Tuesday, May 19, 2015

AUGUMENTED REALITY

Apakah yang dimaksudkan dengan AR?

Kebelakangan ini, terdapat pelbagai teknologi yang telah diintegrasikan dalam dalam arena pendidikan seperti penggunaan komputer, internet, e-pembelajaran, web sosial, simulasi dan antara teknologi terkini  peranti mudah alih, teknologi imersif seperti dunia maya dan  augmented reality (AR) (Dror, 2008; Martin et al., 2011). AR merupakan salah satu teknologi baru yang menjanjikan potensi yang besar untuk digunakan dalam dunia pendidikan kini. Walaupun kebelakangan ini AR semakin mendapat perhatian ramai, tetapi istilah AR masih di beri pentakrifan yang berbeza-beza oleh penyelidik dari bidang sains komputer dan teknologi pendidikan.
Penciptanya (Milgram et al., 1994) mendefinisikan AR sebagai keadaan dimana pengguna dapat melihat gabungan objek maya dan dunia sebenar dalam masa nyata. Sekiranya dengan persekitaran maya yang dapat imersifkan pengguna sepenuhnya ke dalam persekitaran ciptaannya dan semasa imersif pengguna tidak dapat melihat persekitaran dunia nyata di sekelilingnya, di sebaliknya AR dari perspektif yang berbeza membolehkan pengguna untuk melihat persekitaran dunia nyata bersama-sama dengan objek maya yang dijanakan. Oleh itu, AR dikatakan penambahbaikan kepada persekitaran nyata bukan menggantikan dengan persekitaran baru.
Selain itu, terdapat juga beberapa penyelidik yang memberikan definisi AR berdasarkan ciri-cirinya. Sebagai contoh Azuma (1997), Kaufmann (2003) dan Zhou et al. (2008) yang mendefinisikan AR berdasarkan tiga ciri-ciri yang dimiliki oleh AR iaitu gabungan elemen maya dan dunia sebenar,  dilarikan dalam masa nyata dan secara interaktif dan  didaftarkan dalam bentuk 3 Dimensi (3D). Takrifan yang hampir sama dicadangkan oleh Höllerer and Feiner (2004), yang mendefinisikan AR sebagai sistem yang menggabungkan maklumat sebenar dan maklumat yang dijanakan oleh komputer (objek maya) dalam persekitaran sebenar, berinteraksi dengan objek maya tersebut secara masa nyata, dan memaparkan orientasi objek maya yang selaras dengan objek sebenar.
Sementara itu, Ludwig dan Reimann (2005) menyatakan bahawa AR boleh didefinisikan sebagai interaksi manusia-komputer di mana berlakunya situasi menambahkan objek maya ke dalam persekitaran sebenar yang dipaparkan oleh kamera video dalam masa nyata. Oleh itu untuk memahami konsep AR, definisi yang diterima dan dirujuk majoriti penyelidik sehingga kini adalah merupakan satu visualisasi yang dinamakan sebagai “Milgram Reality-Virtuality Continuum” (lihat Rajah 1.) yang dihasilkan oleh Milgram et al. (1994).

Reality-Virtuality Continuum merupakan skala yang terdiri daripada persekitaran yang benar-benar nyata (reality) yang kita boleh perhatikan semasa melihat dunia sebenar, kepada persekitaran yang sepenuhnya maya (virtuality). Di dalam continuum ini ruang di antara persekitaran sebenar dan persekitaran maya dinamakan sebagai realiti campuran (mixed reality, MR). Seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1, MR dapat didefinisikan sebagai persekitaran dimana dunia sebenar dan dunia maya di gabungkan bersama. MR terdiri daripada dua elemen utama: elemen pertama adalah AR dan augmented virtuality (AV). AR merupakan gabungan objek sebenar dan maya serta mengandungi sejumlah kecil maklumat maya manakala AV merupakan konsep di mana elemen sebenar (realiti) ditambahkan ke persekitaran maya dan mengandungi sejumlah besar maklumat maya. Pada pendapat saya, AR boleh dedefinisikan Augmented Reality atau lebih dikenali dengan panggilan AR  daripada bacaan saya sebagai satu sistem yang menggabungkan dunia sebenar dengan objek maya iaitu objek yang dihasilkan oleh komputer pada ruangan dunia sebenar.
Selain itu, Menurut New Media Consortium (NMC) dalam  Horizon Reports yang terbaru (NMC  2010, 2011 dan 2012), AR atau Augumented Reality  berpotensi dan memberikan impak  positif terhadap P&P. Walau bagaimanapun, jika dibandingkan dengan teknologi lain seperti multimedia dan pembelajaran atas talian, penyelidikan tentang penggunaan AR dalam pendidikan masih lagi di peringkat awal. Dalam bidang pendidikan, usaha mempertingkatkan keberkesanan integrasi teknologi dalam P&P terus dijalankan bagi melahirkan modal insan yang professional menerusi sistem pendidikan yang berkualiti dan sentiasa peka dengan perkembangan teknologi semasa. Seiring dengan perkembangan zaman, kini teknologi telah berkembang pesat dan semakin canggih. Dengan keadaan sedemikian membuatkan kebanyakan pendidik ingin menggunakan teknologi baru untuk meningkatkan pembelajaran pelajar.
Kesimpulannya, AR merupakan antara teknologi terkini yang mempunyai potensi yang besar dan semakin dikenali oleh penyelidik dalam bidang pendidikan. Dengan keupayaan menggabungkan dunia maya dan nyata secara bersama telah berjaya menghasilkan satu pendekatan baru untuk mempertingkatkan kualiti aktiviti P&P yang dijalankan. Ramai penyelidik berpendapat bahawa AR sangat berpontensi dan mampu memberikan manfaat yang besar untuk diaplikasikan ke dalam persekitaran pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam bidang Sains (Billinghurst, 2002; Klopfer & Squire, 2008; Shelton & Hedley, 2002).

1 comment: