Tuesday, May 19, 2015

KAJIAN KES



Meningkatkan  Tahap Pembentukan Huruf  Murid Disgrafia Dalam Bahasa Malaysia  Dengan Menggunakan Teknik Belajar Melalui Bermain

ABSTRAK
Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna. Manakala, Kanak-kanak disgrafia pula bermakna seorang kanak-kanak disleksia yang bermasalah dalam menulis. Oleh itu mereka memerlukan bahan bantu belajar yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran mereka yang tidak sama dengan bahan yang disediakan untuk kanak-kanak lain. Salah satu daripada masalah kanak-kanak disgrafia ialah masalah kekemasan tulisan. Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan tahap pembentukan huruf murid disgrafia dalam subjek Bahasa Malaysia. Responden dalam kajian ini terdiri daripada dua murid dari Pendidikan Khas 2 (Mawar) di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Melaka Kubu, Melaka. Data dikumpulkan menggunakan instrumen-instrumen seperti Pemerhatian dan Analisis Dokumen. Tindakan yang dijalankan dalam kajian ini ialah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa malaysia bagi memperbaiki pembentukan huruf dan mengenalpasti perbezaan huruf responden dengan menggunakan Teknik Belajar Melalui Bermain . Dapatan hasil analisis telah menunjukkan bahawa terdapat penurunan masalah yang nyata daripada Senarai semak borang pemerhatian menurut Sasson (1993). Ini sekaligus membuktikan penurunan masalah responden melalui dapatan hasil analisis perbezaan antara senarai semak sebelum intervensi dan selepas intervensi. Kesimpulannya, penyelidik mendapati Teknik Belajar Melalui Bermain dapat membantu responden memperbaiki masalah pembentukan huruf dan perbezaan antara huruf bagi menguasai Kemahiran Menulis.
Kata Kunci: Disgrafia, Masalah Menulis,Belajar Melalui Bermain




ABSTRACT

Dyslexia is a learning disability that difficulties with literacy , reading, writing, listening and speaking despite adequate teaching and culture is the perfect opportunity . Meanwhile , Child disgrafia mean that a dyslexic children having problems in writing . Therefore they need teaching aids that are appropriate to their learning styles are not the same as the materials available to other children . One of the problems of children disgrafia is neat handwriting problems . This study was conducted to enhance the formation of student character disgrafia in Bahasa Malaysia. Respondents in this study consists of two students from the Special Education Class in the SJK (T) Melaka Kubu, Melaka. Data were collected using instruments such as observation and document analysis . Actions carried out in this study is to implement the teaching and learning of Malay language to improve letter formation and recognize the different letters respondents using techniques Learn Through Play . The findings of the analysis has shown that there is a significant reduction of problem checklist observation form according to Sasson ( 1993 ) . This goes to prove the decline of respondents problems through the analysis of the findings is the difference between a check list before the intervention and after the intervention . In conclusion , the researchers found Technique to Learn Through Play can help respondents to improve literacy and problem formulation to capture the difference between the letter writing skills .

Keywords: Dysgraphia, Writing Problem, Learning Through Play





  
BAB 1
1.0              PENDAHULUAN
1.1       Pengenalan
1.1.1       Kemahiran Menulis
            Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling tinggi dalam senarai kemahiran berbahasa. Kemahiran ini hanya boleh dikuasai jika seseorang itu menguasai kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, dan kemahiran membaca. Falsafah Pendidikan Kebangsaan berusaha untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Dalam perkembangan unsur intelek, ciri kemahiran asas 4M, iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul amat dititikberatkan (Bahagian Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia 2013-2025).
Secara umumnya, menulis merupakan perlakuan menggunakan pen, pensel atau sebarang alat tulis bagi menulis atau menaip sebarang idea mahupun pernyataan. Namun begitu, definisi ini begitu umum dan bersifat mekanikal. Definisi menulis menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (muka surat 1729), ialah mencatat kata-kata dengan huruf dan memakai pena seperti kalam, kapur , pensel dan lain-lain. Di samping itu, menulis juga bermaksud melahirkan perasaan (fikiran dan lain-lain) dengan catatan yang memakai huruf, membuat surat atau mengarang.
Masalah murid dalam pembelajaran terutamanya dalam penulisan merupakan satu isu yang perlu dititikberatkan kerana ianya boleh membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.  Isu ini merupakan masalah yang umum bagi murid-murid sekolah. Masalah kemahiran tulisan mekanis merupakan satu daripada ciri-ciri yang terdapat pada murid yang bermasalah pembelajaran (Abdullah bin Yusof, 2006). Smith (1998) menjelaskan bahawa ramai murid bermasalah pembelajaran menghadapi masalah menulis dan kemahiran tulisan mekanis ini memerlukan seseorang menterjemah pemahaman bahasa ke dalam sistem simbol. Pengamatan terhadap bentuk-bentuk huruf yang pelbagai dan mengikut kategori huruf besar dan kecil banyak memberi kesan kepada murid pendidikan khas. Kanak-kanak berkeperluan khas sering terikat dengan masalah Penguasaan Kemahiran Asas 4m iaitu (membaca, menulis, mengira dan menaakul).

1.1.2      Disgrafia
Dalam kajian penyelidik,  masalah murid yang dikenalpasti berdasarkan masalah penulisan tangan terutamanya tulisan tangan yang buruk, tidak konsisten dan seragam, masalah dalam penggunaan ruang dan jarak, huruf, perkataan atau ayat tertinggal, dan kesilapan dalam memasukkan huruf-huruf yang sesuai dalam ayat  dikaitkan dengan disgrafia.
Definisi bagi disgrafia adalah luas dan lazimnya ditakrifkan sebagai masalah pembelajaran yang sering dikaitkan dengan kesukaran dalam mengeja, tulisan tangan yang tidak kemas, tidak betul dan sukar dibaca serta bermasalah dalam memindahkan maklumat pada kertas. Ini adalah kerana menulis memerlukan satu set kemahiran motor halus dan kemahiran memproses maklumat (Deuel, 1995). Secara amnya, ciri-ciri dalam disgrafia ini adalah seperti pegangan pensel dan posisi badan yang tidak betul, mudah penat apabila menulis atau menyalin ayat, pembalikan kedudukan huruf dalam perkataan  contohnya,  (“Sabtu” kepada “sabut”), ayat yang tidak lengkap, susunan ayat tidak kemas dan seragam serta menunjukkan ciri-ciri tingkah laku seperti mengelak apabila diarahkan menulis pada papan putih dan membaca.

1.1.2.1 Klasifikasi Dalam Disgrafia

Klasifikasi disgraphia dibahagi melalui spesifik dan tidak spesifik (http://www.margaretkay.com/Dysgraphia.htm, December 15 2008) Spesifik disgraphia menyumbang kepada tidak keupayaan mengeja, koordinasi motor dan ketidakupayaan dalam pertuturan. Manakala disgraphia yang tidak spesifik adalah seperti kerencatan, psikososial yang tidak cukup atau kehadiran ke sekolah yang teruk (Kay 2004). Terdapat tiga klasifikasi dalam kategori disgraphia ini iaitu disleksia disgrafia, motor disgrafia, dan ruang disgrafia (Deuel 1995).
Kategori yang pertama adalah disleksia disgrafia. Kanak-kanak yang mengalami kategori ini tidak dapat membaca walaupun teks yang spontan diberikan kepada mereka, lebih-lebih lagi apabila diberi teks yang lebih kompleks. Mereka juga mengalami masalah dalam ejaan lisan tetapi melukis dan penyalinan teks bertulis adalah normal. Manakala kelajuan Finger-tapping iaitu sutu ukuran untuk kelajuan motor juga normal (Deuel 1995).
Klasifikasi kedua pula adalah motor disgrafia. Kanak-kanak yang mengalami kategori ini pula tidak dapat membaca walaupun secara spontan, kedua-dua teks yang disalin manakala teks yang ditulis juga tidak dapat dibaca. Namun, ejaan secara lisan adalah normal. Mereka juga mengalami masalah dalam melukis dan kelajuan Finger-tapping adalah tidak normal (Deuel 1995).
Akhirnya, Kategori ketiga adalah ruang disgrafia orang yang mempunyai disgraphia ketegori ini, tidak boleh membaca tulisan yang dipaparkan, sama ada dibaca dengan spontan atau disalinkan. Ejaan lisan adalah normal. Kelajuan Finger-tapping adalah normal, tetapi melukis merupakan satu masalah bagi mereka (Deuel 1995)
Secara umumnya, proses dalam pengajaran dan pembelajaran banyak menumpukan kepada satu kaedah yang sesuai bagi murid pendidikan khas. Proses mengajar akan lebih mencabar dengan beberapa pengubahsuaian dalam pengajaran dan pembelajaran. Murid perlu dibimbing dan memerlukan tunjuk ajar yang lebih dan ini akan dapat membantu murid. Murid pendidikan khas kebanyakannya boleh menulis tetapi sesetengahnya dalam cara yang tidak betul. Cara memegang alat tulis akan mempengaruhi bentuk tulisan yang dihasilkan (Sassoon, 1993). Dalam mengajar celik huruf, kadang-kadang guru kurang memberi perhatian kepada pengajaran membentuk huruf mengikut pergerakan yang betul. Sassoon (1993) mendapati guru kurang memberi penekanan kepada pengajaran menulis di kelas khususnya cara memegang alat tulis dengan betul, menulis huruf mengikut pergerakan yang betul, menentukan saiz huruf dan menentukan ruang antara huruf dan perkataan. Pendedahan kepada cara dan teknik menulis yang betul pada peringkat awal  membantu murid membentuk kemahiran dalam menulis. Ini termasuklah dalam keseragaman tulisan, tatacara menulis yang betul dan tumpuan dalam menulis.
            Kanak-kanak disgrafia ini juga perlu dibimbing mengggunakan teknik-teknik yang sesuai agar masalah menguasai kemahiran asas menulis dapat dikurangkan. Kekurangan dari segi kemahiran menulis terutamanya tulisan tangan yang buruk boleh membawa kepada pandangan yang buruk terhadap murid. Rasa rendah diri dan kurang keyakinan terutamanya apabila menulis di hadapan rakan - rakan lain dan guru boleh membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran serta kebolehan murid tersebut.
1.1.3      Teknik Belajar Melalui Bermain
Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendahraan dan peraturan tatabahasa.
Menurut Mak Soon Sang, dalam bukunya Pendekatan dan Strategi Pengajaran, main merupakan satu teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid melakukan sesuatu aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal. Pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil bermain. Aktiviti bermain adalah kerja kanak-kanak.
Menurut Buku Panduan Guru (Pusat Perkembangan Kurikulum), belajar melalui bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna
Permainan merupakan saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap yang optima. Oleh kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman yang penting menjadi asas dalam model pendidikan awal kanak-kanak.

              1.1.3.1  Definisi Main
              Main atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu. Bermain dianggap sebagai satu pekerjaan bagi kanak-kanak, tetapi bukanlah pekerjaan yang memerlukan hasil akhiran atau tujuan tertentu. Bermain juga bukanlah satu aktiviti yang dipaksa malah merupakan keinginan semulajadi kanak-kanak (Kraus, 1990). Lazimnya apabila sesuatu tugasan itu dianggap mudah, tugasan tersebut sering dirujuk sebagai mainan kanak-kanak memandangkan tidak wujudnya komplikasi dan merupakan nilai yang paling berharga buat perkembangan kanak-kanak.
Carr, dalam teori nya menyatakan, main adalah penting kepada kanak-kanak kerana main menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-masing (Kraus, 1990). Mengikut Carr, main merupakan pengalaman katartik, memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan emosi yang negatif. Sebagai contoh kanak-kanak yang berusia empat tahun yang baru sahaja mendapat adik baru akan mengalami pengalaman negatif seperti penolakan kasih sayang dan perasaan permusuhan terhadap adik tersebut. Untuk perihal ini, main dikatakan dapat menyuarakan perasaan kecewa tersebut.
Menurut Caplan dan Caplan 1973, main sebagai penentu penting bagi perkembagan kekuatan sahsiah, daya cipta, kestabilan emosi, perkembangan sosial dan intelek di samping dapat memperkembangkan kekuatan fizikal, koordinasi dan ketangkasan seseorang murid. Dari aspek psikoanalisis, mengikut Freud pula, main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dapat mengawal keadaan yang dikatakan dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar (Kraua, 1990).
Almy (1984, Fagen) menyatakan kanak-kanak bermain dengan di arah oleh diri mereka sendiri tanpa mengambilkira tujuan bermain. Semasa bermain, mereka, bebas dari segala peraturan. Melalui permainan, kanak-kanak mendapat tingkah laku yang baru. Kanak-kanak melibatkan diri dalam permainan secara aktif. Apa yang dikemukakan oleh Almy bersesuaian dengan pandangan Rubin, Fein, dan Vendenberg (1983).
Permainan juga dapat memberi pengalaman tentang keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan serta memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara. Di antara permainan lazim yang dimainkan dalam bilik darjah teka-teki, teka silang kata, kad-kad nombor, kad-kad bergambar, catur dan sebagainya. Selain itu bermain adalah satu bentuk kesenian kanak-kanak. Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan dan punca untuk mendapatkan kegembiraan dan keseronokan.
1.2  Penyataan Masalah
Salah satu keperluan akademik di sekolah ialah kebolehan menulis. Kebolehan menulis diperlukan untuk semua mata pelajaran di sekolah. Guru sangat kenal akan tulisan buruk, dan selalunya marah kerana terpaksa memeriksa beratus-ratus halaman tulisan dalam setahun yang susah hendak dibaca. Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (KKBP) adalah Sindrom Down, Autisme Ringan, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Terencat Akal Minimum, dan Bermasalah Pembelajaran Spesifik (Portal Rasmi Kementerian Pelajaran Malaysia 2011). Murid-murid bermasalah pembelajaran ini menghadapi pelbagai masalah yang berpunca daripada ketidakupayaan pembelajaran telah mempengaruhi pencapaian mereka dalam bidang akademik secara tidak langsung (Mohd Hanafi, Mohd Mokhtar, Lokman, Md. Amin, Fauzi, Zawawi & Kamarudin 2010).

Kajian ini bermula apabila penyelidik memulakan latihan mengajar di Kelas Pendidikan Khas 2 (Mawar). Terdapat dua orang murid dari Kelas Pendidikan Khas 2 (Mawar) yang belajar subjek Bahasa Malaysia. Murid-murid yang mempunyai masalah kemahiran menulis biasanya mempunyai masalah membaca. Jenis-jenis masalah tulisan yang dikenalpasti oleh penyelidik ialah mudah penat apabila menulis atau menyalin ayat, pembalikan kedudukan huruf dalam perkataan, contohnya, (“dan” kepada “ban”) dan mencampuradukan huruf besar dan huruf kecil. Oleh kerana itu, penyelidik  bertekad untuk membantunya memperbaiki tulisannya agar mereka dapat menulisnya dengan kemas dan betul. Bagi menangani masalah mereka itu, mereka perlu mengenalpasti perbezaan huruf antara besar dan kecil.
1.3  Tujuan Kajian

            Tujuan kajian ini dijalankan untuk menangani masalah mencampuradukan huruf besar dan kecil dan memperkenalkan perbezaan bentuk huruf (b dan d, m dan w , p dan q ) murid-murid yang berkeperluan khas bermasalah pembelajaran dalam Pendidikan Khas di Malaysia bagi menangani masalah kemahiran asas sebelum membetulkan kekemasan tulisan. Pada pandangan saya, asas  menulis ialah pembentukan simbol-simbol tulisan dalam bahasa. Oleh itu kemahiran asas dalam penulisan berkait rapat dengan kebolehan murid menulis dalam bentuk tulisan yang terang, jelas dan lengkap. Maka, asas yang kukuh dapat meningkatkan kemahiran menulis yang baik.

1.4  Persoalan Kajian
                                  i.            Bagaimanakah Teknik Belajar Melalui Bermain yang digunakan bagi menangani masalah mengenalpasti perbezaan huruf  dalam kalangan murid disgrafia?
                                ii.             Bagaimanakah latar belakang murid disgrafia yang mengalami masalah mengenalpasti perbezaan huruf?
                              iii.            Apakah keperluan Teknik Belajar Melalui Bermain dalam menangani masalah kekemasan tulisan murid disgrafia?

BAB 2

2.0              KAJIAN LITERATUR

            Kajian ini dijalankan dengan merujuk beberapa kajian dan teori.  Disgrafia merupakan masalah pembelajaran spesifik yang mempengaruhi kemahiran tulisan dan pengaplikasian kemahiran menulis untuk menjana idea. Banyak kajian berkaitan disgrafia telah dijalankan. Beberapa kajian berkaitan dengan kemahiran menulis seperti berikut.

            2.1 Kajian Adi-Japha (2007)
Adi-Japha et al. (2007) telah membuat kajian ke atas kanak-kanak Attention/Deficit Hiperactivity Disorder (ADHD) mengalami disleksia yang mempunyai masalah mengeja dan menulis. Kajian ini mendapati kanak-kanak Attention/Deficit Hiperactivity Disorder (ADHD) disleksia mempunyai masalah dalam kesalahan ejaan di samping penambahan, penggantian dan pelenyapan perkataan atau huruf.
2.2  Kajian Auclair, Sieroff dan Kocer (2008)
Di samping itu, kajian oleh Auclair, Sieroff dan Kocer (2008) tentang seorang kanak-kanak perempuan berumur lapan tahun menghidapi penyakit Wilson yang mengalami disgrafia mendapati kanak-kanak tersebut telah mengabaikan ruang semasa menulis. Manakala kajian oleh Rosebek, McNeil, Teetson, Odell dan Collins (1980) pula mendapati bahawa kanak-kanak yang mengalami disgrafia menunjukkan beberapa masalah dalam tulisan iaitu pembalikan huruf, transposisi huruf, masalah menyalin semula huruf ‘M’, ‘N’, ‘W’ dan ‘U’, penggantian huruf dan pelenyapan huruf.
2.3  Kajian Grave (1983)
Grave (1983) menyatakan bahawa murid sekurang - kurangnya mesti menulis setiap hari atau minimun empat hari dalam seminggu yang mana pada hari-hari menulis sekurang-kurangnya 30 minit sesi menulis. Guru perlu menilai prestasi murid dengan apa yang telah ditulis oleh murid dengan menyuruh mereka membaca apa yang telah ditulis. Dengan ini murid akan lebih memahami dan menilai apa yang ditulis dan apa yang difahami. Bagi Graves, disgrafia ini terbahagi kepada dua kategori iaitu visual dan audio.
2.4  Kajian Yusof Bin Hj. Malie & Walter Alvin Jiniti (2010)
Yusof Bin Hj. Malie & Walter Alvin Jiniti (2010) menyatakan bahawa teknik dalam perubahan tingkah laku dari segi ganjaran dan motivasi serta latihan menyebut dan menulis memberi kesan yang baik kepada murid dalam menyalin dan membina ayat yang lengkap dan sempurna. Penggunaan garisan merupakan satu daripada teknik yang dicadangkan sebagai latihan berterusan kepada murid agar koordinasi tangan dapat dilakukan iaitu dari segi keseimbangan serta keseragaman penulisan tersebut. Menulis bukanlah kemahiran yang mudah kepada kanak-kanak. Jika kaedah mengajar yang betul tidak diamalkan mungkin kanak-kanak akan terus membentuk huruf dengan menggunakan pergerakan yang salah. Menulis juga akan menjadi aktiviti yang tidak disukai kerana kanak-kanak tidak dapat mengawal alat tulis dan posisi tangan dan dan badan tidak selesa kepada kanak-kanak.
2.5  Kajian Lucas (1980)
Kajian lalu mengesahkan terdapat hubungan antara cara menulis dan tulisan yang dihasilkan. Lucas (1980) mendapati terdapat empat kesilapan ketika memegang alat tulis iaitu posisi lengan, penggunaan ibu jari dan jari ketika menyokong dan menggerakan alat tulis. Faktor ini mempengaruhi kualiti menggaris dan membentuk huruf. Dari pemerhatian, penyelidik mendapati bahawa guru-guru jarang mengajar murid cara untuk memegang alat tulis. Selain daripada cara memegang alat tulis, posisi lengan juga tidak pernah diberi perhatian. Kebanyakkan berpendapat bahawa murid belajar sendiri melalui pengalaman. Kenyataan ini ternyata salah kerana cara memegang alat tulis akan mempengaruhi tulisan yang dihasilkan . Pembentukan huruf juga memerlukan tunjuk cara dan panduan.
2.6  Kajian Ziviani (1983)
Terdapat pelbagai cara memegang alat tulis yang dicadangkan dalam buku-buku dan kajian yang dinyatakan oleh pakar. Salah seorang pakar Kajian iaitu Ziviani (1983) cara memegang alat tulis yang betul adalah seperti ibu jari dibengkukkan supaya bahagian atas membentuk sudut tepat dengan bahagian bawah pensel mesti dipegang secara menegak oleh hujung ibu jari dengan kuku hamper menyentuh pensel dengan seboleh-bolehnya ibu jari diletakkan bawah pensel. Ziviani (1983) menunjukkan kepantasan menulis mempunyai kaitan dengan cara memegang pensel.
2.7  Kajian Tseng, Mei Hui & Cermak , Sharon (1991)
Tseng, Mei Hui & Cermak , Sharon (1991) menekankan beberapa faktor yang menyebabkan tulisan sukar dibaca seperti pembentukan huruf yang tidak betul, saiz huruf yang tidak konsisten dan ruang antara perkataandan huruf yang tidak konsisten. Menulis merupakan medium penting bukan sahaja kepada kanak-kanak malah kepada orang dewasa untuk melahirkan pemikirkan dan kreativiti mereka. Kanak-kanak perlu menulis ketika merekod, berkomunikasi, menjelaskan fikiran dan ketika mempamerkan kreativiti. Murid juga terpaksa menulis jawapan ketika menghadapi peperiksaan umum.  Tulisan yang buruk akan mempengaruhi permeriksa ketika memeriksa skrip jawapan murid.
2.8  Kajian Sasson (1989)
 Sassoon (1989) menegaskan tujuan dan keutamaan mengajar menulis adalah seperti tulisan mestilah mudah dibaca dengan huruf dibentuk dengan sempurna ligature diterima dan tulisan seimbang dengan ruang antara perkataan yang sesuai. Keduanya , kepantasan menulis mengikut keperluan dan kekemasa dan kecantikan tulisan.
BAB 3

3.0              METODOLOGI  KAJIAN

            Metodologi merupakan aspek penting bagi melakukan penyelidikan kajian. Ia bertujuan memastikan kaedah pengumpulan data yang digunakan bersesuaian dengan matlamat dan objektif kajian yang hendak dicapai. Oleh itu, bahagian ini akan membincangkan dan menjelaskan keadah kajian yang digunakan untuk mendapatkan data yang dikehendaki bagi menganalisis kajian yang dijalankan.

3.1     Kaedah  Kajian
Jenis kajian kes yang dipilih ialah Kajian Kes Intrinsik. Kajian kes intrinsik ini dijalankan apabila pengkaji ingin memahami secara mendalam mengenai kes tertentu yang khusus. Tumpuan kajian kes penyelidik adalah mengatasi masalah pembentukan dan pengenalan huruf –huruf. Selain itu, Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Ia dipilih berdasarkan kepada keinginan untuk memahami dengan mendalam Kajian Tseng, Mei Hui & Cermak , Sharon (1991) serta ingin mendapat gambaran jelas berkaitan kajian Sasson (1989)

3.2     Sampel Kajian
Kajian ini melibatkan dua orang  murid dari Kelas Pendidikan Khas Dua Program Khas Bermasalah  Pembelajaran di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Melaka Kubu. Responden murid berbangsa india. Responden ialah seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-dua responden berumur sembilan tahun. Responden ini merupakan golongan sederhana yang tinggal di sekitar kawasan Bandaraya Melaka. Prestasi akademik bagi responden adalah tidak dapat menguasai kemahiran menulis dengan baik. Jenis kecacatan yang dialami oleh responden ialah Disleksia. Khususnya responden mengalami masalah penulisan yang dikenali sebagai Dysgraphia (Disgrafia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam penulisan . Disgrafia boleh dikenalpasti melalui gejala-gejala seperti, tulisan yang sukar dibaca, tulisan yang tidak berkonsisten, tulisan kelama-lamaan semakin kabur, tulisan kelihatan terbalik seperti dalam cermin, terdapat huruf-huruf yang dicicirkan secara rawak, dan perkataan mungkin kelihatan terbalik. Melalui pemerhatian penyelidik yang dibuat, kenalpastian perbezaan  antara huruf juga agak lemah oleh responden.


3.2.1 Profil Murid Responden A
PROFIL MURID


      RESPONDEN A

NAMA
JANARTTHAN A/L SUDAGAR
TARIKH LAHIR
24 JUN 2005
JANTINA
LELAKI
TEMPAT LAHIR
MELAKA
UMUR
9 TAHUN
SEKOLAH
SJK (T) MELAKA KUBU, MELAKA
TARIKH MASUK KE KELAS KHAS
1 JANUARI 2012
AGAMA
HINDU
BANGSA
INDIA
NOMBOR OKU
LD/07/01/11/000065
JENIS KETIDAKUPAYAAN
MASALAH PEMBELAJARAN (DISLEKSIA)
BILANGAN ADIK-BERADIK
6 ORANG
KEDUDUKAN DALAM KELUARGA
ANAK KE - 4
BAHASA PERTUTURAN DI RUMAH
 BAHASA TAMIL
KENDERAAN KE SEKOLAH
MENAIKI BUS
PEKERJAAN AYAH
PEMANDU LORI
PEKERJAAN IBU
SURI RUMAH

3.2.2 Profil Murid Responden B
PROFIL MURID



RESPONDEN B

NAMA
REMISHA JULIAN A/P RAMAMOORTHY
TARIKH LAHIR
31 JANUARI 2005
JANTINA
PEREMPUAN
TEMPAT LAHIR
MELAKA
UMUR
9 TAHUN
SEKOLAH
SJK (T) MELAKA KUBU, MELAKA
TARIKH MASUK KE KELAS KHAS
1 JANUARI 2013
AGAMA
HINDU
BANGSA
INDIA
NOMBOR OKU
LD/07/01/11/00097
JENIS KETIDAKUPAYAAN
MASALAH PEMBELAJARAN (DISLEKSIA)
BILANGAN ADIK-BERADIK
4 ORANG
KEDUDUKAN DALAM KELUARGA
ANAK KE- 3
BAHASA PERTUTURAN DI RUMAH
BAHASA TAMIL
KENDERAAN KE SEKOLAH
DIHANTAR OLEH BAPA
PEKERJAAN AYAH
PEMANDU TEKSI
PEKERJAAN IBU
PEKERJA KILANG

3.3  Lokasi Kajian
Kajian ini dijalankan di sebuah  Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Melaka Kubu yang mempunyai Program Khas Bermasalah  Pembelajaran.

3.4  Instrumen Kajian
Data dikumpul dengan menggunakan kaedah iaitu :
1.      Pemerhatian secara non-participant
2.      Analisis Dokumen
Dua teknik pengumpulan data digunakan iaitu pemerhatian secara non-participant dan Analisis Dokumen. Pemerhatian secara non-participant dijalankan dalam proses P&P supaya mendapat gambaran yang sebenar berkaitan penggunaan huruf yang betul dalam menulis ayat yang dibaca. Data yang diperoleh semasa pemerhatian akan diperkukuhkan melalui analisis dokumen sebagai bukti kajian supaya kesahan dan kebolehpercayaan kajian meningkat.
3.4.1 Pemerhatian secara non-participant
Kaedah yang pertama ialah kaedah pemerhatian secara non participant. Dalam kaedah ini, proses pemerhatian telah dilakukan ke atas responden. Pemerhatian merupakan salah satu jenis kaedah senarai semak yang digunakan untuk memungut data kajian.  Penyelidik akan menggunakan kaedah pemerhatian berdasarkan pandangan Sassoon (1993) sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan Teknik Belajar Melalui Bermain ini. Tujuan utama kaedah pemerhatian ini dijalankan adalah untuk melihat dan menilai keberkesanan Teknik Belajar Melalui Bermain ini sama ada berjaya atau sebaliknya dalam usaha meningkatkan keberkesanan kekemasan tulisan.
Selain itu, kaedah pemerhatian ini dijalankan juga adalah untuk melihat respon dan tingkah laku responden terhadap Teknik Belajar Melalui Bermain. Responden  telah diperhatikan bermula dari Permainan Wikki Stix and Tanah Liat bagi  membentuk huruf dengan betul, menentukan saiz huruf dan perbezaan antara huruf besar dan kecil. Teknik ini memberi fokus kepada kesilapan yang dilakukan oleh responden semasa menulis. Penyelidik melakukan pemerhatian ke atas responden secara individu selama dua minggu.
3.4.2 Analisis Dokumen
Kaedah kedua yang digunakan oleh penyelidik untuk menyokong kaedah kajian yang disebutkan ialah Analisis Dokumen. Analisis dokumen merupakan cara analisis data dengan cara mengumpukan data-data yang berhubungan dengan objek yang akan diteliti dan diuji berdasarkan dokumen. Analisis dokumen juga merupakan salah satu hal yang dapat membantu dalam perancangan atau pengembangan sistem. Tujuan dari analisis dokumen adalah untuk mengetahui dokumen apa saja yang terkait dalam sistem serta hal-hal yang berkaitan dengan dokumen tersebut. Penyelidik memilih analisis terhadap borang maklumat murid dengan dan juga sampel kerja murid. Lembaran kerja yang diberikan boleh membantu penyelidik melihat kesalahan-kesalahan perkataan yang dilakukan oleh responden. Hal ini akan membantu penyelidik dalam analisis hasil kerja responden

3.5 Rancangan Pendidikan Individu (RPI) (Lampiran 1 )
            Kanak-kanak Khas seharusnya mempunyai program individunya sendiri.Dalam program tersebut perlu dimasukkan perancangan dan matlamat yang hendak dicapai oleh kanak-kanak tersebut (Kauffman dan Hallahan, 2005). Oleh itu sejarah dan perkembangan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) bermula di Amerika Syarikat apabila PL 94-142 digubal menjadi satu akta yang dikuatkuasa dari segi perundangan. Seterusnya RPI menjadi panduan dibeberapa buah negara termasuk negara kita Malaysia dalam melaksanakan RPI murid-murid Khas perlu mempunyai sekurang-kurangnya lapan komponen seperti:
1)                  Tahap pencapaian murid yang terkini.
2)                  Matlamat tahunan atau pencapaian yang diharapkan pada akhir tahun.
3)   Objektif jangka pendek dinyatakan dalam bentuk pembelajaran mengikut langkah-langkah berurutan hingga membawa kepada penguasaan matlamat tahunan
4)   Jenis pendidikan Khas yang perlu disediakan oleh murid.
5)   Jenis perkhidmatan berkaitan(jika perlu) yang akan disediakan untuk murid.
6)   Jangka masa murid akan terlibat di dalam program aliran biasa.
7)   Ketetapan tarikh memulakan perkhidmatan dan jangka masa perkhidmatan.
            Rancangan Pendidikan Individu bagi responden A dan B boleh dilihat dalam lampiran subjek komponen Bahasa Malaysia. Satu jangka pendek ditetapkan bagi responden ini supaya mengatasi masalah pembentukan huruf.  Kesimpulannya, Rancangan Pendidikan Individu (RPI) adalah rancangan program penilaian berterusan untuk seseorang murid dan sebagai teras perancangan pendidikan dalam program pendidikan khas.


BAB 4
4.0 DAPATAN  KAJIAN
4.1 Analisis Borang Pemerhatian Berdasarkan Sassoon (1993)
Senarai semak Borang Pemerhatian Berdasarkan Sassoon (1993) (Lampiran 2) ini dianalisis menggunakan kaedah kuantitatif mudah iaitu dengan mendapatkan bilangan dan perbezaan masalah responden yang mencatatkan skor melalui item-item yang telah ditetapkan.
4.1.1        Sebelum Intervensi
( Responden A)
Jadual 4.1.1.1  Borang Pemerhatian Sebelum Intervensi
NO.
ITEM
YA
TIDAK
1
Bahagian 1(Pembentukan huruf)

        i.            Bentuk huruf dan tulisan tidak konsisten
/


      ii.            Penggunaan huruf besar dan huruf kecil masih bercampur
/


    iii.            Perbezaan antara huruf besar dengan huruf kecil
/


    iv.            Keterbalikan huruf b dan d
/


      v.            Keterbalikan huruf m dan w

/

    vi.            Keterbalikan huruf p dan q
/





Rajah 4.1.1.2 : Jadual Pencapaian Murid Melalui Pemerhatian Senarai Semak Ujian sebelum intervensi
Item
Jumlah soalan
Ya
Tidak
Bahagian 1
6
5
1
Jumalah
6
5
1

( Responden B)
Jadual 4.1.1.3  Borang Pemerhatian Sebelum Intervensi
NO.
ITEM
YA
TIDAK
1
Bahagian 1(Pembentukan huruf)

        i.            Bentuk huruf dan tulisan tidak konsisten
/


      ii.            Penggunaan huruf besar dan huruf kecil masih bercampur

/

    iii.            Perbezaan antara huruf besar dengan huruf kecil
/


    iv.            Keterbalikan huruf b dan d
/


      v.            Keterbalikan huruf m dan w

/

    vi.            Keterbalikan huruf p dan q
/






Rajah 4.1.1.4 : Jadual Pencapaian Murid Melalui Pemerhatian Senarai Semak Ujian sebelum intervensi
Item
Jumlah soalan
Ya
Tidak
Bahagian 1
6
4
2
Jumalah
6
4
2

4.1.2        Selepas Intervensi
(Responden A)
Jadual 4.1.2.1  Borang Pemerhatian Selepas Intervensi
NO.
ITEM
YA
TIDAK
1
Bahagian 1(Pembentukan huruf)

  vii.            Bentuk huruf dan tulisan tidak konsisten
/


viii.            Penggunaan huruf besar dan huruf kecil masih bercampur

/

    ix.            Perbezaan antara huruf besar dengan huruf kecil

/

      x.            Keterbalikan huruf b dan d

/

    xi.            Keterbalikan huruf m dan w

/

  xii.            Keterbalikan huruf p dan q

/




Rajah 4.1.2.2 : Jadual Pencapaian Murid Melalui Pemerhatian Senarai Semak Ujian selepas intervensi
Item
Jumlah soalan
Ya
Tidak
Bahagian 1
6
1
5
Jumalah
6
1
5

 (Responden B)
Jadual 4.1.2.3  Borang Pemerhatian Selepas Intervensi
NO.
ITEM
YA
TIDAK
1
Bahagian 1(Pembentukan huruf)

  vii.            Bentuk huruf dan tulisan tidak konsisten
/


viii.            Penggunaan huruf besar dan huruf kecil masih bercampur

/

    ix.            Perbezaan antara huruf besar dengan huruf kecil

/

      x.            Keterbalikan huruf b dan d

/

    xi.            Keterbalikan huruf m dan w

/

  xii.            Keterbalikan huruf p dan q

/





Rajah 4.1.2.4 : Jadual Pencapaian Murid Melalui Pemerhatian Senarai Semak Ujian selepas intervensi
Item
Jumlah soalan
Ya
Tidak
Bahagian 1
6
1
5
Jumalah
6
1
5

Jadual 4.1.2.5 : Perbezaan Masalah Responden Berdasarkan Item Senarai Semak
Responden
Item
Jumlah Soalan
Sebelum Tindakan
Selepas Tindakan
Perbezaan
A
Ya
6
5
1
4
B
Ya
6
4
1
3

Jadual 4.1.2.5 menunjukkan perbezaan antara jumlah masalah responden A dan B sebelum tindakan dan selepas tindakan. Sebelum tindakan , responden A mempunyai 5 daripada 6 masalah dalam item senarai semak. Manakala selepas tindakan, responden A mempunyai 1 daripada 6 masalah dalam item senarai semak. . Maka perbezaan antara masalah yang dikurangkan pada responden ialah sebanyak 4. Sebelum tindakan , responden B pula mempunyai 4 daripada 6 masalah dalam item senarai semak. Manakala selepas tindakan, responden B mempunyai 1 daripada 6 masalah dalam item senarai semak. Maka perbezaan antara masalah yang dikurangkan pada responden ialah sebanyak 3. Semakin kurang masalah responden , maka semakin tinggi pembentukan huruf  yang betul oleh responden. Kesemua item dalam borang pemerhatian menunjukkan penurunan masalah dengan responden memenuhi kesemua item yang telah penyelidik tetapkan iaitu berkaitan masalah pembentukan huruf yang dihadapi oleh responden A dan B dalam matapelajaran subjek Bahasa Malaysia.
4.2  Analisis Dokumen
(a) Borang Maklumat Murid
                        Data yang diperoleh daripada borang maklumat murid dianalisis mengikut  jantina. Analisis ini telah dilakukan kerana maklumat kajian menyatakan bahawa jantina tidak mempengaruhi masalah yang dialami oleh murid.
Jadual 4.2.1 : Pengelasan murid mengikut jantina.
Jantina
Bilangan
Peratus
lelaki
1
100%
Perempuan
1
100%


4.3 Perbincangan Dapatan Kajian
4.3.1 Pemerhatian
Hasil pemerhatian yang dilakukan oleh pengkaji mendapati bahawa terdapat beberapa teknik menulis yang telah ditunjukkan oleh responden A dan B. Cara responden A dan B memegang pensel didapati adalah normal.
Berikut merupakan masalah tulisan yang dikenal pasti.
  1. Pembentukan huruf:
Hanya sesetengah mengikut tatacara urutan pembentukan huruf yang betul, iaitu mula menulis huruf pada titik permulaan yang tepat dan terus menulis dengan menggunakan arah pergerakan yang betul.
  1.  Saiz huruf:
Saiz huruf tidak konsisten, saiz besar dan kecil bercampur aduk.
  1. Teknik penulisan:
Perlu mengikut tata cara yang betul dalam menulis.

4.3.2 Analisis Dokumen
Berdasarkan aktiviti Permainan Wikki Stix dan Tanah Liat yang telah diberikan kepada Responden A dan B, pengkaji telah mengkategorikan dua aspek utama dalam melihat dengan lebih dekat masalah disgrafia yang dihadapi oleh responden. Aspek yang dikategorikan ialah dari segi pembentukan huruf dan pengenalpastian huruf yang dituturkan. Masalah pembentukan huruf yang ketara ini merangkumi saiz, huruf besar dan huruf kecil dan pembalikan huruf masalah serta bentuk tulisan yang tidak konsisten.
Dari segi penulisan, beberapa masalah ketara yang dihadapi oleh Responden A dan B adalah seperti berikut:
  1. Pembentukan huruf:
Responden mengalami kekeliruan semasa guru memberitahu huruf yang perlu dibuat dengan permainan Wikki Stix dan Tanah Liat.
  1. Pembalikkan Huruf:
Pembalikan huruf b dan d kerap berlaku apabila kad bacaan ditunjukkan.
  1. Pengenalpastian huruf :
Murid mengalami kekeliruan semasa mengenalpasti huruf dalam powerpoint yang ditunjukkan oleh guru.

5.0 INTERVENSI

Kad huruf atau abjad bagi membina perkataan adalah satu daripada cadangan kaedah yang digunakan bagi meningkatkan pemahaman huruf dengan lebih baik. Menurut Graves (1983), murid mungkin mengelak daripada menulis dan kaedah lain boleh digunakan oleh guru bagi membolehkan murid sama ada membina perkataan atau ayat. Kad huruf boleh digunakan kerana murid akan dapat fokus lebih kepada huruf yang diambil dan dibina. Kedua pula, penggunaan tanah liat. Dengan menggunakan kaedah ini, murid disgrafia lebih fokus dan mengingat cara membuat atau perbezaan sesuatu huruf itu. Cara yang seterusnya ialah Permainan Wikki Stix. Permainan ini agak menarik minat murid kerana murid-murid perlu membentuk huruf yang ditunjukkan oleh guru. Wikki Stix yang berwarna warni telah meningkatkan motivasi dan keyakinan murid.



BAB 5
6.0 CADANGAN PEMULIHAN
Berdasarkan kajian yang dijalankan, beberapa cadangan tindakan pemulihan berikut boleh dilakukan dalam kalangan murid-murid disgrafia yang menghadapi isu kemahiran menulis dan penulisan.
1.      Isu Ruang: Menggunakan pensel sebagai alat menjarakkan setiap ayat.
2.      Keseragaman huruf: Menggunakan buku petak atau bergaris.
3.      Pembentukan huruf: Mengikuti kaedah tatacara yang betul dalam menulis (huruf besar dan kecil).
4.      Teknik pegangan pensel: Memegang pensel mengikut kaedah yang betul dan selesa bagi murid.
5.      Masalah ejaan: Membaca sambil menulis.
6.      Perkataan tidak lengkap: Konsentrasi, motivasi dan memberi masa yang lebih kepada murid untuk menulis berbanding dengan murid yang lain.
Kajian kes ini juga telah dijalankan kerana kemahiran menulis didapati kurang dititikberatkan dalam kalangan murid bermasalah pembelajaran. Kemahiran tulisan mekanis tidak diberi penekanan secara formal di sekolah sehingga tulisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak semakin tidak cantik dan sukar dibaca.
Kajian ini juga dapat membantu dalam memahami masalah disgrafia dengan lebih baik seterusnya dapat membantu dalam merangka kaedah-kaedah tindakan yang praktikal dan boleh diaplikasi dalam menangani masalah kemahiran tulisan mekanis ini. Walaupun banyak kajian telah dijalankan tentang murid-murid sekolah, namun kajian yang lebih meluas perlu dilakukan tentang murid berkeperluan khas seperti kanak-kanak autistik, hiperaktif, sindrom down, lembam dan sebagainya.
Dengan adanya kajian ini, maka pengkaji berupaya melihat senario sebenar dalam masalah tulisan mekanis yang pelbagai dan cuba mencari satu kaedah yang sesuai untuk digunakan oleh murid pendidikan khas agar mereka mendapat satu hasil yang sempurna dalam kemahiran tulisan mekanis. Penekanan terhadap kaedah pemulihan dan pengawasan adalah elemen yang penting dalam memulihkan murid daripada masalah disgrafia ini. Tindakan pada peringkat awal dapat membantu murid terutamanya dalam teknik latihan menulis. Teknik penulisan yang betul terhadap huruf-huruf, koordinasi tangan dan mata yang sesuai serta ingatan jangka pendek murid boleh membantu murid secara tidak langsung.
Menulis juga merupakan medium utama kepada murid pendidikan khas terutamanya kepada murid yang menghadapi masalah komunikasi lisan. Pengajaran dan pembelajaran akan lebih mudah dengan keupayaan murid menulis dengan baik bagi menyampaikan mesej dan pemahaman mereka terhadap pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh guru. Maka, Penyelidik akan mengekalkan kaedah ini Teknik Belajar Melalui Bermain untuk pengajaran saya pada masa hadapan kerana kaedah ini adalah kaedah paling mudah dan berkesan untuk mengajar kemahiran menulis. Pendedahan awal adalah perlu supaya mereka tidak menghadapi masalah bila berada di sekolah menengah dalam pendidikan khas.

7.0 PENUTUP
Terdapat beberapa kelebihan dan kelemahan yang pengkaji dapati semasa menjalankan kajian ini. Kelebihan dan kekurangan ini akan membantu pengkaji dari segi penambahbaikan dan pencarian kaedah yang lebih baik untuk kajian lapangan pada masa hadapan. Kelebihan daripada kajian ini adalah masalah-masalah yang dihadapi oleh responden A dan B dapat dilihat dengan lebih jelas dan masalah ini mungkin diabaikan oleh sesetengah guru. Kajian ini juga dapat membantu responden A dan B menangani masalah dalam kelas dan membantunya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, latihan serta terapi yang sesuai boleh digunakan apabila masalah telah dikenal pasti bagi membolehkan pengkaji untuk memerhati dan melihat masalah lain yang mungkin wujud pada murid - murid yang lain.
Beberapa kelemahan telah dikenal pasti dalam kajian ini. Antaranya ialah pengujian sebenar perlu dilakukan agar pengkaji dapat mengetahui dengan lebih lanjut masalah disgrafia responden A dan B. Latihan demi latihan yang berpanjangan perlu dilakukan bagi membantu responden A dan B dalam menangani masalah yang dihadapi. Perlaksanaan yang berperingkat dan sistematik perlu dilakukan dalam membantu responden A dan B. Kaedah pemerhatian saja mungkin tidak cukup dalam melihat dengan lebih dekat. Maka adalah baik juga kaedah atau ujian-ujian diagnostik dijalankan. Persoalan mengapa penulisan dan tulisan tangan responden A dan B penting mungkin sesuai ditujukan kepada siapakah yang membimbingnya. Guru yang prihatin tentang muridnya pasti akan cuba membantu muridnya agar sentiasa berada di dalam gelung ilmu yang sebenar. Penulisan dan tulisan tangan responden A dan B merupakan satu daripada kaedah bagi menunjukkan pemahaman murid. Namun, apa yang lebih penting adalah ianya termasuk dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang menjadi tanggunjawab guru untuk membantunya.




8.0 RUJUKAN
Abdullah bin Yusof. (2006). Pengenalan kepada Pendidikan Khas. Open University       Malaysia: Unitem.
Adi-Japha, E., Landau, Y.E., Frenkle, L., Teicher, M., Gross-Tsur, V., & Shalev, R.S. (2007). ADHD and dysgraphia: Underlying mechanisms. Cortex, 43, 700-709.
Auclair, L., Sieroff, E., & Kocer, S. (2008). A case of spatial neglect dysgraphia in Wilson’s disease. Archive of Clinical Neuropsychology, 23, 47-62. 
Deuel, Ruthmary K., (1995). Developmental dysgraphia and motor skills disorders. Journal of Child Neurology, 10, Supp.1, S6-S8 diperoleh May 26 2012 dari http://ppdlms.edu.my/pk/?p=1179, 
Graham, S. & Harris, K.R. (l989). Improving learning disabled students’ skills at composing essays: Self instructional strategy training. Exceptional Children, 56, 201-214. 
Graves, D. (1983). Writing: Teachers and children at work. New Hampshire: Heinemann.Jamila K.A Mohamed. 2005. Disgrafia, Pendidikan Khas Untuk Kanak-kanak Istimewa, p.p 88-89. 
Kamarudin Hj. Husin, Siti Hajr Hj. Abdul Aziz.,( 1997) Penguasaan kemahiran menulis: Kumpulan Budiman.
Levine, M. D. (1987). Developmental variation and learning disorders. Cambridge, Massachusetts: Educators Publishing Service, Inc.
Lucas , F (1980) translated in Osley, Scribes and Sources, Godine, Boston Lamme, L
L., & Farris, P. (1994). Authentic assessment of children’s handwriting, 56.
Mohd Nor Izwan Bin Sulaiman. (2009). Aktiviti pemulihan penulisan. Diperoleh 19 June 2012 dari http://mohdnorizwansulaiman.blogspot.com/2009/05/50-pemulihan-tulisan.html
Norhadi Bin Sarponen. (2009). Kemahiran asas menulis. Diperoleh 20 June 2012 dari http://cikguhaidi.wordpress.com/category/bahan-bantumengajar/ html
Pressey & Pressey. (1926). Analyses of Three Thousand Illegibilities in the Handwriting of Children and Adults, Educational Research BulletinVI
Rosenbek, J., McNeil, M., Teetson. M, Odell, K., & Collins, M. (1980). A syndrome of neuromotor and speech and dysgraphia? Diperoleh pada 25 April 2008 dari http://aphasiology.pitt.edu/archive/00000661/01/1137.pdf
Sassoon, R. (1993) Handwriting: The way to teach it. Cheltenham: Stanley Thornes.Sassoon, R (1983). The Practical Guide to Children’s Handwriting, Thames and Hudson Great Britian. Sassoon, R. (1993). The art and science of handwriting. Diperoleh 20 June 2012 dari http://books.google.com.my/books?id=7CZF2vcg7soC&pg= RA1-PA132&lpg=RA1-PA132&dq= sassoon+1993&source Schneck, C. M., & Henderson, A. (1990). Descriptive analysis of the developmental progression of grip position for pencil and crayon control in nondysfunctional children. The American Journal of Occupational Therapy.: Official Publication of the American Occupational Therapy Association, 44 (10): 893-900. Sheila Devaraj & Samsilah Roslan. 2006. Pendekatan P&P untuk pelajar disleksia, Apa Itu Dyslexia?. p.p 60-93.Smith, B. (1998). What skills are required for handwriting. Diperoleh pada 18 Ogos 2012 dari http://www.udel.edu/bkirby/asperger/dysgraphiamjkay.html.
Stout, K. L. (1998). How to teach handwritingDiperoleh 13 Ogos 2012 http://www.designastudy.com/teaching/tips-1198.html.
Syazalina 83 (2011) Bahan LINUS Literasi Dan Numerasi diperoleh Mac  8, 2012 dari http://syazalina83.blogspot.com/2011/02/bahan-linus-literasi-dan-numerasi.html
Tseng, Mei Hui & Cermak , Sharon (1991). The evaluation of handwriting in children. Sensory Integration Quarterly, 19(4), 1-6.
Yusop, B. H. M., & Walter Alvin, J. (2010). Disgrafia dan Cara Membantu: Kajian Kes ke atas Murid Program Integrasi Pendidikan Khas. Jurnal Penyelidikan Tindakan IPG KBL (4): 1-22.
Ziviani, J (1983) Qualitative Change in Dyanamic Tripod Grip Between Seven and Fourteen Years Old, Develepmental Medicine and Child Neurology, 25, 778 – 782.

1 comment: