PERANCANGAN STRATEGIK
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI BERMASALAH PEMBELAJARAN (PPKI)
SMK MALIM NAWAR
1 PENGENALAN
Perancangan strategik ialah suatu
pelan khas yang disusun secara teliti untuk mencapai objektif jangka masa 3
tahun hingga 5 tahun. Jangka masa yang dibuat bergantung kepada keperluan murid
PPKI di sekolah berkenaan.
Perancangan strategik adalah
berasaskan Sukatan Pelajaran PPKIBP yang merangkumi bidang-bidang seperti
Pengurusan Kehidupan, Akademik Berfungsi, Kerohanian Dan Nilai-Nilai Murni serta
Sosial, Riadah Dan Kreativiti. Jawatankuasa Perancangan Strategik haruslah
terdiri daripada guru-guru PPKIBP dan Pengetua/ Guru Besar sekolah.
Jawatankuasa Perancangan Strategik perlulah bijak memberi idea untuk aktiviti
atau program yang boleh dijadikan hala tuju serta boleh dilaksanakan bagi
mencapai matlamat perancangan tersebut. Perancangan Strategik adalah ekspektasi
daripada guru, ibu bapa dan murid. Melalui perincian Perancangan Strategik,
aktiviti atau program dan kaedah serta taktikal boleh ditentukan bagi mencapai
matlamat dan objektif yang ditentukan.
Analisis SWOT ialah model kajian
yang sesuai untuk Perancangan Strategik. SWOT ialah strength (Kekuatan),
weakness (Kelemahan), opportunity (Peluang), treat (Ancaman).
Perancangan Strategik yang baik ialah perancangan yang memenuhi keperluan
seorang murid PPKIBP, serta boleh dilaksanakan secara sistematik berasaskan
kajian tentang kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman.
2.
OBJEKTIF
2.1 Meningkatkan kecekapan guru
dalam pengurusan dan pengajaran kelas Program
Pendidikan Khas Integrasi Bermasalah Pembelajaran(PPKIBP).
2.2
Meningkatkan kualiti P&P PPKIBP.
2.3 Ibu bapa
murid akan memperolehi gambaran lebih awal tentang kemahiran-
kemahiran yang akan dikuasai oleh anak
mereka dalam tempoh
persekolahan.
2.4 Menggalakan
guru sentiasa membuat kajian dari masa ke semasa tentang
P&P terutama menyediakan RPI
berasaskan Perancangan Strategik.
3.
KEPENTINGAN
PERANCANGAN STRATEGIK
3.1
Masalah bagi
mencapai sesuatu objektif program dapat diatasi kerana maklumat yang
berkaitan
dengan objektif tersebut akan
dianalisiskan berasaskan analisis
SWOT.
3.2
Guru PPKIBP
dapat mengenalpasti kelemahan, kekuatan, cabaran dan peluang terhadap sesuatu pengurusan, P&P
serta kemahiran khusus untuk murid PPKIBP.
3.3
Segala
perancangan yang bekaitan dapat dilaksanakan secara tersusun dan sistematik
3.4
Memberi peluang kepada guru untuk mengurus
sesuatu program atau aktiviti.
6. MENYENARAIKAN OBJEKTIF MENGIKUT KEUTAMAAN
1.
Bidang Akademik Berfungsi / Bahasa
·
Bahasa Malaysia
·
Bahasa Inggeris
·
Matematik
2.
Bidang
Akademik Pengurusan Kehidupan
·
Kemahiran
hidup
Ø Perkebunan
Ø Masakan
Ø Asas Dobi
Ø Jahitan
3.
Bidang
Kerohanian Dan Nilai Murni
·
Pendidikan
Agama Islam
·
Pendidikan
Moral
4.
Bidang
Sosial,Riadah Dan Kreativiti
· Pendidikan Seni
· Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan
· Sains
No comments:
Post a Comment