pemerintah
melakukan berbagai-bagai jenis penindasan dan eksploitasi ke atas kaum bukan kulit
putih (Frederickson, 1981). Berbeza dari keadaan dalam kalangan masyarakat lain
seperti Amerika Syarikat dan Britain, di mana diskriminasi dan prasangka
diharamkan oleh pemerintah. Di Afrika Selatan, diskriminasi adalah disokong
oleh pihak pemerintah melalui undang-undangnya. Diskriminasi dan rasisme telah
menjadi satu amalan hidup.
Dalam Dasar Apartheid, kaum bukan kulit putih dianggap sebagai inferior atau lebih rendah dan diberi layanan kelas kedua dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan kebudayaan. Semua bentuk diskriminasi adalah sah dari segi undang-undang dan undang-undang telah disalahgunakan oleh pihak pemerintah (kaum kulit putih) untuk memastikan kekuasaan mereka ke atas kaum majoriti iaitu kaum kulit hitam.
Dalam Dasar Apartheid, kaum bukan kulit putih dianggap sebagai inferior atau lebih rendah dan diberi layanan kelas kedua dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan kebudayaan. Semua bentuk diskriminasi adalah sah dari segi undang-undang dan undang-undang telah disalahgunakan oleh pihak pemerintah (kaum kulit putih) untuk memastikan kekuasaan mereka ke atas kaum majoriti iaitu kaum kulit hitam.
3.8 Faktor-faktor
Konflik Etnik Dan Ras
Terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan atau membawa kepada berlakunya konflik etnik
dan ras, faktor-faktor konflik ini tidak sama dari satu negara dengan negara
lain. Terdapat beberapa faktor yang utama yang mendorong kepada berlakunya
masalah etnik dan ras ini ialah perebutan
kuasa di antara kelompok-kelompok atau kumpulan etnik. Dari aspek politik dan
ekonomi, perubahan politik dan perkembangan ekonomi yang mencetuskan banyak
peluang baru yang menguntungkan telah memperhebatkan lagi persaingan di antara
kumpulan-kumpulan masyarakat. Setiap kelompok atau kumpulan akan berusaha untuk
mendapatkan sokongan padu daripada kumpulan masing-masing untuk memastikan
kejayaan dan keberkesanan persaingan itu. Keadaan ini boleh mewujudkan konflik
kerana terdapat penonjolan berbagai-bagai isu perkauman yang diutarakan untuk memenangi
persaingan. Apabila pilihanraya diadakan sudah tentu masyarakat majoriti akan
mengalahkan masyarakat minoriti. Apabila ini berlaku sudah tentulah wujudnya
penindasan. Ini boleh menyebabkan atau mendorong kepada berlakunya perasaan
tidak puashati dan mungkin boleh menyebabkan ketegangan dalam kalangan
masyarakat atau kelompok-kelompok.Apabila kestabilan ekonomi tergugat, maka
masalah atau konflik akan bertambah hebat.
Faktor
yang kedua pula diskriminasi dan prasangka atas dasar warna kulit nyata merupakan
faktor yang utama pendorong berlakunya konflik etnik dan ras. Terdapat
sesetengah masyarakat negara-negara tertentu masih menilai kemampuan seseorang
mengikut kaum, etnik dan kelas sosial. Ada kaum-kaum tertentu diletakkan pada
status yang lebih tinggi berbanding kaum lain. Hak kaum lain yang status lebih
rendah dalam soal pembahagian kawasan perumahan, peluang pelajaran dan
pekerjaan masih dipertikaikan. Permodenan dan pembangunan ekonomi secara
dasarnya tidak memanafaatkan kaum yang berstatus rendah ini.
Ketiga
pula, Layanan atau pandangan yang berbeza-beza diberikan oleh individu atau
kelompok terhadap individu atau kelompok yang lain. Konflik akan hanya wujud
apabila mereka memandang dan menganggap bahawa perbezaan ras, kebudayaan,
agama, kelas sosial atau lain-lain lagi sebagai sesuatu yang boleh membezakan
taraf, kedudukan dan sebagainya. Ini terletak pada pandangan mereka sendiri. Ia
juga boleh disebut sebagai diskriminasi. Andainya wujud hak kesamarataan atau
beranggapan bahawa semua ahli masyarakat adalah sama maka tidak akan wujud
konflik . Ini dapat dilihat dari perspektif "transcendentalisme" di
mana sifat murni diri perlu wujud agar terhindar konflik etnik dan ras.
Keempat
pula penubuhan organisasi demikian bukan sahaja menghadkan keanggotaannya
kepada anggota dari kumpulan etnik tertentu tetapi juga bertujuan untuk
melindungi dan memperjuangkan kepentingan kumpulan yang diwakilinya. Dengan
wujudnya begitu banyak organisasi yang berasaskan etnik dan ras, jelas
menunjukkan betapa besarnya pengaruh perasaan perkauman itu dalam kalangan
masyarakat. Kegiatan dan perjuangan organisasi-organisasi demikian boleh
mendorong kepada peningkatan darjah polarisasi etnik dan ras.
Salah
satu punca berlakunya konflik adalah kepelbagaian budaya (cultural diversity)
yang ketara dan kewujudan usaha pemeliharaan status quo dalam kalangan etnik,
tetapi tidak diterapkan unsur-unsur integrasi nasional.
3.9 Langkah-Langkah
Mengatasi Konflik etnik dan Ras
Konflik
etnik dan ras ini tidak akan menguntungkan sesebuah negara itu mahupun
rakyatnya. Ramai rakyat yang tidak berdosa telah terkorban dan banyak harta
yang musnah. Malah ia membawa kerugian dan pengalaman pahit kepada rakyat di
negara yang berlakunya masalah konflik etnik dan ras. Konflik etnik dan ras di
sesebuah negara boleh di atasi dengan beberapa langkah dan strategi untuk
mempastikan peristiwa yang sedemikian rupa tidak akan terjadi. Di antara
langkah-langkah penting yang perlu dilakukan dengan membasmi kemiskinan tanpa
mengira perbezaan etnik dan ras. Sesebuah masyarakat perlu dibuat penyusunan
semula untuk memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi di antara kumpulan etnik dan
menghapuskan pengenalan etnik dengan kegiatan ekonomi dan kawasan tempat
tinggal. Dalam masyarakat tersebut kepentingan umum akan lebih diutamakan
daripada kepentingan kaum atau kumpulan-kumpulan yang tertentu.
Kebebasan
dan hak-hak asasi individu dalam sesebuah negara akan dijamin dalam
perlembagaannya. Dengan ini satu masyarakat adil dapat dilahirkan, semua
rakyatnya mempunyai peluang yang sama untuk menikmati kemakmuran negara mereka,
kekayaan negara pula akan diagihkan secara saksama dan tidak akan dibenarkan
berlaku pemerasan manusia oleh manusia. Organisasi politik yang berasaskan
kepada kepentingan etnik perlu dihapuskan dan mewujudkan percampuran di antara
etnik-etnik untuk mewujudkan sebuah organisasi yang sependapat.
Sistem
pendidikan juga boleh memainkan peranan yang berkesan untuk menjamin keamanan
sesebuah negara yang mempunyai pelbagai golongan etnik dan ras. sistem
pendidikan ini boleh menjadi agen sosialisasi bagi memupuk keperibadian dan
kesedaran bersama dalam kalangan rakyat negara-negara yang terlibat. Melalui
pendidikan jugalah sesebuah negara itu dapat melahirkan perpaduan dan
persefahaman antara golongan etnik dan ras. Sikap dan pemikiran perkauman dalam
kalangan pelajar-pelajarnya dapat dikikis dan dihapuskan dengan pendidikan yang
berkesan.
Sebilangan
besar parti-parti politik yang berasaskan kepada perjuangan kepentingan
kumpulan etnik masing-masing perlu dibawa bersama ke dalam satu ikatan politik
yang lebih besar. Pembentukan politik campuran ini menyenangkan sesebuah
kerajaan dalam proses pembentukan bangsa yang bersatu. Setiap permasalah yang timbul
dalam kumpulan-kumpulan etnik boleh dibawa berbincang. Politik campuran ini
boleh mencari jalan penyelesaian dalam keadaan berlakunya konflik. Walaupun
semua rakyat inginkan perpaduan tetapi masing-masing mempunyai tanggapan dan
cara yang berlainan. Oleh itu, perbezaan pendapat tentang cara dan pendekatan
untuk mencapai perpaduan itu sentiasa wujud. Perbezaan pandangan ini timbul
kerana dipengaruhi oleh keadaan realiti politik dan masyarakat itu sendiri.
4.0
Isu-Isu
Yang Melibatkan Interetnik Dan Intraetnik Melayu, Cina Dan India
Seperti yang kita ketahui, Malaysia
didiami oleh kaum-kaum dari pelbagai latar belakang etnik, budaya, tradisi dan
sistem kepercayaan dan anutan Islam, Buddhisme, Daoisme, Hinduisme,
Christianity, Sikhisme dan kepercayaan-kepercayaan lain serta amalan animism
yang lain yang kebanyakkannya oleh kaum peribumi Sabah dan Sarawak. Manakala,
dari segi bahasanya pula, masyarakat Malaysis memiliki kepelbagaian bahasa
seperti Bahasa Melayu (bahasa rasmi), Bahasa Cina atau mandarin (dengan
pelbagai dialek seperti kantonis,mandarin,Hokkien,Hakka,Hainan dan Foochow),
Bahasa Inggeris,Bahasa Tamil, Bahasa Telugu,Malayalam,Punjabi dan Thai serta
bahasa suku dan etnik yang berlainan dalam kalangan Orang Asli dan pribumi di Sabah
dan Sarawak.
Cabaran besarnya ialah bagaimana
mahu membina jalinan harmoni dalam hubungan interetnik dan intraetnik? Apakah
strategi terbaik bagi menguruskan kepelbagaian etnik dan pada waktu yang sama
mengekalkan kedamaian dan keharmonian hubungan kaum? Dalam hal ini, kerajaan
telah mengambil pelbagai langkah dan pendekatan bagi mengenal pasti masalah dan
menguruskan kepelbagaian ini. Antaranya, kerajaan telah menubuhkan sebuah
jabatan khusus bagi menangani permasalahan hubungan kaum di Malaysia, iaitu
Jabatan Perpaduan Negara. Dahulunya, jabatan ini diletakkan di bawah
Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat. Selepas penyusunan
semula kementerian-kementerian tahun 2004, jabatan ini telah diletakkan di
bawah Jabatan Perdana Menteri dan dikawal selia oleh seorang menteri
kabinet persekutuan.
Kajian
Abdullah Taib (1984) di tiga buah universiti iaitu Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM), Universiti Pertanian Malaysia (UPM) dan Universiti Malaya (UM) adalah
berkenaan kadar interaksi dalam kalangan pelajar pelbagai kaum. Beliau
mendapati bahawa darjah interaksi adalah tinggi hanya wujud dalam kalangan
sesama etnik (intra-ethnic) jika dibandingkan dengan kadar interaksi antara
etnik (inter-ethnic). Keadaan terjadi
disebabkan para pelajar menziarahi rakan-rakan bertujuan untuk membuat
perbincangan pelajaran atau menyiapkan
tugasan. Pelajar-pelajar bukan Melayu mengunjungi teman Melayu adalah untuk
memperbaiki esei ataupun catatan nota kuliah. Kajian juga menunjukkan para
pelajar kurang meminta nasihat atau
pertolongan kerana ia melibatkan nilai emotif yang tinggi dan sukar
dibincangkan dengan rakan etnik yang
lain. Polarisasi etnik nyata wujud dalam kalangan pelajar apabila didapati
sebilangan besar pelajar Melayu tidak mengunjungi bilik kaum Cina dan India.
Mereka lebih suka mengunjungi bilik sesama etnik.
Kajian
yang dilakukan oleh Sanusi Osman pula mendapati bahawa kebanyakan kegiatan yang
melibatkan peluang- peluang interaksi para pelajar tidak mendorong kepada
hubungan mahupun pergaulan yang lebih luas.
Ini disebabkan para pelajar lebih cenderung untuk melakukan kegiatan sesama
etnik. Antara faktor-faktor yang mendorong kepada wujudnya masalah polarisasi
adalah disebabkan oleh masalah pelajar dan institusi universiti yang akhirnya
membawa kepada social sanction. Kedua; masalah struktur dan perkembangan
masyarakat yang membawa isu-isu kepentingan kaum-kaum tertentu. Ketiga; masalah
sistem politik dan ekonomi iaitu para
pelajar di institusi pengajian tinggi banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur
politik luaran yang akhirnya mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai pelajar
dan jarang memikirkan strategi ke arah memupuk hubungan kaum yang lebih rapat dalam
kalangan pelajar pelbagai kaum.
Langkah ini bolehlah dilihat
sebagai satu langkah penting oleh pihak berkuasa bagi menangani permasalahan
integrasi nasional dengan mengambil kira segala aspek yang melibatkan perpaduan
antara kaum di Malaysia.
4.1 Hubungan Interetnik
Hubungan
interetnik merujuk kepada hubungan antara satu etnik dengan entik yang berlainan.
Hal ini merupakan cabaran besar yang sedang dihadapi oleh masyarakat negara ini
dalam proses pembentukan bangsa Malaysia yang memiliki dan menghayati nilai dan
jati diri Malaysia, cintakan negara, memiliki semangat patriotisme yang tinggi
dan bersedia mempertahankan martabat dan kedaulatannya pada bila-bila masa
diperlukan.
Berasaskan
senario semasa, banyak usaha telah dilakukan oleh pihak kerajaan melalui
pelbagai dasar dan usaha dalam menangani masalah hubungan interetnik. Hal ini
termasuklah memperkenalkan Rukun Negara, Dasar Kebudayaan, Dasar Sosial, Dasar
Pendidikan dan Dasar Bahasa, Sekolah Wawasan dan yang Mutakhir ialah Program
Latihan Khidmat Negara (PLKN). Kesemua ini diperkenalkan bagi membolehkan
rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai latar belakang etnik
berinteraksi dan menghayati nilai-nilai yang dikongsi bersama dalam usaha
menyuburkan intergrasi nasional. Pada peringkat nasional, cabaran utama yang
sedang sedang dihadapi oleh masyarakat negara ini adalah sejauh mana dasar-dasar
yang diperkenalkan oleh kerajaan oleh kerajaan ini telah Berjaya memupuk
semangat perpaduan, setia kawan, kesalingan dan harmoni kaum di Malaysia?
Cabaran
pada peringkat global pula dapat dilihat
daripada banyaknya pergolakan yang berlaku di negara-negara yang didiami oleh
masyarakat pelbagai etnik. Ketegangan hubungan kaum yang berlaku di
Afrika(seperti di Rwanda dan Burundi), Eropah Timur(seperti di Bosnia
Hezergovina), Indonesia (seperti di Ambon) dan di tempat-tempat seharusnya
membuka mata kita bahawa konflik kaum boleh tercetus dan berlaku pada bila-bila
masa atau sesuatu sebab.
Bagi
masyarakat Malaysia, konflik yang berlaku di tempat lain harus dilihat sebagai
pengajaran yang boleh menyedarkan kita akan betapa perlu dan pentingnya menjaga
sensitivity dan keharmonian antara kaum. Aspek-aspek yang penting dalam menjaga
keharmonian hubungan antara kaum seperti kesaksamaan dan keadilan sosial, hak
asasi, agihan kekayaan dan peluang dan pendidikan perlu sentiasa diberi
perhatian. Hal ini membolehkan semua pihak merasakan mereka mendapat keadilan
dan tiada pihak yang merasakan diri atau kaumnya tersisih. Cabaran yang besar
sering dihadapi adalah apabila adanya pihak yang mengambil kesempatan dan tidak
mahu mengambil pengajaran daripada pengalaman negara lain dalam soal
menguruskan hubungan antara kaum.
4.2 Hubungan Intraentik
Di
Malaysia cabaran dalam hubungan etnik tidak hanya terhad kepada yang bersifat
interetnik, tetapi juga intraetnik. Hubungan intraetnik merujuk kepada hubungan
antara sesame kaum atau satu keturunan. Banyak faktor yang membawa kepada
keadaan tersebut. Dalam konteks Malaysia, faktor yang boleh dianggap utama
adalah wujudnya politik kepartian. Kewujudan parti politik yang berbeza tetapi
mewakili atau didominasi oleh kaum atau etnik yang sama telah sedikit sebanyak
mendorong berlakunya masalah dalam hubungan intraetnik.
Bagi
kaum Melayu misalnya, kewujudan dua parti politik yang besar UMNO dan PAS pada
ketika ini sedikit sebanyak mewujudkan masalah hubungan antara sesama orang
Melayu Islam. Di samping itu, Parti Keadilan Rakyat Malaysia yang walaupun
asasnya sebuah parti pelbagai kaum, tetapi dominasinya ialah kaum Melayu juga.
Dengan demikian, warna-warni perhubungan antara kaum di Malaysia semakin
bertambah. Perlu difahami bahawa dalam negara yang mengamalkan demokrasi di
mana pemerintah dipilih melalui pilihan raya, amalan politik berparti adalah
sesuatu yang sememangnya diizinkan dan malah menjadi prasyarat kepada demokrasi
itu sendiri. Persaingan yang sihat dan membina harus disuburkan dan digalakkan.
Persoalan
yang wujud adalah, setelah melalui lebih sepuluh kali pilihan raya, adakah
telah wujud budaya politik yang sihat dalam kalangan pemimpin dan masyarakat di
Malaysia? Adakah rakyat Malaysia telah matang dan menerima persaingan politik sebagai
sesuatu yang sihat dan membina? Dalam hal ini, antara cabaran besar yang sedang
dihadapi adalah bagaimana mendewasakan atau mematangkan masyarakat Malaysia
tentang sisitem politik serta falsafah dan amalan demokrasi yang membenarkan
persaingan politik yang sihat. Keadaan ini nampaknya belum lagi wujud di
Malaysia yakini masih kedengaran pertikaian politik membawa kepada hubungan
yang tidak harmoni antara sesama kaum.
5.0
Isu-Isu
Interaksi Antara Wilayah
Integrasi wilayah boleh dianggap sebagai
satu konsep persefahaman antara rakyat tanpa mengira wilayah atau kawasan asal
mereka. Integrasi wilayah juga
boleh ditakrifkan sebagai integrasi bercorak membangunkan sosio-ekonomi negeri
atau wilaya yang maju dan kurang maju. Dalam konteks Malaysia, wilayah boleh
diertikan sebagai kawasan yang meliputi entiti geografi serta sempadan politik
iaitu wilayah yang dikenali sebagai Persekutuan Malaysia. Malaysia merupakan
sebuah persekutuan yang mengandungi 14 negeri. Perkembangan sosio-ekonomi
tiap-tiap negeri ini tidak seimbang dan setara di antara satu sama lain. Oleh
yang demikian ,maka wujudlah keadaan di mana terdapatnya negeri-negeri maju dan
negeri-negeri yang kurang maju di negara ini.
Oleh itu, strategi pembangunan
untuk integrasi wilayah adalah untuk
mengurangkan jurang perbezaan ekonomi dan struktur di antara wilayah-wilayah
dalam negara ini.Struktur ini dilaksanakan atas asas keupayaan setiap wilayah
atau negeri untuk menggerakkan pembangunan sektor pertanian dan perusahaan
khususnya di negeri-negeri yang kurang maju. Integrasi wilayah ini sangat
penting agar hilang rasa kebencian, cemburu antara satu sama lain dan wujudnya
perasaan kasih sayang, hormat menghormati dan sebagainya.. Sebagai contoh,
jurang dalam aspek pembangunan ekonomi dan kemudahan sosial. Jika di wilayah semenanjung terdapat
kemudahan pendidikan tinggi maka di wilayah timur juga turut didirikan
institusi tersebut seperti adanya Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Sabah dan Sarawak, Universiti Malaysia Sabah /
Sarawak. Begitulah juga dalam aspek lain.
6.0
Dasar-Dasar
Atau Polisi Interaksi Antara Etnik Dan Perpaduan
6.1 Dasar
Perpaduan
Perpaduan
kaum bukanlah satu perkara yang masih baru lagi bagi negara ini. Pengalaman
hubungan antara pelbagai kaum yang sudah terjalin sejak zaman kesultanan Melayu
Melaka menjadi asas kepada hubungan yang terbentuk pada masa kini. Seman (2011)
menakrifkan perpaduan sebagai satu proses yang menyatupadukan anggota
masyarakat dan negara keseluruhannya melalui ideology negara supaya tiap-tiap
anggota masyarakat dapat membentuk satu identity dan nilai bersama serta satu
perasaan kebangsaan bersama dalam kalangan mereka. Menurut Prof. Madya Dr. Zainal
Abidin Ahmad Mazlan Zulkifly (2006), “Tanpa
perpaduan, negara itu akan terdedah kepada pelbaga-bagai kelemahan dan ancaman yang boleh menjejaskan
kedaulatan negara itu sendiri.” Keadaan ini telah menunjukkan bertapa
penting mewujudkan perpaduan dalam
kalangan masyarakat Malaysia supaya Malaysia tidak akan menghadapi masalah yang
boleh menggugat kedaulatan dan kemakmuran negara untuk menjadi Malaysia sebuah
negara yang aman dan maju.
Maka
jelaslah bahawa perpaduan memainkan peranan penting dalam memacu kestabilan dan
kemajuan negara. Sejak merdeka lagi, kerajaan telah memupuk semangat perpaduan
dalam memakmurkan negara kita. Pelbagai dasar telah dijalankan untuk mencapai
proses perpaduan ini. Tanpa perpaduan, kemajuan negara yang ingin dicapai untuk
Wawasan 2020 tidak mungkin akan menjadi kenyataan kerana kerjsama diperlukan
untuk menjana kemajuan. Dalam membentuk perpaduan kaum, kerajaan perlu
menjalankan dasar perpaduan supaya rakyat Malaysia menjadikan dasar ini sebagai
pegangan mereka dalam mencapai perpaduan kaum yang harmoni.
Dasar
perpaduan boleh dicapai melalui dua cara iaitu integrasi dan asimilasi.
Integrasi merupakan satu proses bagi mewujudkan satu identity nasional dalam
kalangan kumpulan-kumpulan yanterpisah dari segi kebudayaan, sosial dan lokasi
dalam sesebuah unit politik. Manakala, asimilasi pula ialah satu proses bagaimana
kumpulan-kumpulan minorti diasimilasikan melalui perkahwinan campur dan
sebagainya ke dalam kumpulan etnik yang lebih besar.
6.2 Dasar Pendidikan
Dasar
pendidikan kerajaan yang mentadbir penting dalam membentuk perpaduan kaum di
Malaysia. Bermula dengan Laporan Bernas ketikaa zaman penjajahan British dahulu
sehinggalah ke Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang dijalankan kini. Pada
peringkat permulaan, kerajaan British telah memperkenalkan Laporan Barnes pada
tahun 1950 sebelum negara ini ingin mencapai kemerdekaan. Tujuannya adalah
supaya Tanah Melayu boleh berkerajaan sendiri dengan perpaduan kaum yang
berlaku. Tambahan pula, tentangan kuat komunis pada masa itu menyebabkan
British khuatir kaum-kaum di negara ini akan terpengaruh dengan komunis sekali
gus menyebabkan huru hara. Laporan Barnes mencadangkan Bahasa Melayu digunakan
sebagai bahasa pengantar pada peringkat sekolah rendah serta bahasa inggeris
pada peringkat sekolah menengah dan peringkat yang lebih tinggi. Cadangan ini
diharapkan dapat merapatkan jurang komunikasi antara kaum serta merapatkan
hubungan mereka.
Masyarakat
cina menentang cadangan ini kerana dikatakan menggugat bahasa ibunda mereka.
Masyarakat cina mencadangkan Laporan Fenn-Wu supaya sekolah vernacular cina
dikekalkan walaupun mereka bersetuju dengan sistem pendidikan kebangsaan.
Ordinan Pelajaran 1952 kemudiannya diperkenalkan dengan mengambil kira
kedua-dua laporan di atas. Walau bagaimanapun, ordinan ini tidak dapat
dijalankan kerana tentangan masyarakat Cina dan India, kekurangan kewangan dan
ancaman komunis. Kemudian, Laporan Rahman Talib diperkenalkan yang menekankan
penggunaan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan ia menjadi Akta
Pelajaran 1961. Jawatankuasa Kabinet telah mengkaji keberkesanan sistem
pendidikan serta mempertingkatkan kualitinya dengan pelaksanaan Kurikulum
Baharu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).
Jika
kita lihat pada sistem pendidikan kini, kerajaan telah melaksanakan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang menjadi pelengkap kepada Dasar Pendidikan
Kebangsaan. Dasar ini penting dalam memupuk perpaduan kaum dan integrasi
nasional. Perkembangan pendidikan di Malaysia ternyata mengalami banyak
perubahan, terutama sejak zaman penjajahan hinggalah zaman selepas merdeka.
Perkembangan masyarakat seiring dengan perkembangan dasar-dasar negara yang
sentiasa ditambahbaik bagi memastikan keperluan rakyat terbela.
Menurut
Mior Khairul (2011) dalam kajiannya yang bertajuk Sistem
Pendidikan di Malaysia: Dasar, Cabaran, dan Pelaksanaan ke Arah Perpaduan
Nasional menyatakan bahawa perubahan
dalam sektor pendidikan menjadi intipati penting dalam pengukuhan
perpaduan negara ke arah yang lebih baik kerana pendidikan menjadi peneraju
pembentukan masyarakat. Beliau juga
menekankan aspek-aspek murni amat ditekankan dalam pendidikan kerana
sebagai sebuah masyarakat majmuk, nilai-nilai murni perlu ada dalam
diri setiap masyarakat. Tambahan pula,
beliau menyarankan dalam kajiannya bahawa mutu pendidikan yang sempurna
serta hubungan masyarakat yang harmoni menjadi tunggak kejayaan yang akan
menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan dapat merealisasikan Wawasan 2020.
Selain
itu, peranan sistem pendidikan meliputi aspek-aspek menyediakan persekitaraan
serta kemudahan yang kondusif bagi keperluan sosiolisasi dalam kalangan
sebilangan besar rakyat negara ini dalam lingkungan usia muda dan menyediakan
saluran penyebaran dan penerapan pengetahuan, sikap dan nilai yang boleh
melahirkan kesedaran nasional, semangat cinta dan bangga kepada negara dan
perpaduan antara rakyat berbilang kaum dengan menitikberatkan satu sistem
persekolahan dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat university atatupun
swasta dengan menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantaraan, kurikulum
dan kokurikulum yang seragam dan satu jenis peperiksaan dan satu jenis
pensijilan yang mempunyai pengiktirafan yang sama.
Dalam
sektor pendidikan, sistem persekolahan yang sempurna menjadi pendekatan yang
digunakan untuk memastikan perpaduan dalam kalangan masyarakat. Tema perpaduan
dalam sistem persekolahan amat dititiberatkan kerana hanya melalui perpaduan
matlamat mencapai Wawasan 2020 dapat direalisasikan. Bermula dari sekarang
(2014), hanya 6 tahun sahaja masa yang ada untuk negara Malaysia menjadi negara
maju.
Namun
begitu, dengan situasi masyarakat dan negara sekarang timbul persoalan tentang
persediaan untuk menghadapinya. Contohnya, hubungan masyarakat Malaysia kini
masih lagi perlu diperkukuhkan kerana masih wujud tanda-tanda kelemahan dalam
hubungan masyarakat. Sistem persekolahan sepatutnya menjadi medium penggerak
kepada masyarakat supaya mereka dapat disatupadukan melalui peluang pendidikan.
Tetapi, masih wujud permasalahan dalam menentukan sistem persekolahan kerana
ada sesetengah pihak mahu mengekalkan sistem persekolahan yang sedia ada,
manakala sesetengah pihak lain mahu perubahan.
Masalah-masalah
dalam sistem pendidikan yang bermatlamatkan perpaduan negara ialah Masalah isu berbangkit hak bumiputra dan
bukan bumiputra, Jurang pencapaian pendidikan orang Melayu dan bukan Melayu
melalui peluang pekerjaan dan pendapatan, Masalah keciciran pelajar-pelajar
Melayu dan bukan Melayu, Hubungan yang renggang antara pelajar Melayu dan bukan
Melayu, Kurangnya pergaulan antara pelajar Melayu dan pelajar bukan Melayu,
terutama selepas waktu sekolah; dan Kurangnya pengetahuan dan tidak memahami
dengan mendalam mengenai budaya, amalan, dan adat resam sesuatu kaum.
Maka,
melalui pelaksanaan dasar pendidikan yang terancang dan hubungan masyarakat
yang baik, maka tentunya perpaduan dalam kalangan Masyarakat Malaysia semakin
kukuh. Jika hanya dasar-dasar sahaja yang berjalan dengan baik tetapi hubungan
masyarakat tidak baik, pastinya negara Malaysia masih sukar untuk bergerak maju
ke hadapan. Dasar-dasar yang dirancang perlu seiring dengan hubungan masyarakat
yang harmoni.Oleh itu, ditekankan bahawa pendidikan menjadi alat membentuk
perpaduan kaum.
6.3 Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Dasar ini menjadi
panduan pembentukan dan pengekalan identity rakyat Malaysia. Objektif dasar ini
dijalankan adalah untuk mengukuhkan perpaduan melalui kebudayaan. Budaya
merupakan eleman penting bagi sesuatu masyarakat memandangkan budayalah yang
memberikan identiti kepada sesuatu bangsa. Kepelbagaian kaum dan bangsa di
negara ini telah mempelbagaikan juga budaya Malaysia dan ini sekaligus
menjadikan Malaysia sebuah negara yang unik dan menjadi perhatian masyarakat
dunia.
Terdapat
juga eleman budaya yang ditekankan dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Yang
pertama ialah pemakanan iaitu setiap kaum mempunyai makanan mereka yang
tersendiri yang membezakan antara satu kaum dengan kaum lain. Dalam usaha
mengintegrasikan kaum melalui pemakanan, setiap kaum perlu mengetahui apakah
makanan yang digemari oleh kaum yang lain dan apa yang mereka makan dan apakah
makanan yang mereka tidak boleh makan.
Dengan bersikap begini Sesuatu kaum tidak akan menaruh perasaan syak wasangka
terhadap pemakanan kaum yang lain.
Yang
kedua pula gaya hidup. Gaya hidup setiap kaum juga perlu diketahui oleh setiap
masyarakat Malaysia. Dalam hal ini setiap kaum mempunyai gaya hidup dan
kegiatan harian yang berbeza di antara satu sama lain. Setiap kaum mempunyai
gaya hidup yang unik. Selain itu, setiap kaum perlu mengkaji corak dan cara
hidup kaum yang lain supaya mereka dapat memahami cara hidup orang Islam
bagaimana, cara hidup orang cina bagaimana, cara hidup India bagaiman dan
sebaliknya.
6.4 Dasar Ekonomi Baru
Dasar Ekonomi Baru adalah satu
formula yang dirancangkan oleh kerajaan untuk tempoh dua puluh tahun bermula
pada tahun 1971 dalam Rancangan Malaysia Kedua sehingga tahun 1990 dalam
Rancangan Malaysia Kelima. Dasar ini adalah sebagai kesinambungan rancangan-rancangan
pembangunan yang lalu. Ia dibentuk untuk membetulkan ketidakseimbangan sosio
ekonomi yang wujud di antara kaum, wilayah dan kawasan di Malaysia. Pelan induk
untuk dasar ini dikenali sebagai Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP 1)
1971-1990. DEB dilaksanakan melalui strategi serampang dua mata, iaitu mengurang
dan seterusnya membasmi kemiskinan dengan menambahkan pendapatan dan
memperbanyakkan peluang-peluang pekerjaan kepada semua rakyat tanpa mengira
keturunan dan kaum dan Mempercepatkan proses penyusunan semula masyarakat
Malaysia bagi membaiki ketidakseimbangan ekonomi di antara kaum. Usaha ini
diharap dapat mengurang dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi-fungsi ekonomi.
DEB bertujuan untuk mewujudkan satu
susunan sosio-ekonomi yang adil bagi rakyat Malaysia mencapai perpaduan negara.
Dalam tempoh tersebut, kerajaan berharap dapat mengurangkan ketidakseimbangan
di antara kaum Melayu dan bumiputera lain dengan kaum bukan bumiputera dalam
semua bidang. Ini kerana terdapat tanda-tanda menunjukkan bahawa terlalu banyak
kemiskinan dan ketaksamarataan yang dialami oleh orang Melayu, merupakan sebab
utama berlakunya perasaan tidak puas hati dan menimbulkan masalah.Keadaan ini
ternyata boleh menggugat kestabilan negara sekiranya kemiskinan hanya tertumpu
kepada sesuatu kaum sahaja. Banci pada tahun 1970 menunjukkan bahawa sebanyak
49.3 peratus daripada semua keluarga di Semenanjung Malaysia menerima
pendapatan di bawah garis kemiskinan. Sejumlah 86 peratus daripada keluarga
miskin tersebut berada di kawasan luar bandar, sementara 14 peratus lagi di
kawasan bandar. Kebanyakan penduduk-penduduk dari luar bandar terdiri dari
orang Melayu. Mereka lebih bertumpu dalam sektor ekonomi yang paling mundur
misalnya sebagai penanam padi, pekebun kecil getah dan kelapa dan nelayan.
Selain itu, dasar ini dibentuk bagi membetulkan kedudukan
ketidakseimbangan sosio ekonomi yang wujud antara kaum.
6.5
Sukan
Alat Perpaduan
Sukan
merupakan bidang yang paling ideal bagi membentuk perpaduan dan integrasi dalam
kalangan rakyat berbilang kaum, keturunan, umur dan taraf sosioekonomi, bukan
sahaja dalam kalangan atlet, tetapi juga dalam kalangan penontonnya, khususnya
bagi acara sukan yang popular. Hal ini
kerana sukan menwujudkan peluang dan persekitaraan bagi pergaulan daan
interaksi sosial dan melahirkan suasana yang sangat sesuai bagi memupuk
semangat persaudaraan dan solidariti tanpa mengira kaum dan keturunan. Maka, dasar
ini bertujuan untuk menyemarakkan semangat patriotik rakyat. Majlis Sukan-Sukan
Malaysia (MSSM) yang ditubuhkan pada peringkat sekolah dan Temasya Sukan
Malaysia (SUKMA) adalah contoh dasar ini. Ia mengeratkan perpaduan kaum dan
hubungan antara negeri.
Melalui
sukan juga dapat membantu menaikkan semangat patriotism dan mencairkan perasaan
etnosentrisme, prejudis dan prasangka buruk dalam kalangan rakyat, lebih-lebih
lagi apabila acara itu diadakan di tanah air dan boleh ditonton di televisyen
atau diikuti menerusi siaran langsung khususnya sukan di peringkat kebangsaan
dan antarabangsa yang diwakili oleh pasukan kebangsaan atau negara.
6.6
Wawasan
2020
Pada 28 Februari 1991, Perdana
Menteri Malaysia Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad telah membentangkan satu kertas
kerja bertajuk “Malaysia: The Way Forward”
di Majlis pelancaran Malaysian Business
Council. Kertas kerja ini mengandungi satu rangka kerja mengenai
matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada tahun 2020 - dikenali
sebagai “Wawasan 2020”.
Idea ini dicelup daripada sejarah
kemajuan Jepun iaitu ketika zaman pemerintahan Mikado Meiji, beliau telah
menetapkan dalam masa 30 tahun pemerintahannya, Jepun menjadi negara maju
setanding dengan negara maju lain. Kita lihat bagaimana seorang pemimpin kita
seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad yang kuat membaca dan mengkaji sejarah telah
mengaplikasikannya dalam memajukan negara kita. Beliau mempunyai pandangan yang
jauh dan bijak mentadbir negara. Beliau menetapkan tahun 2020 negara Malaysia
akan menjadi negara industri yang maju di dunia.
Sebenarnya Wawasan 2020 bukanlah
merupakan sebuah dasar khas, sebagaimana dasar-dasar lain yang dibincangkan
sebelum ini. Ia merupakan suatu tindakbalas kepada perkembangan ekonomi, sosial
dan politik yang berlaku di peringkat nasional dan antarabangsa yang telah
memberi cabaran hebat kepada negara. Wawasan 2020 wajar dibincangkan di sini
kerana ia berkaitan rapat dengan usaha kerajaan untuk membangunkan dan mencapai
taraf sebuah negara maju.
Target wawasan 2020 ini ialah menjadikan
Malaysia sebagai negara industri maju dengan menggunakan acuan tersendiri
setanding negara-negara maju dunia. Kemajuan yang diharapkan bukan seperti di
negara-negara maju di Barat yang menitikberatkan kemajuan fizikal tetapi
menekankan kemajuan bersepadu. Kemajuan bersepadu yang dimaksudkan ialah
perpaduan rakyat, kestabilan politik, ketinggian taraf hidup, kekukuhan nilai
moral, etika, kekukuhan sistem kerajaan,
ketinggian maruah bangsa serta semangat keyakinan bangsa.
Sebagai rakyat jelata, kita perlulah
mencapai target Wawasan 2020 ini dalam menjadikan Malaysia sebagai negara
industri maju setanding dengan negara-negara maju lain di dunia. Oleh itu, Tun
Dr. Mahathir Mohamad pada zaman pemerintahannya telah menetapkan 9 cabaran yang
perlu ditempuhi negara dalam mencapai status negara maju. Dengan mengetahui
kelemahan-kelemahan yang perlu kita atasi, mudahlah bagi kita membuat
‘checklist’ bagi cabaran yang diatasi untuk merealisasikan Wawasan 2020.
1.
Membina
bangsa Malaysia yang bersatu padu
2.
Membina
bangsa yang berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan.
3.
Memupuk
dan membina masyarakat demokratik yang matang.
4.
Mewujudkan
masyarakat yang bermoral dan beretika.
5.
Mewujudkan
masyarakat yang matang, liberal dan bertoleransi.
6.
Membina
masyarakat yang maju dan saintifik.
7.
Masyarakat
yang berbudaya penyayang.
8.
Menjamin
masyarakat yang adil dan saksama ekonominya.
9.
Memupuk
dan membina masyarakat makmur.
Bagi
mencapai status negara maju, perpaduan menjadi tunjangya dan dingatkan bahawa Perpaduan Teras Kejayaan
negara.
Dasar-dasar
kerajaan digubal dan dilaksanakan selaras dengan nilai-nilai sosio-ekonomi dan
politik negara pada satu-satu masa. Oleh kerana sifatnya yang dinamik, maka
dasar-dasar kerajaan sentiasa berubah-ubah mengikut nilai-nilai masyarakat dan
pucuk pimpinan dari semasa ke semasa. Selepas tercetusnya Tragedi 13 Mei,
segala dasar yang digubal khususnya pada awal tahun 1970an, adalah berteraskan
DEB sebagai dasar induk yang bertujuan untuk mencapai perpaduan negara. Pada
masa kini dasar-dasar kerajaan adalah berteraskan Wawasan 2020 sebagai memenuhi
hasrat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang tahun
2020. Namun prinsip-prinsip asas dasar-dasar berkenaan tetap kekal seperti
asal. Apa yang beza adalah pendekatan kerana ia perlu disesuaikan dengan
perubahan masa.
7.0
Cadangan
Meningkatkan Perpaduan
Menurut Prof. Madya Dr. Zainal Abidin Ahmad
Mazlan Zulkifly (2006) "masalah
perpaduan bagi negara-negara yang mempunyai satu keturunan bangsa tidaklah
sebegitu serius berbanding dengan negara-negara yang mempunyai penduduk yang
terdiri daripada pelbagai suku kaum dan etnik seperti Malaysia.” Keadaan
ini telah menunjukkan bahawa wujudnya halangan-halangan dalam usaha dan
strategi kerajaan Malaysia untuk memastikan usaha mencapai perpaduan dan
intergrasi nasional tercapai. Maka jelaslah langkah dan strategi yang berkesan
dan secara berterusan akan memupuk dan melahirkan jiwa perpaduan dalam kalangan
semua rakyat.
Terdapat beberapa cadangan bagi meningkatkan
perpaduan daripada pandangan saya. Yang pertama ialah Peranan
Dasar Kerajaan. Kerajaan memainkan peranan utama dalam membentuk lanskap
masyarakat Malaysia, terutama selepas merdeka. Melalui dasar-dasar dan strategik yang
dilaksanakan, perubahan demi perubahan
telah kelihatan, malah menjadi agenda utama negara untuk membangunkan masyarakat
(INTAN Malaysia, 1994). Dasar-dasar awam merupakan
alat yang digunakan untuk memastikan pentadbiran kerajaan berjalan dengan lancar
dalam membangunkan negara dan masyarakat. Dasar
awam boleh didefinisikan, antaranya, sebagai apa sahaja pemilihan kerajaan, sama ada
untuk membuat sesuatu atau tidak membuat sesuatu (Jan-Erik Lane, 2000). Selain itu, dasar
awam ialah sesuatu pilihan utama yang dibuat
oleh seseorang individu bagi menjelaskan, menerang, mempertahankan, memimpin atau
menggariskan sesuatu tindakan, sama ada yang nyata atau bertujuan (Jeong Chun
Hai @ Ibrahim & Nor Fazlina Nawi, 2007).
Menurut Ahmad Atory Hussin,
dasar awam ialah program atau projek yang dirancang oleh kerajaan yang
mempunyai tujuan dan matlamat tertentu. Contohnya, Laporan Razak 1956 dan
Laporan Rahman Talib 1960 telah menampakkan keberkesanan
pelaksanaan dasar yang dirangka (dalam Syed Othman Alhabhi & Hasnan
Hakim, 2010). Setiap dasar yang dirangka perlu mengikut kehendak dan keperluan
masyarakat supaya tidak timbul sebarang masalah. Contohnya, sistem persekolahan satu
aliran dan Pengajaran Pendidikan Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) menjadi penanda aras bahawa dasar yang dilaksanakan
memerlukan penambahbaikan segera.
Melalui
dasar pendidikan, kerajaan boleh memainkan peranan dengan mengabungkan
semua sekolah
kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil dan mengadakan, menganjurkan program bersama yang melibatkan
penyertaan semua murid-murid dan guru. Selain itu, pengisian pelajaran di
sekolah kebangsaan boleh diselaraskan semula dengan menggunakan isi kandungan
yang sama dengan menambah bahasa Mandarin dan Tamil sebagai mata pelajaran
wajib di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil. Satu sistem persekolahan
boleh dijalankan melalui penggabungan elemen-elemen – termasuk kebudayaan, pemakanan,
dan adat resam – yang terdapat dalam sekolah kebangsaan, sekolah
jenis kebangsaan
Cina dan Tamil. Tambahan pula, pengisian
kurikulum dan ko-kurikulum perlu seiring dengan keperluan masyarakat kini yang
menekankan nilai-nilai jati diri, mempunyai sifat patriotisme, bertoleransi
yang harus diperkasakan lagi, dan memerlukan nilai tambah serta menjadikan
gagasan 1Malaysia sebagai tambahan wajib dalam matapelajaran di semua jenis
sekolah yang menjadi peneraju pembinaan bangsa kerana pendidikan merupakan
cabang utama penggerak kepada tercapainya gagasan 1Malaysia.
Cadangan kedua pula, Sistem
Penyampaian. Pihak kerajaan adalah pihak pemerintah yang berkuasa penuh
untuk membuat keputusan kerana telah mendapat mandat
daripada rakyat.
Kerajaan seharusnya menggunakan segala keperluan dan kebebasan yang ada untuk
menjadi pihak penyampai yang efisen. Sistem penyampaian merupakan alat yang
sangat penting yang berperanan sebagai pemberi maklumat yang tepat dan
berinformasi. Masalah yang perlu diambil serius ialah mengenai cara penyampaian
oleh pihak pemerintah kepada rakyat. Biasanya, sistem penyampaian ini ialah
melalui media-media dan juga agensi-agensi kerajaan. Contohnya Kementerian
Penerangan dan Komunikasi. Dalam menyampaikan informasi mengenai pendidikan,
tidak semua masyarakat tahu mengenai perubahan yang dilakukan terhadap dasar,
dan mereka juga sering terpengaruh dengan berita-berita yang salah. Keadaan ini
menyebabkan masyarakat akan memandang serong terhadap kerajaan, walaupun
sebenarnya kerajaan telah menjalankan tanggungjawab dengan baik. Zaman kini
merupakan zaman yang terbuka dari segala segi, termasuk sumber maklumat.
Melalui Kementerian Penerangan dan Komunikasi serta agensi-agensi kerajaan yang
lain, sistem penyampaian dapat menjadi penggerak utama dalam mengambil semula
hati rakyat dan kepercayaan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan.
Sistem
penyampaian sistematik dan berkesan boleh dilakukan melalui:-
1.
Menggunakan sepenuhnya peranan media,
sama ada cetak mahupun elektronik, sebagai medium utama dengan menayangkan
iklan-iklan TV bertemakan perpaduan dengan lebih kerap lagi dan ruang papan
kenyataan yang mempromosikan keunikan masyarakat Malaysia.
2.
Melakukan
promosi-promosi dengan lebih kerap lagi dengan membuka pusat sehenti di merata tempat,
terutama memberi fokus kepada masyarakat luar bandar berkenaan dengan
dasar-dasar kerajaan yang terkini supaya rakyat memahami perkara sebenar.
3.
Menggunakan Van bergerak di seluruh
negara yang menjadi simbol dan rujukan untuk rakyat mengetahui perancangan yang
dilakukan kerajaan
4.
Menjadikan sekolah sebagai pusat sumber
maklumat bagi segala dasar-dasar dan program-program yang dijalankan oleh
kerajaan.
Pada
pendapat saya, Hubungan Masyarakat juga menjadi tunjang kejayaan dalam
memupuk perpaduan. Masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa dan agama
mempunyai risiko untuk berkonflik, malah dalam kalangan bangsa yang sama,
banyak masalah yang timbul. Bagi menjaga keharmonian negara, masyarakat
Malaysia perlu sentiasa menjaga perhubungan kaum agar dapat membangunkan
masyarakat yang mempunyai minda kelas pertama. Menurut Simon Fisher et al. (2000),
konflik dalam masyarakat disebabkan oleh polarisasi, ketidakpercayaan, dan
permusuhan di antara kelompok-kelompok yang berbeza. Teori ini boleh menjadi
tunjuk sebab mengapa perpaduan negara ini sukar untuk dicapai secara
keseluruhan, di mana rakyat yang berbilang kaum mempunyai pemikiran dan
persepsi yang negatif terhadap kaum lain. Contohnya, peristiwa 13 Mei 1969
menjadi petunjuk hubungan kaum di Malaysia (Shamsul Amri Baharuddin, 1990: 31).
Melalui pelaksanaan dasar pendidikan yang terancang dan hubungan masyarakat
yang baik, maka tentunya perpaduan dalam kalangan Masyarakat Malaysia semakin
kukuh. Jika hanya dasar-dasar sahaja yang berjalan dengan baik tetapi hubungan masyarakat
tidak baik, pastinya negara Malaysia masih sukar untuk bergerak maju ke
hadapan. Dasar-dasar yang dirancang perlu seiring dengan hubungan masyarakat
yang harmoni.
8.0
Kesimpulan
Proses
pemupukan perpaduan dan integrasi nasional memainkan peranan yang amat penting
dalam pembentukan sesebuah negara lebih-lebih lagi dalam sesebuah negara yang
berbilang kaum, agama, bahasa, budaya dan sebagainya seperti Malaysia. Kerajaan
telah mengambil pendekatan yang melibatkan pelbagai dimensi bagi menjayakan
proses ini. Banyak perancangan, program dan aktiviti juga telah dan sedang
dilaksanakan oleh kerajaan berhubung dengan perkara ini.
Walau
bagaimanapun, kejayaan dalam segala perancangan program dan aktiviti yang
dilaksanakan oleh kerajaan terletak di tangan setiap rakyatnya. Sekiranya soal
perpaduan dan integriti ini tidak diberi perhatian serius, maka hasrat murni ke
arah perpaduan mungkin terbantut. Penglibatan dan penyertaan mereka amatlah
penting bagi merealisasikan pembentukan rakyat Malaysia yang bersatupadu dan
mempunyai satu masa depan yang sama. Tidak ada negara di dunia ini yang tidak
ada masalah hubungan etnik, cuma persoalannnya adalah bagaimanakah caranya
untuk menguruskannya dengan mengambil kira realiti negara tersebut sebagai
asas-asas kepada setiap pertimbangan.
Rujukan
Abdullah Taib.(1984). Integrasi dan Polarisasi Mahasiswa
Universiti di Malaysia. Laporan Teknikal, Biro Perundingan dan
Penyelidikan. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia. (tidak diterbitkan)
Ahmad Ali, Warti. (2011) Hubungan Etnik di Malaysia. Kuala
Lumpur: Penerbit Freemind Horizons Sdn.Bhd.
Furnivall, John S. (1948). Colonial Policy and Practice: A Comparative
Study of Burma and Netherlands India.New York : New York University Press.
Hasnah Hussin.(2009). Artikel Kenegaraan Dan Hubungan Etnik.
Universiti Malaysia Pahang.
INTAN [Institut Tadbiran Awam Negara]
Malaysia. (1994). Dasar-dasar Pembangunan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka bekerjasama dengan INTAN Malaysia.
Jan-Erik Lane. (2000). The Public
Sector: Concept, Models, and Approaches. London: SAGE Publisher, third
edition.
Jeyaratnam Sundram. (1989), Race, Class and Uneven Development in Malaysia.
United State : University of Microfilms International ,Ann Arbor.
Mohd Sohaimi, Dayu, Budi Anto.
(2011). Hubungan Etnik : Kelangsungan
Pembinaan Negara Bangsa. Kuala Lumpur: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.
Mok Soon Sang. (2000). Pendidikan di
Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.,edisi ketujuh.
Prof. Madya Dr. Zainal Abidin Ahmad Mazlan Zulkifly (2006). LANH 1303 Pengajian Malaysia. Kuala
Lumpur : Open University Malaysia.
Sanusi Osman (1989),Ikatan Etnik dan Kelas Di Malaysia,
Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Robiah Sidin. (1994). Pendidikan di
Malaysia: Cabaran untuk Masa Depan. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn.
Bhd.
Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat
Som. (1999). Isu Pendidikan di Malaysia: Sorotan dan Cabaran. Kuala
Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Shamsul Amri Baharuddin. (1990).
”Masyarakat Malaysia yang Membangun”. Monograf Tidak Diterbitkan. Bangi,
Selangor Darul Ehsan: UKM [Universiti Kebangsaan Malaysia].
Simon Fisher et al. (2000). Mengelola
Konflik: Ketrampilan & Strategi untuk Bertindak. Kuala Lumpur: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd., Terjemahan.
Sufean Hussin. (2002). Dasar
Pembangunan Pendidikan Malaysia: Teori dan Analisis. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Wan Abdul Halim Othman. (2008). Asas
Hubungan Etnik. Pulau Pinang: Pusat Penyelidikan Dasar USM [Universiti
Sains Malaysia].
Wong Khek Seng, Raminah Haji Sabran dan Kok
Meng Kee (2002). PENGAJIAN AM KERTAS 1
DAN 2 STPM. Malaysia : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Yani Yahaya dan Mary Tan Swee Ee (2004). SPM SEJARAH. Selangor : Sasbadi Sdn.
Bhd.
No comments:
Post a Comment